قديم 28-07-2012, 09:42 PM
Ismael Ibraheem Ismael Ibraheem غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Ismael Ibraheem is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوسفباشا مشاهدة المشاركة
لو سمحت انا كنت عاوز اسال ايه الفرق بين بترول السويس وبترول القاهره وهل مهندس السويس ليه اولويه عن مهندس القاهره ولو مفيش فرقليه مجموع السويس اعلى ؟؟
تانى حاجه لو انا حولت من السويس للقاهره بعد سنه اولى هل دا ممكن ؟؟ وهل كل الاقسام هتكون متاحه امامى فى القاهره ولا هيتم اجبارى على اقسام معينه ؟؟؟؟ وهل لو هيتم اجبارى هل دا بيختلف من جامعه لاحرى ؟؟ اقصد ان فى جامعات بتجبر وجامعات لا ؟؟
الفرق ان بترول السويس بتاعه مواقع .. مهندس بينزل المواقع وكدا .. اما القاهرة فبينزل برضو بس بيبقى مهندس ف مكاتب اكتر منه ينزل مواقع ..
...
سبب ان بترول السويس مجموعها اعلى انها الوحيدة من نوعها ف مصر ان تكون كلية متخصصه ف مجال بترول من اول سنه .. وعلشان الاقبال عليها بيبقى كبير .. نظرا ان الناس شايفه مهندس بترول عبارة عن شنطة فلوس .. وهيا عدد طلابها مش بيعدوا ال 300 او ال 400 طالب .. ف درجتها ف ثانوى بتعلى وبتزيد .. عرض وطلب ..
.....
وعادى ممكن تحول بعد اول سنه وبيبقى ليك متاح كل الاقسام ... لانه شرط التحويل من كليه لكليه مناظرة ..
1- السكن .. تكون بتحول لمنطقتك ..
2- يكون ف الكلية الناظرة قسم مش متوافر ف كليتك الاولانيه .. وطبعا انت بيبقى متاح ليك بالطريقه دى كل الاقسام d: