قديم 15-06-2014, 09:43 PM
الصورة الرمزية alshymaa hafez
alshymaa hafez alshymaa hafez غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جامعة طنطا

alshymaa hafez is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sondos Labib مشاهدة المشاركة
انا مش بفهم كميا اصلا انا بحفظ وبس
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bavari مشاهدة المشاركة
The Same Problem.

نفس المشكلة عندي مبطقش الكمياء دون عن بقية المواد ... حد يقولنا نتعامل معاها ازاي ونذاكرها ازاي لأنه حفظها كتير و رخم وكلام كله مبيبقاش مفهوم من تعريفات و تعليلات و معادلات وعندي سؤال تاني ايه افضل كتاب خارجي فيها انا هكتب كل الكتب الموجودة وحد يرتبها حسب الافضل ( الامتحان - الوسام - المثالي -مندليف - المعلم ) ياريت حد يرتبها حسب الافضل
انا الحمد لله بحب الكمياء
لو اخدناها على انها مش حفظ بس هنحبها
يعنى مثلا تعريفات اقطعها وافهمها جزء جزء لو فهمتها جزء جزء اقدر احفظها على بعضها عن طريق فهمى والحفظ مش بيكون بالقراءه فقط بيكون قراءه وكتابه ده بيساعد جدااا
والتعليلات طبعا بتعتمد على فهمك للمادة أكتر من الحفظ بكتيير
بالنسبه للمعادلات دى بقى بتحتاج انك تعلميها بحاجة
يعنى تربطى المعادله بحاجة تخيليه فى دماغك بتنجح الفكرة دى كدا
علشان اقدر احفظ معادلات الباب الرابع بتاع الكمياء فـ تانيه ثانوى علّمت المعادلات وربطها ببعض واقعدت احفظ مثلا فى اول المعادلة فى كذا وفى الاخر كذا متكرر واعلمها باى حاجة حتى لو كانت كرتون :D
وضرورى طبعا تحفظ التكافؤات وكدا ده بيساعد على الحفظ علشان بدل متحفظ تعرف تحل يعنى مثلا مش ضرورى احفظ ان H2So4 " ان الH معاها اتنين طالاما انا عارفه ان تكافؤ So4 تنائى يارب يكون قصدى وصل
مش صح انى احفظ بردك الوزن لا اكتب المعادله كلها وبعدين اوزنها اى نعم فى معادلات غبيه فى الوزن بس ممكن احفظ حته ضغيره من الوزن لو صعب اعمله واكمل الباقى لانه هيبقى سهل
يارب اكون افدتكم ولو حاجة بسيطة
أما بقى بالنسبه لموضوع الكتب فنا هنتظر معاكم حد يفيدنا :D