قديم 15-09-2009, 02:59 PM
Eng. Alios Eng. Alios غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعدادي عمارة بكلية الفنون الجميلة )

Eng. Alios is on a distinguished road

اولاً : جزاك الله كل خير على ردك الجميل ...

ثانياً : تعال بقى نتكلم على مصر ... انا مبتكلمش على مصر كدولة , مصر مهما رحت و مهما جيت دي بلدي و انا باحبها ... و محدش يقدر على بعد مصر خالص ....

ثالثاً : المواطن المصري انا معاك ان له فطرة اتولد عليها .... لكن معلهش , احنا لازم نتطور ... ميبقاش كل حياتنا هندسة و طب ... ليه منخليش حياتنا كلها علم ... منخليش حياتنا كلها قانون و اجتماعيات ....

متبقاش الحياة كلها للهندسة و الطب ... و لا ايه يا باشمهندس ؟! :-)

رابعاً : المستقبل في الاول و الآخر ده بتاع ربنا و صدقني انا قلت كده و مازلت بقول كده ....

خامساً : انا ممكن مثلاً بحب الطب , و قريت عن الطب كتير و اعرف ادي حقن و اكشف و اعرف المرض .... لكن عمري عمري مثلاً ما ح ابقى زي الدكتور .... لأن الدكتور عنده خبرة .... مش كل من قرا كتب طب بقى دكتور ... و لا ايه يا باشمهندس ؟ :-)

سادساً : انا حالياً سبت حاسبات و معلومات و حولت فنون عمارة ... لان انا حلمي من صغري اني امسك مسطرة حرف t !! و في نفس الوقت ميولي اني ارسم على الكمبيوتر و استخدم الكمبيوتر بشغف ... و لكن مع ذلك انا مازلت متمسك بحاسبات و معلومات من قلبي كمان و متأكد انها احسن من بترول كمان !

لازم كل واحد يحب كليته و يرتفع بيها للسما ...

سابعاً : انت معاك حق فعلاً في انطباع الناس لما اقول لهم ان انا حاسبات قسم هندسة برمجيات ... فعلاً اتغيرت انطباعات بعض القرايب من الكآبة للسرور و الفرح .....
ده علشان سمعوا كلمة هندسة و بس .... هندسة بقى برمجيات هندسة ابو زعبل ... مش مشكلة ...
المشكلة طبيعتنا اللي ربتنا على كدا ... نبص للاسم و السمعة ... و مانبصش للعلم و المستقبل ...

لكن جزاك الله كل خير على الكلام الجارح دا .... :-) , انا بهزر طبعاً ...

كلامك زي الفل و افادني في حاجات كتير

جزاكم الله كل خير