قديم 19-09-2015, 06:40 PM
Mahmoud3129 Mahmoud3129 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Mahmoud3129 is on a distinguished road

طيب يا رجالة اهوه وفيت بوعدي معاكم بس كنت بصلي المغرب وجيت عشان اكتبلكم أول حاجة
مشكلات الطلاب
لو أنت بتسأل نفسك ازاي ابتدي وأفضل مكمل ، أركن معانا للكومنت اللي جاي خطة يعني
لو أنت بقى بتسأل ازاي اذاكر أصلا يبقى برضو تركن
طيب أمال أسأل ايييييييييييييييييييه ؟
بص كتيييييييير جدا من الطلاب بيقولوا دايماً أنا محبط
المواد كتيرة
أنا بنسى كتييييييييييييييييير
الوقت مش كافي
طب على آخر الترم لما تيجي مثلا ومذاكرتش لقدر الله هتقول لنفسك هل أنا لو ذاكرت ربنا هيساويني باللي ذاكر واجتهد من أول السنة ؟
طب لو بتسأل نفسك برضو عن مشكلة بابا وماما
طب واحدة واحدة كده يا ريس ، أول حاجة لو أنت محبط فرفش ومقدرش أقولك غير كده بس أصل الإحباط ده حالة نفسية ليها سبب وليها نتائج بس للأسف نتائجها معهد فني تجاري
بس أهم أسببها وصدقني إنك باعد عن ربنا وده أهم خطوة فكن مع الله ولا تبالي لأنك عمرك ما هتتوفق غير من الله وبعد كده تبتدي تخلق جو جميل داخل الأسرة يعني تحاول تعد مع بابا وماما وتوضحلهم فكرتك توضحلهم هدفك توضحلهم خطتك واستراتيجياتك اللي بإذن الله هتاخدها دلوقت معايا ، لو محبط برضو من المذاكرة يبقى تعرف إن عندك حاجات أكيد متراكمة فلازم تبتدي تحط جدولك وترتب أمورك وبرضو هوضحلك كومنت كامل عن الجدول واستراتيجيات فعالة بجد تنفع مع أغلب الطلاب.
طيب المواد كثيرة ؟! إطلاقاً يا ريس ، والصعب صعب على المعقد نفسه بس والصعب على الشاطر بيكون سهل طبعاً ، بس برضو المواد الكثيرة دي محتاجة خطة ودي برضو في كومنت جاي
بتنسى كتير
طيب خد بقى يا ريس وإديني عقلك
في معلومة علمية بتقولك أنك هتنسى اللي ذاكرته بعد 24 ساعة بس اكيد مش كله عشان مبقاش مبالغ ، وهتنسى بعد أسبوع وممكن بعد شهر ، يعني لازم تراجع تاني يوم وبعد أسبوع وبعد شهر وطبعا ده بيرجع لذاكرتك ولذنوبك ، اه طبعا الذنب ده بيمثل عامل كبير جدا في التفكير وده حاجة عقلانية ربانية صدقني والله أنا مش واعظ ديني
طب حد يقولي أنا هراجع 3 مرات لدرس واحد ؟! امال هذاكر الباقي وأراجع ازاي ؟!
لا يا حبيبي منتا مش هتراجع الدرس بالنص أو بالتسميع ، كل اللي محتاجه تقرأ الدرس من 5 ل 10 دقائق يعني الحكاية كلها شهريا للدرس من 15 إلى 30 دقيقة بس بس هترتاح في الآخر بإذن الله والله صدقني وعلى فكرة مفيش ذاكرة ضعيفة ، الذاكرة غير مدربة ، ولو أنت عشت 70 سنة تتعلم كل ثانية معلومة يعني 864000 معلومة يومياً لما هتموت أصلا - بعد الشهر طبعا - مش هتبقى مليت ولو 25% إلى 50% من ذاكرتك
والله يا جماعة الاعتقاد والتفكير في ذاتك ده هو اللي هيرفعك أو هيشدك ، واسمع مجرب وهقولك قصتي أو خبرتي بعدين
وبالنسبة للوقت لازم برضو خطة
طب ما الموضوع كله خطة أهوه ، عشان كده بإذن الله
اللي جاي على مدار كومنتين تلاتة كده هيكون ازاي تعمل خطة ، ازاي تعمل جدول مناسب ، ازاي تبتدي صح ـ ازاي تبتدي بذكاء مش بعاطفة وازاي برضو تكمل حماسك ده
استنوني
دعواتكم