عرض مشاركة واحدة
  #3  
قديم 02-09-2014, 08:13 PM
الصورة الرمزية مسلمة متفائلة
مسلمة متفائلة مسلمة متفائلة غير متواجد حالياً
طالبة بالأزهر الشريف
 
تاريخ التسجيل: Sep 2007
المشاركات: 6,603
معدل تقييم المستوى: 24
مسلمة متفائلة is on a distinguished road
افتراضي

الحلقه الرابعة:





فتحت سلمي الحساب الخاص بها علي موقع الفيس بوك وعندما وجدت رسالة إزدادت ضربات قلبها بشده ،،

وبالطبع كانت الرسالة من حفصه ،، فتحت الرسالة وبدأت تقرأ فيها وإبتسامتها تتسع أكثر وأكثر حتي كادت تصل إلي اذنيها

كان محتوي الرسالة كـ الآتي :

_____________

حفصه :

- ههههههههههههههههههههههههه فطستيني من الضحك وربنا ،، اه يا ستي عندنا سنان وبنعرف نضحك ونألش ونهزر ونعمل كل حاجه ،، إحنا جامدين اووووي يا بنتي ،، بس كل حاجه في مكانها المناسب بتكون أحلي

ومش هعمل بلوك متخافيش أصلا فرحتيني برسالتك جدااااا

..علي فكره انتي مش عاوزه إجابه لسؤالك لأن انتي عارفه الإجابه كويس طبعا الدراسه هدف مهم جدااا ف الحياه ، بس ما ينفعش يكون هو هدفنا الوحيد ، ما ينفعش نكون عايشين بس علشان نذاكر وننجح وبعدين نتخرج ونشتغل وخلاص ..

وإحنا والله مش مكبرين المواضيع ولا حاجه ، إحنا بس بنحاول نعيش حياتنا صح وبنحاول دايما نكون من الناس اللي ربنا راضي عنهم والرسول يوم القيامه هيكون فخور بيهم

وعلي فكره مفيش أي تناقض بين الحاجتين ،، قد تكوني انتي قابلتي نماذج لملتزمين فاهمين الإلتزام غلط وعلطول مكشرين كده ومش تحبي تتكلمي معاهم ، علشان كده خوفتي منهم ، لكن إحنا في فريق هنعيشها صح هدفنا إننا نفهم الناس معني الإلتزام الصح وإن الملتزم ده ممكن يعمل كـــــــــــــــــل حاجه بيتمناها لكن بدون ما يغضب ربنا

علشان كده يا ستي قررنا نساعد بعض ونكون ملتزمين بجد وبرضو هنعيش حياتنا زي ما إحنا عاوزينها
-
ولو مش مصدقه إنه ينفع الـ 2 مع بعض ، جربي وشوفي هينفع ولا لأ

إيه رأيك ؟

___________________

قرأت سلمي الرسالة مرارا وتكرارا وهي في غاية السعاده ،، لا تعرف لماذا ولكنها كانت سعيده فقط

ثم أرسلت رسالة آخري لـ حفصه وكان محتواها :

- اللــــــه كلامك مريح اووووووي ، شكلنا كده لسه بيننا كلام كتتتتير ،، هكلمك بكره إن شاء الله علشان مش هينفع أفتح النهارده تاني

إستنيني هااه

... أرسلت سلمي الرسالة وأغلقت الحاسب ، ذهبت لتبدل ملابسها لتتناول الغداء مع اسرتها

______________

وفي المساء إتصل إسلام بصديقه محمد :

- الــــو ، ازيك يا محمد

- الحمد لله تمام

- بقولك إيه : إنت معاك المذكره بتاع دكتور عبد الرحمن ؟ أصلي نسيت أصورها

- اه معايا ،، خلاص بكره هجيبهالك إن شاء الله

- ماااشي شكرااااا ، معلش لو قلقتك من النوم ولا حاجه

إبتسم محمد قائلا :
-
- - ياعم ما انت علطول بتقلقني ،، يعني هي جات علي النهارده ، بس أصلا انا لسه منمتش ،، قاعد بتفرج علي برنامج وبعدين هنام إن شاء الله

إسلام بمرح :
-
- - برنامج إيه ده ؟ يمكن آجي اتفرج معاك

- برنامج ديني كده

- ههههههههههههه ما شاء الله ما شاء الله ربنا يهديك يابني

رفع محمد حاجبه وقال :
-
- - عيل رخم وربنا ،، ما تسيبني ف حالي ياعم يمكن ربنا يهديني وأتغير بقي

إسلام :
-
- - خلاص يا شيخ محمد كمل ياخويا كمل ، بس انا مستغرب يعني إشمعني النهارده ؟

- عااااادي كنت بقلب ولقيته والكلام شدني ، المهم طير إنت بقي علشان الفاصل قرب يخلص وانا عاوز أتفرج ..

