عرض مشاركة واحدة
  #11  
قديم 07-09-2016, 08:40 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي



دول مجرد نماذج لعشرات الشركات الموجودة بالمجالات دي.

النهاردة شكل الاقتصاد العالمي كله بيتغير، أغنى وأكبر شركات العالم النهاردة هيا أبل وجوجل وفيس بوك، هيا شركات تقنية اعتمادها الرئيسي على العقول مش الثروات الطبيعية ولا الموقع الجغرافي فقط .
في العصر ده الشركات المصرية الصغيرة العاملة بالمجال ده هيا فرصة اقتصادنا للحاق بالعالم، وبالفعل حالياً الشركات دي بتخلق فرص عمل، وبتفتح مجال لتوفير الدولار.


دور الشركات دي خلال العشر السنين اللي جاية مش هيكون أقل من أي نظام سياسي، أو من أغلب المستثمرين الحاليين اللي مركزين في مجالات غير انتاجية زي العقارات والأكل.

الشركات دي واقع حقيقي، وطالعة من المجتمع نفسه لحل مشاكله، وتدريجياً بتدفع الحكومة تاخد بحلولها، زي ما شفنا شركة كرم سولار اللي أخدت تصريح من الحكومة لبيع الكهرباء بشكل مستقل، أو شركة فوري اللي أدخلت نظام الدفع عن بعد في المعاملات الحكومية.

الكلام ده برضه رد على اللي بيقعدوا يقولوا الشباب كسلان ومش عايز يشتغل!


الشباب في المجالات دي بيعلموا نفسهم بره نظام التعليم الحكومي تماماً، وبيقدروا يحصلوا على راس المال باجتهادهم.

لكن ياريت الحكومة متتحولش لعائق! شكاويهم المتكررة تخص مثلاً البطء الشديد في أي تعامل مع الحكومة زي ما قال سابقاً مدير شركة فوري، وبيشتكوا كمان من التضييق الأمني على الأجهزة والمكونات الإلكترونية في المطارات اللي ساعات الأمن بيشك إنها قنابل لانهم مش فاهمينها طبعاً فتتأخر شهور وده بيبوظ صفقات ويعطل شغل.



سمعنا من الرئيس والحكومة نوعين من الحلول لمشاكلنا الاقتصادية، إما المشاريع القومية العملاقة اللي بعضها مشكوك بدراسته ومداه الزمني، وإما حلول فردية غريبة زي فكرة "عربيات الخضار"، أو نصيحة المهندس ابراهيم محلب للشباب إنهم يسوقوا تكتك!

الكلام ده انعكاس لقلة معرفة الحكومة بمواطن قوة الاقتصاد المصري، وبالمستقبل اللي بيصنعه دلوقتي شباب مصر الطموح.

يا ريت كلنا ندعم المشاريع الشابة اللي بتساهم في خلق اقتصاد وطني، وبتوفر فرص عمل لشباب وشابات مصر.. هندعم اقتصاد جديد هدفه يخلي مصر وعمالها ومبتكريها وشبابها في خريطة الاقتصاد الدولي.



باجتهادنا ومشاريعنا هتتغير مصر للأفضل.. همتكم معانا



رد مع اقتباس