قديم 17-07-2014, 11:10 PM
محمد رشدى أبوزيد محمد رشدى أبوزيد غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد رشدى أبوزيد is on a distinguished road

مبرووووووووووووووووووووووووووووووك على النتيجة
معلش هطول شوية علشان عندى اسئلة كتييييييييييير سنة اولى بقى وخام لسه ههههههه
هو بالنسبة لموضوع الغربة مش مشكلة بالنسبة ليا يعنى فى البيت عندنا متقبلينه عادى حتى والدى هو اللى اقترح عليا عين شمس بس بصراحة انا مستكتر سبع سنين بره ومش عارف بعد كده التكليف هيجيلى ف القاهرة ولا عندنا ف المنيا
كمان انا عرفت ان اللى بيطلع مثلا من ال 20 او ال30 الاوائل بيتخير بين انه بيشتغل ف الكلية اكاديمى او كلينيكال ف مستشفى الجامعة وبعدين بيكون ليه الحق انه يحضر الماجستير على طول بعد سنة الامتياز اما الطالب العادى بيستنى سنتين ف انا فكرت انى لو دخلت عين شمس واتعين ف الكلية ان شاء الله مش هقدر اققعد بققية عمرى ف القاهرة طبعا محدش ف البيت ابدا هيرضى ان احنا نقعد فى القاهرة ع طول عشان اهلنا وجيرنا وكده
وعايز اعرف هو ف منهج ثابت كده زى الثانوية يعنى ولا فى كتب موحدة ولا هو المادة العلمية واحد لكن لكل جامعة ودكتور طريقة تدريس يعنى مثلا الفسيولوجى اللى هدرسه فى المنيا هو نفسه اللى بيدرسه بتاع القاهرة او اسكندرية
وبعدين وانا ف تالتة ثانوى كنت راسم صورة غريبة عن طالب طب يعنى كده الواد المتفوق المتكبر اللى الناس تكلمه ما يردش ع حد . بس لما انا بقيت جوها مش حاسس خالص انى مثلا بعد 3 شهور هبقى ف طب لانى مش زى الصورة اللى رسمتها ف مخى هههههههه حتى زمايلى بيقلولى مالك زعلان ليييييييه هههههه
ومش عارف بقى نظام المذاكرة هيكون ازاى هل احفظ نصا زى الاحياء كده يعنى انا كنت الاحياء حافظها زى نص الكتاب يمكن بالنقطة والفصلة ههههههههههههه