إسلام مازحا:
-
- - ماشي يا بطه اتفرجي

ضحك محمد ضحكة عاليه وأكمل قائلا :
-
- - والله مانا عارف إيه اللي مصبرني عليك ده كله ، لولا إني بحبك كان زماني خنقتك دلوقتي ، إمشي بقي ورايا برنامج ، ومـــــــــــاتكلمش سااااااااااره ماااااااااشي ؟ رووووح نام علطووووووول علشان محاضره الساعه 8 متروحش عليك .

إسلام بإبتسامه متعجبه :
-
- - زي ما تكون بتقرأ أفكاري ،، خلاص مش هكلمها ،، كفايه اللي حصل إمبارح بقي ، يلا مع السلامه

- سلــــــــام

__________________________

وفي اليوم التالي في الجامعه :

قابل إسلام محمد بـ وجه ضاحك كالعاده وقال مازحا :
-
- - بطتي الحلوه اللي كانت بتتفرج علي برنامج ديني جات يا ناااااس

ضربه علي كتفه وتذكر البرنامج فقال بسعاده :
-
- - بس ياااااض ، والله برنامج تحــــــفه

إسلام بتساؤل :
-
- - كان بيتكلم عن إيه بقي ؟

نظر إليه محمد متعجبا وقال :
-
- - إشمعني ؟ بتفكر تتغير ولا حاجه ؟

- يمكن !

كاد محمد أن يقفز من مكانه وقال بسعاده بالغه :
-
- - بجــــد والله ؟!

تنهد إسلام بملل قائلا :
-
- - ياعم قووووول وخلصني ..

محمد :
-
- - كان يا سيدي بيحكي مواقف حصلت في حياة الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه ، وأد إيه الرسول تعب اووووي عقبال ما نشر الدين الإسلامي ، وإن الشباب دلوقتي سايبين الدين ده وكـــــل تفاصيل الحياة اللي بيشملها ، وبيجروا ورا شوية موضات متخلفه وعاجبهم اووووي الحال اللي هم فيه ده ، ولو حد فكر يتمسك بالدين ده الكل بيضحك عليه ويفتكره قديم ورجعي ومعقد !!

بس عارف ؟ كلامهم كان عاجبني اووووووي ، رغم اني حسيت ساعتها اني وحش اووي وإني مش هينفع أعيش كده كتتير
-
- وأكمل بحزن :
-
- - نفسي تساعدني يا إسلام ونشجع بعض ونبدأ بقي نفهم ديننا شويه

نظر إليه إسلام بإبتسامه خفيفه وقال :
-
- - يابني ما إحنا حلوين اوي اهو والحمد لله يعني لا بنشرب سجاير ولا مخدرات ولا بنعاكس بنات ولا بنروح أماكن مش كويسه ولا حــــاجه ، إحنا احسن من ناس كتتتير الحمد لله ..

محمد بعد إقتناع :
-
- - بس ده مش كفايه يا إسلام ،، معتقدش ااااابدا أن دي الحياة اللي المفروض نعيشها ، اه إحنا مش بشعين اوي كده زي ما انت بتقول ، بس برضو لسه مبقيناش حلوين

بجد واللـــــــه نفسي تشجعني ، مره واااحده من نفسي يا عم ، منا دايما معاك علي الحلوه والمره

اخذ إسلام يستمع إلي الكلام وهو مازال غير مقتنع وقال :
-
- - ماهي المشكله اني مش مقتنع أصلا !! بحب حياتي كده وراضي بيها ، وبعدين ياعم ربنا يطول عمرنا ونبقي أحسن مع الوقت

تنهد محمد بفقدان أمل ولم يتحدث
-
- نظر إليه إسلام فوجده علي هذه الحاله فأحب أن يضيف جوا من المرح وقال :
-
- - طيب بقولك إيه ؟ ما تخلي احـــــم الواد فاروق يشجعك

