قديم 02-10-2012, 05:30 PM
الصورة الرمزية Mr.Ahmed EL-hady
Mr.Ahmed EL-hady Mr.Ahmed EL-hady غير متواجد حالياً
معلم لغة إنجليزية

Mr.Ahmed EL-hady has a spectacular aura about

ربنا بيقول ادع الي سبيل ربك بالحكمه والموعظة الحسنه

افهموا انتوا الاول معني الكلام ده

بالنسبه لموضوع الحفظ هو فعلا حفظ!! نفس الكلام بيتقال في اي موضوع ومن غير اي مناسبه

انا قولت ان كلامه لا يمت الي الاسلام بصله مش هو نفسه
ركز في الكلام

وايه اللي دخل جورج اسحاق في الموضوع؟؟؟ ده دليل علي الحفظ ... نسيب الموضوع ونهاجم حد تاني... نفس الاسلوب!!

الاسلام دين سماحه ويسر وليس تكفير الناس عمال علي بطال... هو مين ده عشان يكفر اي حد بمزاجه

اللي مش فاهم ... دي مشكلته هو بقي... يحاول يحلها

بالنسبه للاخت اللي بتقول افهم توقيعك.... والله انا فاهمه كويس...مش محتاج حضرتك تقوليلي افهمه!!! انتي بقي افهمي معني كلامي الاول... وكلامي واضح جدا

كلامهم لا يغضبني لأنه كلام مكرر من اكتر من شخص بنفس الاسلوب..

اي حد يقول كلام او يتهم اي حد بالكفر... نجد نفس الاشخاص يدافعون بنفس الكلام!!! المفروض يدافع عن تعاليم الاسلام بدون تعصب لشخص معين او جماعه معينه!!! يعني لو الشخص ده كلامه غلط يبقي الاسلام ايه؟ اكيد فاهمين

المشكله هي الانسياق الاعمي وراء بعض الاشخاص والذين يتكلمون بدافع مصالح وأهواء....هو كل واحد يتكلم كلمتين بقي داعيه اسلامه!!!!

الاخ اللي بيقول جورج اسحاق!!!! ايه العلاقه؟ مفيش حد جاب سيرة الراجل ده خالص؟

هو انت فاكر نفسك انت اللي مسلم والباقي كله لأ؟؟؟

كل واحد دلوقتي عايز يطبق الدين علي هواه الشخصي.!!!!

انا مسلم من قبل ما انت تتولد.... ومسلم بعد ما تموت....ولن ينتهي اسلامي بزوال هذا او ذاك....لأني اعبد الله لا شريك له... ولست انساق وراء اشخاص بعينهم... فأنا اتبع تعاليم وكلام الذي خلقهم من تراب..

ان كنتم أهل دين فلا جدارة لكم بالسياسه,,,,,,وان كنتم أهل سياسه فمن حقي ألا اختارك او انتمي اليكم.

اللي بيطلع علي التليفزيون ويكفر الناس علي هواه....يبقي ايه؟ داعيه اسلامي؟

في ناس بتصلي وتصوم وتزكي وتطيع الله... دول مسلمين بس
اما بقي في ناس مهمتها الاساسيه مراقبه هؤلاء المسلمين.... كل حياتهم مكرسه لمراقبة افعال واقوال هؤلاء..... يكفروهم في اي وقت وبدون اي سبب... لأتهم يعتبرو انفسهم اسلاميين وليسو مسلمون... فهم اعلي درجه من المسلمين( حسب ظنهم)

انا بقي مش من الناس دي... انا مسلم بس

انتو بقي من الذين اعطاهم الله سره وعلمه؟ وتقسمون الناس كما يحلو لكم!!!

أدع الي سبيل ربك بالحكمه والموعظة الحسنه.......... صدق الله العظيم

اللي فاهم معني الايه هيفهم كل حاجه... اللي مش فاهم... يسأل ... ال......... الداعيه بتاعوه

برضو هتسيبو الموضوع وتتكلمو عن حمدين والبرادعي واسحاق ومش عارف مين. مفيش اسطوانه تانيه جديده؟؟

واللي يتكلم عن تفسير حديث من احاديث الرسول.. ميفتيش والنبي.يقرأ تفسير الحديث الصحيح الاول ويحاول يثري نفسه بالمعلومات..

آخر تعديل بواسطة عاشق البلانكو الابيض ، 04-10-2012 الساعة 12:27 PM