الموضوع: الكتب الخارجية
قديم 27-08-2014, 01:51 PM
الصورة الرمزية Hanan Hamdy
Hanan Hamdy Hanan Hamdy غير متواجد حالياً
كلية الطب البشرى - جامعة الإسكندرية

Hanan Hamdy is on a distinguished road

ممكن الرد يطول شوية ... بس أرجو لمن يهتم قراءته للآخر

كتاب الأضواء فى حاجات كتير مش موجودة فى كتاب المدرسة يعنى الكتاب هو اللى ضايفها حاجات مالهاش علاقة بالامتحانات بالذات فى الأدب
كتاب الامتحان تحس انه ناقل من كتاب الوزارة بنفس الأسلوب وأكيد فى حاجات فى كتاب الوزارة مش مكتوبة فيه بس مش كتير ... ممكن تشوفها وتزودها
وكتاب الرسالة أنا متعاملتش معاه بس على حد علمى انه برضه نفس أسلوب كتاب لامتحان

والامتحان تنظيمه أحسن من الأضواء
بس ممكن تلاقى فى الأضواء لغويات أكتر ومظاهر جمال أشمل
بالنسبة للنحو ...أهم حاجة شرح المدرس
بس "أنا من وجهة نظرى ان الامتحان والرسالة أحسن من الأضواء فى الشرح
بس ممكن تذاكر من أى كتاب يكون منظم
وتدبس ورقة فى كل درس فيها الزيادات
يعنى مثلا انت شغال من كتاب الامتحان
هتذاكر الدرس الأول
ذاكره كويس من كتاب الامتحان وبعدين هات ورقة أو ورقتين من أى كشكول واقرأ كتاب الوزارة أول حاجة لقيت فى حاجة زيادة زودها .... وبعدين ادخل على كتاب الأضواء لقيت فى حاجة زيادة فى اللغويات أو مظاهر الجمال زودها ..... انما أى حتة زيادة فى الأدب مثلا ومش موجودة فى كتاب الوزارة مالهاش لازمة ... عندك القدرة انك تحفظ خلاص ....حتى لو الكتب مش معاك ...أكيد هتكون موجودة مع حد من زمايلك ممكن تاخد منه الكتاب يوم واحد أو تصوره ...مش لازم تشترى الكتب كلها
وبعد ماتخلص تدبس الورقة فى آخر صفحة فى الدرس
المهم تعود عينك انك تذاكر من كتاب واحد وتحل من كتب أكتر علشان تعرف صيغ الأسئلة المختلفة
وكتاب الامتحان أسئلته أسئلة امتحان بس ده مايمنعش انك ممكن تحل من حاجة تانية كمان
السنة لسة طويلة

وقطع البلاغة والنحو التدريب عليها من أى كتاب ولو خلصت الكتاب اللى معاك صور من كتاب تانى ومذكرات المدرسين حتى لو مش بتاخد معاهم درس ....ممكن تحفظ القواعدكلها وماتعرفش تحل ...أهم حاجة التدريب

وآسفة إنى طولت
بس أنا داخلة ثانوية عامة ... ودى الطريقة اللى أنا بذاكر بيها ... ودى نصيحة لله هتحاسب عليها يوم القيامة ...فلازم أقول كل حاجة من وجهة نظرى ...وأدعو الله إنى ماكنش نسيت حاجة
وتذكرونى بدعوة

كلية الطب البشرى_جامعة الإسكندرية
دفعة2015-2022
تذكرنى بدعوة