ثم قال مازحا :

- مش عارف إزاي هطيقك لو بقيت زيه

نظر محمد للجانب الآخر وقال بحزن :
-
- - ماهي المشكله ان فاروق مش قريب مني زيك ، اه هو جاري وصاحبي وبحبه برضو ، بس علاقتي بيك انت أقوي وبحب أقضي معاك انت وقت أكتر

- حبيبي يابو صلاح

رفع محمد حاجبه وقال بتحدي :
-
- - بص يا أنا يا إنت ، وأكييييد في يوم هقنعك ، وهتتغير يعني هتتغير، تقريبا البرنامج اللي بكلمك عنه دي جاي الأربعاء الجاي ، هبقي أكلمك بقي في ميعاده وأخليك تشوف حلقه منه وبعدين تقرر
-
- ثم أنهي الموضوع وقال مازحا :

- مش هتعزمني علي حاجه بقي

إسلام :
-
- - ماشي يلا ، والحساب عليك
____________________________

وفي مساء هذا اليوم :

فتحت سلمي حساب الفيس بوك الخاص بها ونظرت نظره سريعه علي قائمة الأصدقاء المتصلين حاليا فوجدت حفصه من بينهم فـ سرت كثيرا ، وبعثت لها رسالة :

سلمي : انتــــــي موجووووده ، الحمد لله

حفصه بإبتسامه :
-
- - كنت مستنياكي أثلــــــا

- بجد ؟ ليه ؟
-
- مش عارفه !! كنتي جايه علي بالي طول اليوم وقلت أكيد هتكلميني النهارده زي ما قولتي

- حبيبتي ربنا يخليــــكي ^^ قوليلي بقي هو انا حياتي كلها غلط فعلا ؟

- احــــــم أيون

إتسعت عينا سلمي وقالت بتعجب :
-
- - معقووووووووله

فقالت حفصه:
-
- - ههههههههههههههه لأ مش اوي كده ، إنتي بس عاوزه تظبطي شويه حاجات وهتبقي 100%

سلمي :
-
- - طيب أبدأ منين ؟ وكمان سعات بحس اني خايفه وبرضو مسيطره عليا فكره إن الالتزام ده يعني تعقيد وبخاف منها اوووي بصراحه ..

- طبيعي تحسي بكده لأن الموضوع جديد عليكي ، بس إنتي بلاش تضغطي علي نفسك ، يعني براحه خالص عليها ، إبدأي غيري حاجه حاجه ، لأنك لو حاولتي تعملي كل حاجه في نفس الوقت هتحسي بالتعقيد اللي بتقولي عليه وهيكون صعب عليكي ..

سلمي بتساؤل :
-
- - طيب أبدأ منين برضو مش عارفه ؟

- بصي انا هقولك علي الطريقه اللي انا اتغيرت بيها بس متضحكيش هااااااااا

- هههههههههههههههههه ماشي

حفصه :
-
- - بصي انا البوستات بتاع الفريق هي كانت السبب في تغييري بصراحه ، كنت بقرأ البوست منهم وأقول لنفسي طيب وانا معملش الحاجه الفلانيه دي ليه ؟ لو حاجه سهله شويه بنفذها فوووورا ، ولو تقيله بفكر فيها فتره كده وبعدين أنفذها ، او اطنشها فـ الوقت ده وبعدين أنفذها لما أكون مستعده

بصي جربي الطريقه دي ولو منفعتش معاكي نشوف غيرها ، اووووكشن ؟

- امممم ماشي هحاول

- بس علي شرط ،، كــــل ما تفكري تغيري حاجه في نفسك حتي لو كانت بسيطه تيجي تقوليلي مــــاشي ، حابه أكون متابعه إلتزامك خطوه بـ خطوه ، وانا واثقه انك هتقدري

ثقه حفصه جعلت سلمي في غاية السعاده وقالت بحماس :
-
- - حــــــــاتر ، هروح ع الجروب بقي

________________

وبعد نص ساعه :

أرسلت سلمي رسالة لـ حفصه وكان محتواها :

- حفصصصصصه انا أخدت قرار اني هبطل حاجه معينه

- هههههههههههههههه أوام ؟! ما شاء الله ، قررتي إيه بقي ؟

-------------------------------------------------------------

ياتري إيه القرار ؟ وإيه حكاية إسلام ده بقي ؟

__________________