قديم 03-09-2013, 04:19 PM
ابوعمرة ابوعمرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ابوعمرة is on a distinguished road
افتراضي مساعدة ونصيحة

بصراحة الواحد مش عارف يقول لحضرتك ايه يادكتورة بجد نصايح حضرتك هايلة وربنا يجعلها فى ميزان حسناتك باذن الله ياررب ونشوفك دكتورة قد الدنيا بس بصراحة انا عندى مشكلة فى الفيزياء انا باخد فيها درس والمستر بصراحة شرحه 10/10 بس عندى حاجة كده مقلقانى جامد ومخليانى مش عارف اذاكر هى ان المستر بيشرح قدامنا فى ورق وبيقولنا نذاكر منه وبيدينا ملازم اسئلة وقالنا مش لازم نجيب كتب خارجية بس انا ماقتنعتش بكده وجبت كتاب الامتحان وذاكرت فصل التبريد من ورق المستر بس مستريحتلوش لانى قارنته بكتاب المدرسة فلقيته كاتب باسلوب مختلف عن الكتاب وفى بعض الحاجات مش كاتبها ومختصرها جامد ومش هعرف ازودها للورق لانى بصراحة مبحبش كده ومش هبقى مستريح لان الاسلوب اصلا مش عاجبنى ومقلقنى والكلام ده اتاكدلى اكتر لما جيت احل من كتاب الامتحان ولقيت الاجابات فى كتاب المدرسة اللى مستحيل طبعا اذاكر منه بصراحة بحسه كتاب شكله غريب فى حاجة غلط والامتحان مزود حاجات من عنده وكاتب شرح مطول لكنه ملتزم بالاسلوب بشكل كبير فانا مش عارف اعمل ايه واذاكر منين لانه لازم اثبت مصدر واحد للمذاكرة وبالشكل ده هوقع نفسى فى مشكلة هتبان فى المراجعة غير كده انا بصراحة عمرى ماذاكرت من ورق دروس دايما كنت بذاكر من الكتاب الخارجى فحكاية ورق الدروس مش مطمن لها لانى مجربتهاش قبل كده وخصوصا انى دى فيزياء يعنى مش اى حاجة الغلطة يعنى تساوى بره العلمية فياريت حد يصحنى اذاكر منين ولو فى اى كتب انا مستعد اشتريها بس هى ايه لانى بجد متوتر من حكاية الفيزياء ولحد دلوقتى مش عارف اذاكر منين ودخلنا فى الكهربية والمشكلة لسه موجودة وياريت بردو تنصحونى اذاكر الكيمياء منين من كتاب المدرسة ولا فى كتب خارجية كاتبه بنفس الاسلوب وبشكل اكتر تنظيم لانى جبت الامتحان اسئلة بس وعموما الكيمياء اسهل من الفيزياء نسبيا وكتاب المدرسة يفتح النفس للمذاكره مش زى كتاب الفيزياء فياريت اصحاب الخبرة يساعدونا فى الموضوع ده