قديم 01-08-2012, 06:41 PM
الصورة الرمزية comboy
comboy comboy غير متواجد حالياً
طالب جامعي بكلية علوم الإسكندرية

comboy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ مشاهدة المشاركة

أولا ..انا مش فى أولى ثانوى ولا حاجة ..دى بس الحساب بتاع أختى وهى فى أولى ثانوى وانا بدخل بيه عادى

بالنسبة لحكاية الشغل ....انا لازم افكر فيها اول حاجة ..يعنى مش حرام الواحد يموت نفسه طول السنة فى اقسام الكيميا او الفيزيا وفى الآخر ميلاقيش شغل؟؟ ..او حكاية البترول دى مضمونة الى حد ما ..بالاضافة الا انى عادى اصلا بحب علوم الأرض والصخور والحاجات دى

المهم طيب فيه فى القسم ده قبل ما ندخله حاجة اسمها مقابلة شخصية ؟ زى مابنسمع ولو فيه يبقى لازمتها اية؟

واخر حاجة بالنسبة لحكاية التشريح ...هو مكنش موجود على دفعتكم فى كل الأقسام ولا جيولوجيا وبترول بس؟؟

وشكرااااااااا للمساعدة

على فكرة والله انتى بتفكرى غلط مش المهم هتلاقى شغل ولالا لانها بايد ربنا المهم انك درستى حاجة بتحبيها وبتبدعى فيها
وبعدين افرضى ان تنسيقك جابلك طب وانتى من جواكى مش حابه المجال ده عمرك ماهتتفوقى فيه وهتبقى دكتورة فاشلة زى اى حد هتعيش وتموت وهى كانت بتدور على موقعها وفلوسها وكلها لكن لو درستى حاجة بتحبيها هتديكى وتديها وهتلاقى فيها اكتر مما كنت تووقعى وانتى حرة طبعا

وبعدين انتى بتقولى بتحبى علوم الارض مع انك مدرستهاش قبل كدة وعلى فكرة الجيولوجيا صعبة مش سهلة اقسم بالله جيولوجيا 102 السنة دى 160 طالب واخدين المادة 80 ناجحين و80 ساقطين
الموضوع لازم نفكر فيه من جنبنا احنا مش ضغط لشغل او لاى حاجة تانية

قسم البترول بيشترط درجة اللغة الانجليزية ودى الاهم والمقابلة كله بنجح فيها تقريبا

كل الى عليكى كجيولوجى فالحيوان او التشريح انك تعرفى اجزاء الفدعة من جوة وعشان كدة بيشرحوها
والدكتور يومها شرحتها وقالت مش هتيجى بالامتحان هقولك شرح بس اللى حابب يجرب كتجربة ممكن يشرح
وفالاحر الضفدعة كلها اتلغت باللى فيها ومبقتش علينا السنة دى
ومن زمايلى بيقولو ان مكنش فى تشريح ف جيو خالص الا لو حصل ورخموا

والله ولى التوفيق ومعاكممممممم كلكم