عرض مشاركة واحدة
  #65  
قديم 18-08-2011, 12:23 AM
جهاد14 جهاد14 غير متواجد حالياً
عضو قدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المشاركات: 473
معدل تقييم المستوى: 13
جهاد14 is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ghazal مشاهدة المشاركة
السلام عليكم وكل عام وانتم بخير




مادة الكيمياء في الحقيقة من اسهل المواد عند كل الطلاب وخاصة الكيمياء العضوية لانها تعتمد على الفهم ولا تكلف مخ الطالب المزيد من المجهود ولكي يحصل الطالب على الدرجة النهائية لابد وان يحرص على ما يلي :

1- المذاكرة أولا بأول .

2- حل تدريبات على كل باب أولا بأول .

3- يفضل المذاكرة من مصدر واحد وحل الاسئلة من جميع المصادر بلا استثناء مهما كانت الاسئلة صعبة فهي طالما في المنهج فهي مهمة.

4- لا يوجد اسئلة هامة واسئلة ليست هامة طالما في المنهج ، ولكن بالمنطق اهم الاسئلة هي اسئلة كتاب المدرسة ودليل تقويم الطالب واسئلة امتحانات الثانوية السابقة وهي لا تغني عن باقى الاسئلة .

5- حل امتحانات بشكل مستمر مع مدرس المادة وهذا يتطلب اخلاص من المدرس في هذه الجزئية خاصة ان وضع الامتحانات وتصحيحها تكلف المدرس الوقت والجهد والذي لابد وان يصب دائما في صالح طلابه.

6- الانتهاء من المنهج قبل نهاية العام على الاقل بشهرين حتى يتثنى للطالب ان يراجع اكثر من مرة وخاصة ان السنة طويلة .

7- التدرب على حل امتحانات كاملة على الاقل في اخر شهر قبل الامتحان .

وبذلك يكون الطالب باذن الله بعد توفيق الله يحصل على الدرجة النهائية
ولا تنسى المحافظة على صلواتك والمذاكرة وانت على وضوءك لانه يكسبك طهارة قلب ونفس ويبعد عنك الشيطان

وبالتوفيق باذن الله لك ولجميع الطلاب
استاذي العزيز
والله ماعارف اقول لحضرتك ايه على اللي بتعمله معانا الله يخلي حضرتك لينا انا مش مصدق نفسي اني بقيت طالب عند حضرتك ووالله مامجاملة حضرتك مثل اعلى لكل طالب وشرح رائع وعمري مافهمت قد مافهمت من شرح حضرتك وربنا وحده اعلم اني بقول الكلام ده مش نفاق ده بجد ولو سالنا كل الطلاب هيقولو نفس الكلام صدقني ومعلش على كترت ازعاجي لحضرتك لكن حضرتك قايلي اني اذاكر من مصدر واحد ده طبعا مع مذكرات حضرتك الرائعة وكتاب الوزارة اختار اي كتاب علشان احل كتيير زي ماحضرتك قولتلي اكيد حضرتك كمعلم ممتاز عارف مين الافضل وسامحني على تطويلي
رد مع اقتباس