قديم 02-08-2012, 03:05 AM
الصورة الرمزية comboy
comboy comboy غير متواجد حالياً
طالب جامعي بكلية علوم الإسكندرية

comboy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ مشاهدة المشاركة

بس مين قال اننا مدرسناش علوم الأرض؟؟...أنا عن نفسى درستها فى 3اعدادى (الصخور الرسوبية والنارية..والزلازل والبراكين..) وحاجات تانية بس انا مش فكراها..المدرسة بتاعت العلوم ساعتها كتر خيرها حببتنا فيها..هو ده مش علوم أرض ولا اية؟؟ طبعا انا عارفة ان مش هو ده كله بس بس على الأقل عندنا فكرة

دى نقطة النقطة التانية زى مافى 80 بيسقطوا فى الجيولوجيا فى مقابلهم 80 كمان بيسقطوا فى الكيميا

مش الجيولوجيا لوحدها اللى صعبة ويمكن فى كمان80 فى أى قسم تانى (للى مش بيذاكر من وجهة نظرى)

الحاجة التانية انا عارفة طبعا ان كل حاجة بايد ربنا وده ميمنعش اننا ناخد بالاسباب وطلاما فى قسم بيوفر فرصة عمل واحنا حابين هذا المجال اكتر من غيره يبقى مفيش مشكله

بالنسبة ل3 الأوائل اللى حضرتك قولت عليهم ..يمكن ده عندكم فى اسكندرية ..احنا عندنا فى القاهرة بياخدوا أعلى تقديرات وبيوصلوا ل15 واحد ولو حتى بياخدوا 3 مش مهم الواحد ان شاء الله يكون منهم ماهما لازم ياخدوا الناس اللى على كفاءة عالية

وبالنسبة للانجليزى انا الحمدلله 47 مظنش مثلا انه هيفترض الدرجة النهائية يعنى انا مش داخلة لغات

وعموما أسفة للاطاله ..وبشكر حضرتك كتير على المعلومات اللى قدمتها..وحبيت أوضح وجهة نظرى مش أكتر

اوعى تفتكرى ان العلوم اللى درسناها فالابتدائى دى جيولوجيا
احب اقولك انك هتشوفى الجيولوجيا بنفسك لما تدخلى وتعتبر امتحانات الجيو من اصعب انواع الامتحانات لانها بتعتمد عالحفظ مش mcq
قسم جيولوجيا بترول مصاريف عالفاضى والله وبيقابله بالضبط جيوفيزياء بل الجيوفيزياء شغلها اكتر

انتى بتقولى لو 15 جابوا تقديرات كويسة
على فكرة عدد جيولوجيا بترول صغير مش كبير يعنى مش اكتر من 35 طالب تقريبا مش معقول 15 هيجيوا تقديرات امتياز
بالنسبة للانجليزى كان فوق 45
وطبعا ارجع اقولك انتى حرررة