قديم 03-11-2009, 09:24 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة استاذ الاحمدى مشاهدة المشاركة
الأخ الفاضل اهنأك على نجاحك مقدما بالحصول على الماجستير ثم الدكتوراه إنشاء الله .
لا تتردد وأكمل المسيرة لا تعرف الخير فين من الممكن ان تلتحق بالجامعة وأعرف أكثر من واحد التحق بالجامعة ورسالنة لم تكن فيما يقوم بتدريسة ( منهم بجامعة القاهرة وعين شمس )
أو ممكن تلتحق بالتعليم الفنى وتقوم بتدريس مادة المحاسبة فى التجارى (ولماذا لا تفعل ذلك حاليا ) عندها يزيد مرتبك 100 جنية تقريبا وتحسب للحاصل على الماجستير أقدمية مدتها سنة وللحاصل على الدكتوراه أقدمية مدتها سنتان وذلك من قانون 47 في سنة 1978 باب لجنة شئون الخدمة المدنية مادة (2) وتأخذ وضعك بين زملائك
أما بالنسبة لمادة الحاسب اذا كان موضوع الرسالة يخدم المادة مثلا جزئية منها تتحدث عن الحاسب الآلى وعلاقتة بالمحاسبة أو ما إلى ذلك وأنت أعلم منى. ويوجد الكثير يفعل ذلك حتى يستفاد بعد موافقة الموجة الأول على الموضوع أو الموجة العام بالمديرية ودائما مايقفوا بجانب هذة الحالات
فى هذة الحالة يزد مرتبك وتكون الأقدم فى مستواك الوظيفى أما خلاف ذلك لاتستفيد ولكن صدقنى يابنى لاتتردد وأكمل انشاء الله من الموفقين وأقول لك يابنى لأنك من سن أولادى ( 58 عام مدير بالتعليم الثانوى)
وفقك الله

استاذ احمدى والله مش عارف اقول لحضرت ايه لسانى يعجز عن الشكر بصراحه انا استفدت من كلام حضرتك جدا وطبعا شرف كبير لما حضرتك تقولى يابنى وان شاء الله ربنا يباركلك فى اولادك ويكونوا فى اعلى المناصب
بالنسبه لموضوع شغلى فى مدرسة التجاره فبأذن الله احاول فيها لان انا باخد تربوى عام السنادى وجايلى يوم تربية عملى كل اسبوع فى مدرسة التجارة بنات وده طول العام الدراسى
ان شاء الله احاول انقل مدرسة تجارة بس هل ينفع اعمل النقل وانا متعاقد ولا الافضل لما امتحن الكادر واتثبت الاول انا مش عارف ديه
بالنسبة لموضوع ارتباط الرساله بالحاسب الالى فحضرتك بجد نبهتنى لنقطه مهمه جدا وكانت غايبه عن بالى خالص وان شاء الله اروح للموجه بتاعى واقوله
شكرا جزيلا لحضرتك شكرا بجد
باااااااااااااااااارك الله فيك وربنا يخليلنا حضرتك لان وجود حضراتكم يرفع ويرقى من شأن هذا المنتدى