عرض مشاركة واحدة
  #39  
قديم 07-08-2016, 03:00 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع 4

- هل اللي حصل ده مفاجأة ولا كان معروف قبل المشروع؟

خبراء كتير داخل وخارج مصر حذروا من انخفاض جدوى المشروع اقتصادياً بسبب الأسباب المذكورة، وهنعرض عدد قليل جداً.

- هنا مثلاً ممدوح الولي نقيب الصحفيين الأسبق بيقول إن قدرة القناة ٧٨ سفينة يومياً بينما يمر بها بالسنوات الخمس الماضية متوسط ٤٦ - ٤٨ سفينة وبالتالي لم يكن هناك احتياج ملح لهذا المشروع، وكانت هناك مشاريع أخرى قومية تحتاج أهمية أولى. -المصدر - ، وكلام شبيه هنلاقيه هنا في مقال د.حازم حسني أستاذ العلوم السياسية -المصدر ، أو هنا من الخبير الاقتصادي عمر الشنيطي. المصدر
- وبالخارج مثلاً وكالة "موديز" أحد أهم جهات التصنيف الائتماني في العالم، قالت إن مساعي الحكومة المصرية بزيادة إيرادات قناة السويس من ٥.٤ مليارات دولار إلى ١٣.٢ مليار دولار في ٢٠٢٣ (يعني زيادة حوالي ٢٤٠%) "تقوم على افتراضات بتعافٍ حاد في نمو التجارة العالمية، وهو أمر غير مرجح الحدوث" ، وقالت إن ده يتطلب نمو التجارة العالمية كل سنة في الفترة بين ٢٠١٦ إلى ٢٠٢٣ بنسبة ١٠%، بينما الوضع الحالي ٣% فقط.


****

هل المشروع أثر على أزمة الدولار الموجودة في مصر؟

- طبعاً .. زي ما شفنا على الأقل اتصرف ١.٥ مليار دولار لشركات التكريك، وحتى لو مفيش مصاريف تاني لا نعرفها، فالرقم ده في حد ذاته ضخم جداً إذا كان احتياطي النقد الأجنبي لمصر كله حوالي ١٥ - ١٦ مليار.

- محافظ البنك المركزي المستقيل، هشام رامز، قال في تصريحات تلفزيونية إن من أسباب أزمة الدولار إنه "تم استخدامه في غير محلة .. إحنا جبنا حفارات من كل حتة في العالم وكلفتنا مبلغ كبير عشان نقدر نعمل هذا العمل الممتاز اللي اتعمل انه تم حفر القناة في سنة”. المصدر

- وغير الدولار، الوضع الاقتصادي كله تأثر .. تكلفة حفر القناة دي - سواء كانت ٢٠ أو ٣٠ مليار الله أعلم! - كان ممكن تبني كام مصنع؟ كام مدرسة وكام مستشفى؟ تزرع كام فدان؟ توفر كام فرصة عمل للشباب؟


****

طيب عرفنا إنه حصل غلط، مين السبب؟

قبل ما نسأل "مين"، الأهم نسأل "ليه

- ليه محدش سمع كل الخبراء من الداخل والخارج اللي قالوا آرائهم الاقتصادية عن الموضوع؟

- ليه كان أي حد يفكر يقول رأي مختلف يتشتم ويتخون، ويتقال عليه إخوان و إرهاب و خاين، لدرجة ان أغلب منتقدي المشروع خافوا وبقى بيتكلموا في جلسات خاصة فقط؟

- وليه الإعلام كان بيختار فقط الضيوف اللي هيطبلوا للمشروع؟

- طيب حتى قولولنا ليه تم اختصار فترة المشروع من ٥ سنين إلى سنة واحدة مما رفع التكاليف؟

- إيه الفخر والفشخرة في إنه يتقال إننا استخدمنا ٧٠% من كـراكات العالم في المشروع لإنهاءه في عام واحد رغم انه غير عاجل؟ مهو كـراكات العالم دي مجاتش ببلاش، دي فلوسنا بالدولار في عز الأزمة.

- الأسلوب ده في إدارة الدولة بشكل عام غلط تماماً، مش دور النظام الحاكم - أي نظام - انه يصدر قرارات كبيرة كده بشكل منفرد تماماً بدون ما يسأل لا ممثلي الشعب، ولا عدد كبير من الخبراء اللي مش تبعهم بس ويقولوا اللي يرضيهم، وأكيد مش دور السلطة ومؤيديها التشكيك و التخوين في أي معارض أو ناقد. للأسف ده اتكرر كذا مرة، وجهاز الكفتة خير مثال.

- أما بخصوص مين المسئول؟

- فبوضوح شديد المسئول زي أي دولة هو صاحب القرار السياسي الرئيس عبدالفتاح السيسي، وأصحاب القرار الفني رئيس هيئة قناة السويس، ووزراء المجموعة الاقتصادية .. دول مفروض يتسئلوا ويتحاسبوا كويس جداً على الوعود اللي اتقالت وثبت انها أوهام، ونفهم منهم علناً ليه ده حصل؟ ما مصدرهم في الأرقام اللي قالوها؟ ..الخ.

- ده دور مجلس الشعب في جلسة استجواب علنية .. ولو نواب البرلمان، ممثلي الشعب معملوش واجبهم، بكرة الشعب بنفسه يعمله، وادينا موجودين..

انتهى
رد مع اقتباس