قديم 10-07-2008, 03:21 PM
بنوتة الثانوية بنوتة الثانوية غير متواجد حالياً
عضو جديد

بنوتة الثانوية is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ymymym مشاهدة المشاركة
بصي يا حبيبتي هقولك علي حاجه احنا في فصلنا حصل اجتماع كبير قوي من اساتذه الدين و الشيوخ وقالوا اللي هقوله دا قالوا لما تسمع الاغاني و تحس انك بتنجذب مع كلمات الاغنيه للجنس التاني دا اللي حرام لكن مثلا انت صليت وقريت قران وعملت وعملت وعملت وعملت وجيت اخر اليوم عاوز تفرفش مافيهاش حاجه لما تسمع اغاني بس يبقي في حدود المعقول اغنيتين تلاته اقصاهم موش اكتر
I agree with you , thank u

بصوا يا جماعة خلاصةً كدا

انا غلطانة إني فتحت مناقشة دينية والمفروض فعلا زي ما انتوا قلتوا ما كنتش عملت كدا لأننا أقل من إننا نتكلم في الدين خصوصا في موضوع زي ده
مهما كانت معانا الادلة سواء ضد الغناء أو معاه ممكن بعقلنا احنا يبقا تفسيرها غير التفسير .. أو لها أكثر من تفسير .. وإلا مكانتش يبقا العلماء مختلفين عليها
لأن من خلال الردود اللي شفتها والحاجات اللي أنا قريتها وسمعتها من شيوخ موثوق فيهم وعلماء أفاضل .. لقيت إن :
* منهم من يقول أن الغناء حرام إذا اقترن بالموسيقى حتى لو كان ديني
* ومنهم من يقول إن الغناء حلال إذا كان كلام ديني أو وطني حتى لو اقترن بالموسيقى وحرموا بذلك الأغاني الرومانسية
* ومنهم من قال أن الغناء حلال بكل أنواعه طالما كلماته لا تثير الشهوة أو كلمات غير أخلاقية (حسنه حسن وقبيحه قبيح ) فهو حلال طالما لا يلهي عن ذكر الله

وهكذا

وعموماً أنا زي ماقولتلكم هاعمل استخارة كتير بإذن الله وربنا إن شاء الله هيهديني للطريق الصح ..

بس على فكرة أنا مش زي ما انتوا فاكرين
يعني بنت السماعة في ودنها طول الوقت بتسمع أغاني بقا وكدا
الحمد لله لأ ... أنا قليل لما بسمعها لما أحب يعني أفرفش أو كدا .. وبكون الحمد لله عاملة اللي عليا من ناحية ربنا .. يعني مش بتلهيني مثلاً عن القرآن أبداً .. انا الحمد لله حافظة كتير من القرآن وبالترتيل وأحكام التجويد ومازلت بحفظ و ربنا معايا ومعاكوا

وأنا شاكرة جدا لكل اللي حاولوا يفيدوني بجد ربنا يكرمكوا
واسفة جدا اني مردتش على كل واحد
لكن جزاكم الله كل الخير من كل قلبي

السلام عليكم