قديم 02-09-2013, 10:47 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة

طب ليه بصيت لنص الكبايه الفاضي ؟؟
ليه مابصتش انك هتتجنب العيوب اللى انا قولتها ؟؟ ليه مابصتش للعضوة اللى مكنتش بتاخد دروس و تفوقت على نفسها و قدرت تحقق حلمها ؟؟ ..
انت ممكن من نفس المشاركة بتاعت السؤال دى تستفيد من الطريقه اللى العضوة سالت انها ناويه تعملها ان كانت صح و لا لا .. دى طريقه ممتازة جداااا على فكرة ..

بص بقى .. انا قلت كتييييير قبل كده ان الثانويه العامة دى نصيييييب و توفيق من ربنا من الدرجة الاولى .. يعنى على اد اجتهادك هتلاااقي و الله .. لا المقياس فيها هو انت بتاخد دروس و لا لا .. و لو بتاخد ف بتاخد مع فلان و لا علان .. مش ده المقياس .. المقياس شغلك انت و اجتهادك و تعبك ..
ردى على العضوة دى بانها تاخد دروس كان من باب الاخذ بالاسباب .. لانها مخيرة .. ممكن تاخد و ممكن ماتاخدش .. ف من الاخذ بالاسباب انها تاخد عشان تحقق المنافع اللى قلتها دى .. لكن انت وضعك مختلف .. انت مجبر انك ماتاخددهاش فاكيييييييد انا واثقه انك لو عملت اللى عليك و اجتهدت هتحقق اللى بتتمناه كله و هتجيب اللى انت عايزه ..

بصو يا شباب .. انا قلت قبل كده .. توفيق ربنا ده هتحسو بيه جوة اللجنه و انتو بتكتبو .. انت قلقان تنك مش هتبقى عارف ايه اسلوب الاجابه النموذجيه .. بس لو ربنا وفقك زى ما بقلك هتلاقي نفسك انت بتكتب الاجابه النموذجيه دى من نفسك .. من غير ما تكون بتكتبها و انت عارف ان هو دة المطلوب .. لاا .. انت بتكتبها عشان دى المعلومات اللى انت عارفها و دى الصياغه اللى لقيت نفسك بتكتبها جوة اللجنة .. ممكن تلاقي نفسك بتراعى حاجات و انت بترسم مثلا او بتكتب الاجابات ف الامتحان عشان انت متعود تعملها كده .. عااااادى يعنى .. انت اصلا ماتعرفش هى نموذجيه و لا لا .. هو دة توفيق ربنا اللى انا بكلمك عليه . هو ده اللى انت محتاجه اكتر من الدروس .. انا و الله العظيم اعرف ناس شاطرة و مجتهده و كل حاجة .. و اخدو دروس و ذاكرو و كل حاجة .. بس دخلو جوة اللجنة نسيو كل حاجة .. و دماغهم وقفت عن التفكير .. ده ليه ؟؟ .. لان ربنا ماوفقهمش ف اللحظة دى .. انا عندى واحده صحبتى جايبة 25 من 25 ف الاقتصاد .. و 9 من 25 ف الاحصا !!!! مع ان الاتنين امتحناهم ف نفس اليوم و الاتنين كانت مدتهم ساعه و نص .. بس ربنا وفقها ف ماده و ماوفقهاش ف التانيه .. فهمتو ؟؟
دورو على توفيق ربنا و اتعبو و اخلصو ف الاجتهاد .. و خدو بكل الاسباب و ماتسيبوش طريق الا لما تمشو فيه .. توفيق ربنا هو اللى هيوصلكو للى بتتمنوه .. و ربنا اعدل من انه يوفق حد ماتعبش .. و ارحم من انه مايوفقش حد اجتهد و تعب و عمل كل اللى يقدر عليه .. خد بالك من " يقدر عليه" دى .. اعمل اللى تقدر عليه كله و سيب النتائج على ربنا ..

ربنا يوفقكو
الف شكر بجد على كلامك اللى يرفع المعنويات

بالنسبة لموضوع الحسد انا عن نفسى مش بخاف اقول لحد انا بذاكر او مبذاكرش بس ماما بتزن على دماغى مقولش لحد حاجه عن المذاكره واكدب وانا ضد انى اكدب
انتى رايك ايه ؟