قديم 31-10-2010, 11:04 AM
الصورة الرمزية Dr_Mohamed_LFC
Dr_Mohamed_LFC Dr_Mohamed_LFC غير متواجد حالياً
عضو قدير

Dr_Mohamed_LFC is on a distinguished road

[quote=dodo2011;2791313]ارجو من الاساتذة المحترمين الاجابة على الاسءلى دى عشان انا محتاجة لها بجد

اولا: سرعة السيال العصبى فى عقد رانفيير................
(12 متر\ث -140متر\ث)

ثانيا: كتاب المدرسة قال ان فى بروتينات سالبة هل معنى ذلك ان هناك بروتينات موجبة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واذا كان فى بروتينات موجبة فما هى؟؟؟؟؟؟؟؟ بالنسبة للسؤال ده مفيش اى حاجه موضحه وجود بروتينات موجبه ومش مطلوبة علينا ان احنا نعرفها

ثالثا :قوة الاستجابة لا تتأثر بقوة المنبة بمعنى انة اذا زادت قوة المنة لا تزداد قوة الاستجابة فهل معنى ذلك ان انا لو اتشكيت بدبوس هيتكون سرعة الاستجابة نفسها لو اتضربت بشاكوش ام تزداد قوة الاستجابة الى ان تصل الى معدل معين وبعد ذلك لا تتأثر الاستجابة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الاجابة الدقبقة عشان انا محتجاها بجد
بالنسبة للسؤال ده سألت فى سؤال مشابهه له اثناء شرح الحصة وكاانت الاجابة كالتالى على قدر ما فهمت من الاستاذ
ان قوة الاستجابة لما تنضرب بشاكوش او اى مؤثر قوى يكفى لاثارة العصب قادر بان ينقل الخلية العصبية من حالة الراحة -70 الى جهد فعاليه 110 مللى فولت هيكون الاتنين قوة الاستجابة متساوى لان الخليه ليها حد اقصى يقوم باثارتها بعدها لا تزيد قوة الاستجابة مهما زادت قوة المؤثر

الى انت تقصدية ده عبارة عن اختلاف فى الشعور باالالم مش اكثر بدلليل المثال الى اخدناه فى الدرس لو شخص وضع سكينه على يده هيتكون هناك قوة استجابة انك بتشعر بمؤثر لما تدفع السكينه لاسفل فى الجلد قوة الاستجابة مش بتتغير بس الشعور فقط بالالم والقطع

كل عام وأنتم بخيـ رمضان كريم ــر