قديم 13-08-2012, 12:32 AM
الصورة الرمزية Monier
Monier Monier غير متواجد حالياً
مصرفي بالبنك الاهلى المصري

Monier is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t2rek..teko مشاهدة المشاركة
والله ريحتنى الله يريحك ويطمنك وتبقى احسن منى ومن غير فى حياتك يارب ايه رايك فى الدعوة دى بقى ههههههههه
والله بجدد كلامك طمنى بجد وانتا مخدش كورسات انجلش ولا اى حاجة
طيب والكلام صعب وكدع ولا عادى
وبخصوص الكتب يعنى انا مثلا بدل اول يوم الدكتور بيدخل بيقول يا شباب عاوز كتاب كذا وكذا هتوهم من المكتبة بتاعت الكلية مثلا
كل دكتور ومادتة وكتابة مادتة هو بيقول عليه واذا ليه بره الكلية هو الى بيقول روحوا كذا هتوه من هناك تمام كده صح ؟
-----------------------
وحاجة كمان بخصوص المذاكرة انتا بتذاكر كام ساعة فى اليوم كده بالميت
انا كده كده باذن الله ان ربنا كتبهالى هتبات فى الكلية مش باذن الله هفوت ولا محاضرة يوميا
هههههههه

يعنى مقلقش من اللغة واتوكل على الله يا منير هى مش صعبة وكده طيب ونظام الامتحانات
انتا كنت امتحنت ازاى كده اول سنة ؟
انا بدات اخد كورس من سنة تقريبا علشان يبقى معايا شهادة وبرضو علشان احسن لغتى
الكلام لازم يكون صعب فى الاول لحد ماتتعود عليه وبعد كدا هتلاقيه سهل جدا وهتبقى فاهم كل كلمة وكل حاجة باذن الله
بخصوص الكتب فى اول محاضرة المفروض الدكتور بيقولك فى كتاب كذا دا عاوزكوا تجيبوه ولو مقالش اساله انت عادى قوله يا دكتور فى كتا لحضرتك وهو هيرد عادى ولو الكتاب فى الكلية هتلاقيه عادى ولو بره هو هيقولك على المكتبة
بخصوص المذاكرة مفيش حاجة اسمها بتذاكر اد ايه ومتحددش لنفسك لانك ممكن مثلا ترجع بيتك مثلا الساعة 4 او 5 بليل على ماتشطف وتاكل وتنام بقيت الساعة 10 بليل هتقوم تكتب المحاضرات دا و لحقت اصلا ومقعدتش على الفيس هتخش تنام لان ممكن تكون عندك محاضرات تانى
ممكن طبعا لما يبقى تانى يوم اجازة تعرف تجمعها بس المذاكرة دى بتختلف من واحد لواحد ومدا استوعابه للمواد
اما بخصوص الامتحانات انت عندك بعد شهر او شهر ونص امتحان اسمه الميدترم وهتلاقيه طب عليك فجاءة وهتحس انك ملحقتش تدرس حاجة ولا تذاكر حاجة وعادى جدا المهم تهدى كدا وسيبها على الله ومتخافش كل الكلام دا هتلاقى ناس فى الكلية هتقولهولك وبزيادة لان طبعا بيبقا فى اختلاف من جامعة لجامعة المهم متسمعش لحد خالص غير لما تقبل فى تجارة انجلش
وانا اللى مش عـســكر