قديم 09-08-2013, 02:48 PM
الصورة الرمزية Klashnekoff
Klashnekoff Klashnekoff غير متواجد حالياً
عضو جديد

Klashnekoff is on a distinguished road

ما أنا بأقول لك، حاولي تتغاضي عن أي حد يتكلم لك عن الأقسام، لأن غالبيتهم بيبقوا غير مُتخصصين، حتّي الفاشل مثلاً في علم النفس ماكان بيحضر، يَعني إنتِ لو عايزة تجيبي تقديرات، و داخلة الكلية فعلاً علشان المُذاكرة: يبقي هاتجيبي بعيداً عن إن كانت المادة صعبة أو سهلة، و تقريباً مافي حاجة إسمها "سهلة" أو حاجة إسمها "صعبة"، الموضوع نسبي، يَعني المواد بتبقي سهلة و صعبة في نفس الوقت، و ممكن تشيلي صعوبتها لو ذاكرتيها و فهمتي المُحاضرات والسكاشن.

أنا بصراحة مش قادر أقرر لك، لكن اللغات علي ما أعتقد مُستقبلها المادي كويس (ترجمة و تدريس)، بخصوص علم النفس مش مُتأكد من مجالها التطبيقي ممكن يكون (تدريس) فقط، ممكن تسألي حد مُتخصص في قسم علم نفس وإنتِ بتكتبي الرغبات بتاع الأقسام وهوَّ يفيدك، لأن أنا قِسم فلسفة مش علم نفس أو English.

إبتعدي عن آراء أولاد عمّك و والدك دا أولاً، ثانياً لو شايفه إنك جايبة درجة القسم بتاع الإنجليزي، يبقي إدخلي إنجليزي، لأنه أفضل من حيث المجال العملي بعد الدراسة، و مش صعب للدرجة.
كائن شرق أوسطي مصري, هومو سابينس, غير مُنتمي لأي مِن التصنيفات البشرية العُنصرية البِضان اللي تم تقديسها و إعتبارها كأنها ثوابت, يعيش مع كائنات توقفت لديهُّم المرحلة التطورية و النموّ العقلي الإدراكي القادرعلي تلقي الأفكار المُجردة اللي ممكن أي طِفل في أي قارة في العالم يفهمها أحسن مِنهُّم,طالب فِرقة أولي بكلِّية الآداب, بجامعة طنطا, و بالتأكيد ليست بكلية أو جامعة, بل هيّ قِطعة من الأرض مملوكة تبعاً للحكومة يقومون فيها بإستكمال غسيل مُخ الطُلاب وإستئصال الجُزء الباقي القادر علي الفِهم,الدكاترة شِلنفات مأجورة تبعاً للحكومة أيضاً أغلبية ساحِقة مِنهُم من المُفترض إنُّهم يكونوا مُدرسينْ في دار أيتام.