قديم 24-07-2012, 09:29 PM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road

اقتباس:
علشان اخد قراري اول حاجة هل المرتبات بتاعت الباك اوفيس بتبقى كويسة والترقية فيها سهلة ومطلوبة في سوق العمل
هههههههههه ياسيدي ماتبصش لبعيد اوي كدا .. انجح بس في الكلية الاول وبعد كدا ربنا يوفق

حكاية المرتبات دي مش هاقدر اكلمك فيها واقولك كام لان زي مانتا عارف وهاكون صريح معاك ان في البنوك بالذات ماحدش بيحب يقول كام

بس في نفس الوقت انت كدا كدا بيبقى فيه حاجة اسمها salary grades ..

وطبقا للـ grade اللى انت فيه بتاخد مرتبك على اساسه بصرف النظر بقى انت شغال في ادارة ولا فرع ولا اي حاجة

اقتباس:
لو حد مش بيدرس في تجارة وعايز يفهم محاسبة وادارة اعمال وازاي يدير مشروع ةحاجات زي كده هل بيبقى فيه دورات او كورسات بتعمل الشئ ده ولا لازم يكون عنده فكرة من الاول
والله لو رأيي انا هوا المفروض ياخد فكرة الاول عن المجال التجاري عشان لما يدرس الكورسات يبقى اسرعله في الفهم

لكن دا مايمنعش انك تاخد كورسات وتعيش حياتك .. والكورسات كتيرة والحمدلله ماتقلقش يعنى

اقتباس:
وسؤال كمان معلش هو باب التحويل بيفتح وبيقفل امتى
تحويل ايه بالظبط ؟؟

اقتباس:
وحاجة تانية بمناسبة انك شغال في بنك انا سمعت ان ممكن حد حقوق انجليزي ياخد دبلومة بعد الكلية ويشتغل في Markting او HR هل الكلام ده صحيح
اي حد ياخد دبلومة اتش ار وماركتينج انشالله حتى لو كان خريج طب !!

اذا كان على الدبلومات دي مش مشكلة خالص .. بس هل هاتفيدك في تخصصك او انت عايز تشتغل فيها ولا لاء هيا دي بقى النقطة