قديم 20-07-2012, 03:38 AM
mustafa.sharf mustafa.sharf غير متواجد حالياً
عضو قدير

mustafa.sharf is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hunter kura مشاهدة المشاركة
أة صح،و هو اللغة التانية بجد بتتكروت؟ انا اعرف ان التركيز عليها اقل بس ممكن نستفيد بيها بعد التخرج حتى لو ماكنتش انجليزى؟
اللغه التانيه بتتكروت من الطالب مش من الدكاتره علشان اكتر من سبب بتبقى محاضرتها فى أخر
اليوم وقليل اووى اللى بيحضرها ده بالنسبه للانجلش الناس بتقولك ده انجليزى بدل ما اقعد لحد الساعه 4 استنى المحاضره لا انا انفض وده انجليزى هبقى ازاكره اخر السنه وتيجى اخر السنه تزاكره وتتنفخ فى الامتحان انشاء الله زى ما حصل معانا السنه اللى فاتت وبعدين اللغه التانيه
عمرها ما بتبقى زى اللغه الاولى طبعا التركيز عليها بيبقى أقل فانت لو عاوز تاخود منى نصيحه
فى اللغه التانيه خود لغه مش بتدرس كلغه اولى فى الكليه وشغلها مطلوب وبجد هتستفيد كتييير فيها زى البولندى والبرتغالى اللغتين دول مطلوبين جدا جدا ومش بيدرسوا لغه اولى فى كليتنا وليهم منح كمان انا فى واحد صاحبى سافر بعد الامتحانات شهر لبولندا يدرس هناك ..
لو دخلت لغه منهم وطورتها بكورسات هتبقى بجد استفادت جامد .. بس المشكله فى ناس بتاخود لغه جديده زيى انا مثلا كنت واخد روسى لغه جديده اول مره اعرف عنها حاجه فلو كنت
خدت لغه تانيه جديده عليا بردوا فى ظل انى الروسى صعب جداا مكنتش هعرف أوفق ما بينهم
عشان كدا اخترت أنجلش وريحت دماغى والانجلش فى شهاده التخرج مطلوب جدا بردوا
الانجلش فى اى حته مهم وضرورى .. وربنا يوفقك