قديم 17-08-2012, 04:27 PM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road

اقتباس:
هل انت تجارة عربى ام انجليزى ؟
عربــى

اقتباس:
هل لما انت اتخرجت من الكلية وجدت ان الشركات تجرى وراك ولا انت سعيت فى ذلك وعملت على تنمية مهارتك عن طريق الكورسات واجهتد فى الكلية لكى تحصل على وظيفة محترمة؟
كلمة الشركات تجري وراك دي مابتحصلش ومش هاتحصل .. انت لو جايب امتياز وطالع الاول على كليتك بردووووووو انت اللى هاتدور .. لان في الزمن المنيل دا مافيش حد بيجري ورا حد

ومافيش شركة او بنك هايقبلك لو ماكانوش هما فعلا شايفين انك قد الشغل اللى هايبقى في ايديك لو اتعينت عندهم (حتى لو معاااااااااك واسطة)

اقتباس:
لو انا اتخرجت من كلية تجارة ج القاهرة هل من الممكن ان اشتغل فى دولة عربية ؟
ماتشتغل ياسيدي حد قالك مش هاتشتغل .. واوروبية كمان .. بس الموضوع كله مش موضوع امكانية انك تسافر على قد ماهو موضوع انا هاسافر ازاى ومين اللى هايجيبلي شغل بره .. فاهمني ؟ عشان القصة دي انا ياما دورت فيها وليا اصدقاء بيدورو فيها وليا ناس اولريدي فعلا سافرت ومالقوش شغل هناك الا بعد طلوع الروح وبمرتب مش واااااااو اوي زي مانتا متخيل يعنى

اقتباس:
ماذا تعرف عن شهادة cmaوماهميتها ؟
لا اكيد اعرف كتير يعنى بس عشان اقولك اعرف ايه واهميتها ايه دي عايزالها مواااااااال

هيا باختصار كدا ومن الاخر .. انت هنا بتتعلم تعليم زبالة وغير معترف بيه في الخارج (في الخارج يعنى اوروبا وامريكا)

هاتقولي حتى لو انا تجارة انجليش ؟ هاقولك ااااااااه حتى لو تجارة انجليش

وبالتالى عشان انت تشتغل بره بتعمل ايه ؟ فيه حاجة اسمها الجمعية الامريكية للمحاسبين دي بتعمل برنامج محاسبي متكامل بتاخده وبعد مابتخلصه بتاخد شهادة معتمدة منهم بتقول يا جماعة الراجل دا احنا معترفين بيه هنا في امريكا ويجوز ليه انه يشتغل عندنا او يشتغل في اي دولة بتعترف بالشهادة دي

وطبعاااا مافيش دولة في العالم مش بتعترف بالـ cma اكيد يعنى .. عشان كدا بيبقى اسمها شهادة مهنية دولية

مهنية يعنى ايه ؟ يعنى عملية .. يعنى بتشتغل بايدك وبتعمل بروجيكتات وحاجات واقعية مش اي هبل من اللى بتاخده في الكلية دا ..

طبعا تكلفة الشهادة مش قليلة .. توتال كدا ممكن توصلها مابين 7 لـ 10 الاف

بس شهادة زي دي طبعا ارخص بكتيييييييييييير لو قارنتها بشهادة تانية زي الـ mba (اللى انا عايز ادرسها )

ملخص اللى عايز اقولهولك ماتشغلش نفسك بالكلام دا كله من دلوقتى لان انتا لسه قدامك اربع سنين ياما هاتشوف بعينك وياما هاتلاقي نفسك عرفت حاجات جديدة وميولك هاتتغير وشخصيتك كمان هاتتغير مع الوقت سواء اثناء الجامعة او حتى بعد ماتشتغل