قديم 18-08-2012, 12:58 AM
الصورة الرمزية Nada_Mohsen
Nada_Mohsen Nada_Mohsen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Nada_Mohsen is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haysssam مشاهدة المشاركة
tayeb momken so2aal??
Ana kont 3aayez ad5ol teb
we gebt 401
fa 3refteny me4 hal7a2 we fakart fe asnaan gaamed
bas el tansee2 el sanaady zay el zeft
makatabe4 betary we fara2eet ma3aaya 3laag tabee3y 3ala nos daraga we saydala 3ala daraga
we gaaly eqtesaad we 3loom seyasya
fel awel etsadamt bas e4ta8alt we ro7t we dawart we sa2alt el mohem eqtana3t beeha gdn
we sob7aan alah gaaly nos daraga men el tazalom

fa delwa2ty el7 yenfa3 a2adem 3lag tebee3y
bas ba3d ma kont eqtana3t be eqtesaad
we fe naas bet2oly enta mmkn te2adem eltemaas fe saydala we kda
fa ana odaamy 3 koleyaat
eqtesaad we 3loom syasya
3laag tabee3y
we saydala bas e7temaal da3eef gdn
7ad ye2dar yefedny law sama7to??
Ana dmaa8y we2ft mel tafkeeeeeer
we 4okran

بص أولا موضوع صيدلة ده مش عايزة أحبطك لو أنت كنت عايزها لكن هى شبه مستحيلة لأن شريحة علاج طبيعى كلها نص درجة فرق عن صيدلة ما عدا نسبة "الحمد لله السنة ديه كبيرة شوية" جايبين أعلى من 401.5 بكام درجة و فى منهم الحمد لله أعلى كمان من بشرى

لكن أنت بتقول إن كان نفسك فى أسنان يعنى دراسة الجسم البشرى و التعامل مع مريض و علاجه و كدا فده هاتلاقيه فى علاج طبيعى أكتر...إحنا تقريبا أكتر تعامل مع المرضى عشان بتقعد الحالات معانا كتير و مرات متكررة فى الأسبوع و كمان بتدرس الجسم البشرى فى كل حاجة بطريقة كبيرة جدا
و صيدلة طبعا أكيد كلية ممتازة جدا عشان متفهمنيش غلط بس هى تخصصها الكمياء أكتر سواء كمياء الجسم أو الأدوية و تفاعل الجسم معاها و كدا

بس النقطة فى موضوع تلحقها بس عشان فى ناس كتير سألت سواء كان ناقصهم نص درجة ع الكلية و نفسهم يقدموا ألتماس عشان يقدموا عندنا او منهم اللى جاتله الكلية و عايز يقدم ألتماس لصيدلة و الأتنين للأسف مينفعوش

لكن أقتصاد و علوم سياسية....أنت لو هاتقارن أساسا بين أى كليتين و تقول أنهى أحسن كأنك بتقول هو مدرس الأنجليزى ده أحسن ولا مدرس الفرنساوى...كل كليه مختلفة فى مجالها و دراستها و شغلها فمبالك بقى بكلية أدبية و كلية طبية
شوف أنت أنهى فيهم مقتنع بيه و أنهى فيهم مجاله عاجبك
أنا مقدرش حتى أقارن لأنى معرفش عن أقتصاد و علوم سياسية أوى
لكن لو تحب تعرف عن علاج طبيعى ممكن تدور ع الفيس ع أتحاد طلاب العلاج الطبيعى 2012 حاليا منزلين حاجات عن الكلية لسنة أولى كتير و كمان حركة شباب العلاج الطبيعى هاتلاقيهم منزلين حاجات