قديم 21-01-2009, 07:48 PM
الصورة الرمزية EL-leader
EL-leader EL-leader غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( اولى طب جامعة الازهر )

EL-leader is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاق لعفو ربه مشاهدة المشاركة
ايه يا جماعة مفيش حد عاوز يجاوب ليه
اكيد مش عارفين نجاوب الاسئلة بصراحة صعبة
ومع الرغم ان اجاباتى المرة الى فاتت كانت مش قوى لكن هقول الى اعرفة دا ان عرفت حاجة
بسم الله الرحمن الرحيم

ج2\نص على السيف وذلك لانه كان الاداة المستخدمة فى الحروب والمقاتلة فى عصر النبى (ص)
واكثرمايكون ال*** به
ولايتعارض ال*** ال*** به مع ال*** باى اداة اخرى
واوفق بين حتمية النار وبين قولة تعالى ويغفر مادون ذلك لمن يشاء
بان المقصود من قولة القاتل والمقتول فى النار انهما يستحقان دخول النار وقد يعفو الله عنهما وليس بواجب عقاب العاصى الا ان يكون مشركا وهذا هو معنى الاية الكريمة
ج1\ نعم فى الحديث مايدل غلى المشاركة ويستفاد من قوله التقى واللقاء يكون من الجانبان وليس من احدهما
والمراد ضرب كل منهما الاخر
ج3\ استنتج العزم من قوله كان حريصا
بان العزم على فعل شىء هو التفكير ومواطنة النفس والحرص على فهل هذا الشىء
اجابة اخرى
بين الله جزاء العبد اذا وطن نفسة على *** اخية فى هذا الحديث بيما فى حديث اخر اذا هم عبدى بسيئة فلم يعملها فلا تكتبوها وحيث ان الله لم يجازى من هم بفعل سيئة ولم يعملها فى هذا الحديث
وجزاءه فى حديثنا كان هناك فرق بين الحديثين وهو ان فى احدهما عزم على الفعل بينما فى الحديث الاخركانت فكرة طارئة
انا جاوبت بناء على استنتاجات وعارفة اجاباتى مش واضحة لذلك ارجو الاجابة النموذاجية
على فكرة لو جه الامتحان كده مش هجيب مجموع واحتمال اسقط ههههههههههههههههه
ايها المشتاق خفف شوية علينا من الاسئلة الصعبة دية ههههههه
عام مضى...كيف انتهى....ولم احسب فيه ماجرى....من الذلات هل ياترى....غفرت ام انى حملتها وانا ارى..... عيش الدناءات يزخر بالملذات......جدران قلبى تحكى الكلمات ..ماسى وجروح ونتوءات ......اطاحت بشخص حمل الخطيئات,.... هل يكتب لى ايام عديدات لارى عالم جديد يزهو بالخيرات؟؟؟؟؟؟

آخر تعديل بواسطة EL-leader ، 21-01-2009 الساعة 07:56 PM