قديم 02-09-2013, 11:16 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
الف شكر بجد على كلامك اللى يرفع المعنويات

بالنسبة لموضوع الحسد انا عن نفسى مش بخاف اقول لحد انا بذاكر او مبذاكرش بس ماما بتزن على دماغى مقولش لحد حاجه عن المذاكره واكدب وانا ضد انى اكدب
انتى رايك ايه ؟
العفو .. انا اللى عايزة اشكركو على كلامكو الجميل اللى انا بجد اقل بكتييييير من انى اسمعه منكو

بص هقولك على حاجة .. نفس الموضوع ده عندى و برضه من طرف ماما " الامهات كلهم واااااحد "
الحسد مذكور ف القران و محدش يقدر ينكر وجوده او يتجاهله .. لكن الكدب ده اثم و ذنب كبيييييييير اووى .. ماتتعودش تبقى كداب و خبيث و لا تتعود تبقى طيب اووووى و على نياتك و تقول كل حاجة .. خليك ف الوسط .. اسلامنا دين الوسطية .. بمعنى ان لو حد سالك انت بتذاكر و لا ايه ؟؟ قول ااه الحمد لله .. لو حد قالك عامل ايه ف المذاكرة قول الحمد لله ماشي الحال .. ما تقولش ده انا بحل من كتاب كذا و كذا و كذا .. و هشتري كذا و بعمل كذا عشان تبقى كدة مابتكدبش و بتقول الحقيقة .. لو حد قعد يشكيلك و يقولك ده انا مش فاهم كذا و كذا واقع منى و مش عارف ايه .. قوله و الله كلنا تعبانين بس هنعمل ايه .. ربنا يعينا .. ماتقعدش تقول دة انا هضيع و مش عارف ايه عشان ماتتحسدش .. فاهم ازاى .. رد بالاجابات اللى لا تبقى بتتخابث بيها على الناس و تكدب .. و لا باللى تكشف بيها كل ورقك قدام كل الناس و تعرض نفسك للحسد .. لا تقول اه ده انا بعمل و بعمل و بعمل .. و لا تقول لا ده انا ضايع و مابعملش و مش عارف ايه ..

بس لازم تاخد بالك من نقطة مهمة اووووووى .. اوعى اوعى اوعى حد يسالك على حاجة و ماتجاوبوش .. او تقوله معرفش و انت عارف .. او تكون قادر تساعده و تبخل بالمساعده .. اووووووعى .. بص لربنا ف كل تعاملاتك .. و خد نية انك بتفرج كربة مؤمن ف الدنيا .. عشان ربنا يفرج عنك كرباتك يوم القيامة و ف الدنيا كمان .. و حط حاجة ف دماااغك كويس اوووعى .. انت لازم تخاف من ربنا اكتر ما تخاف من الناس .. يعنى ماينفعش تكدب عشان خايف فلان يحسدك ..كانك خايف من شر فلان ده اكتر من خوفك من ربنا و غضبه عليك لانك بترتكب اثم كبيييير عند ربنا .. و حط ف دماغك .. ان ربنا هو اللى قادر انه يحفظ و يحميك من شر الحسد .. و انه يشغل اللى ممكن يحسدك دة بنفسه و يبعده عنك .. يبقى انت لازم تتقى ربنا و تخشاه اكتر من البشر .. لان هو بس اللى هيسلمك من كل مكروه .. عامل ربنا بس ماتعاملش الناس

ربنا يحففظكو و يعينكو