قديم 12-10-2014, 10:53 AM
الصورة الرمزية EyadOsa
EyadOsa EyadOsa غير متواجد حالياً
عضو نشيط

EyadOsa is on a distinguished road

بالنسبة لاستمارة رغبات الكلية اصلا مفيس استمارة ورقة هي بتتعمل على موقع التنسيق وصحيح اول حاجة تكتبي طب القاهرة لو اقرب حاجة ليكي والموقع حيعمل Error لو اول رغبة ما كانتش في محافظتك او لو في محافظة مفيهاش كليات مش هيقبل الا ان اول رغبة تبقى اقرب حاجة ليكي وبعد كده تكتبي من الاقرب للابعد بالترتيب ولو عكستي حيعملك error برده ولما تخلصي طب تخشي على اسنان نفس الكلام وبعدين صيدلة نفس الكلام وبعديت تختمي ال48 رغبة بعلاج طبيعي او طب بيطري اجباري عشان عدد كليات الطب والاسنان والصيدلة اقل من 48 وانتي لازم تكتبي ال48 رغبة وبعدين تعملي save ليهم.......بالنسبة لدراسة الطب هي بتبقى فيها كلمات لاتيني في المواد كلها لكن الكلام نفسه الشرح بيبقى انجليزي عادي وكل الناس اللي اكبر مننا قالوا المشكلة دي حتواحه بتوع العربي واللغات كلهم بس مش حتزيد عن شهرين اول اقل كل واحد وشطارته وحتتعودي في وقت قصير ......بالنسبة للسفر بره طبعاً انت لو ضامنه تسافري بره يبقى اي كلية حتخشيها حتلاقي شغلانة محترمة بره بس المهم انك تشغلي حاجة بتحبيها يعني تسألي نفسك عاوزة تبقى دكتورة بشري تعالجي الناس وتدرسي جسم الانسان كله وتعملي حسابك حتطولي فيها 7 سنين وتكليف او نيابة وما جستير 3 سنين تقريبا قبل السفر ولا عاوزة تبقى دكتورة اسنان تخلصي في 6 سنين من غير ماجيستير ولا غيره ولا تبقى صيدلانية تخصصك الادوية وكده وشركاتها ولا دكتورة بيطرية بتحبي الحيوانات وكده .....خدي قرار من دلوقتي شوفي عاوزه تبقى ايه عشان تشتغلي على هدفك ده بدون تشتيت انا قبل التنسيق وبعد النتيجة كنت محتار جداً بين اسنان وبشري رغم اني طول عمري نفسي ابقى بشري زي والدي بس ناس صحابي زنوا عليا ان اسنان احسن عشان مش طويلة زي بشري بس دلوقتي فعلاً في اول اسبوع كلية بقيت بحس بقيمة كليتنا عن اسنان مع احترامي ليهم ومكانة بشري وحسيت اني خدت قرار صحيح حتى لو صعب ومشواره طويل .....ربنا يوفقك وتوصلي للي انتي عاوزاه