قديم 03-09-2011, 02:01 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

السلام عليكم ...
جزاك الله كل خير يا باش مهندس طه وكل المهندسات والمهندسين اللى بيحبوا يفيدوا غيرهم ...
سبحان الله انا كنت بنزل صور للادوات اللى هنحتاجها فى الغالب ولاقيت موضوع محترم جدا فى احد المواقع وهو موقع طلية معهد الهندسة بشبرا " للامانة العلمية "
بس ان شاء الله ربنا يجازينى على نيتى ..
+ مع بعض الزيادات منى عن الاسعار مثلا وكمان ادوات زيادة علشان الموضوع يكون اكتر شمولا ..
بالاضافة ان الاسعار ممكن تكون متغيرة لكن هى فى الحدود دى ..

ادوات الرسم الهندسى

1- مثلث 45 درجة واخر ثلاثينى ستينى ويفضل النوع الشفاف ولا يشترط ماركة روترنج الالمانية مثلث ارسطو اللى هو 45 درجة بـ 14.5

2- مسطرة مدرجة 30 سم ودى الروترنج منها حسب ما قرأت فى موقع نفسك بـ 7.5 جنية مصرى

3- مسطرة حرف تى 80 سم الروترنج منها تقريبا فى حدود 60 جنية من سمير وعلى بـ 20 جنية " طبعا فرق بس بتاعه سمير وعلى اسمع انها على يادوب الاعدادى " على قدها يعنى " "

4 - برجل واحد فقط ومتسمعش كلام حد خالص يقولك هات طقم براجل لانك مش هتستعمل غير البرجل ده والروترنج منه تقريبا بـ 46 جنية ..

5 - قلمين من نوع روترنج نص مللى مش شرط روترنج بس علشان الروترنج هى احسن حاجه " كمان الاقلام اخويا بيقولى بتضيع من الواحد بسهولة جداا "

6 - استيكة بس يكون نوعها حلو روترنج او ميلان الحمراء او اى نوع كويس

7 - سوليتيب

8 - لوحة رسم ويمكن الاستغناء عنها بالرسم على مكتبك او ترابيزة السفرةانا اسمع ان البودرة الصغيرة تقريبا بـ 50 او 60 جنية

9 - فوطة صفراء علشان تبقوا تمسحوا اللوحه من الرايش بتاع الاستيكه علشان ما تسودش اللوحه

ثانيا : ادوات خاصة بالورش والمعامل

1- بالطو ازرق او رصاصى للورش

3 - الة حاسبة لجميع العمليات الحسابية
الاله دى عندى اخويا جابها من المكتبات المواجهة للكلية بتاعته " كليه هندسة عين شمس " وكانت تقريبا بـ 115 تقريبا " مش مضروبة زى اللى بـ 50 وكدة "

دى منقلة 360 درجة روترنج بـ 11.5 جنيه

دى اسطمبة دواير روترنج بـ 34 جنية

دى اسطمبة دواير خارجية روترنج بـ 36 جنية

--------------------------------------------------------------------------------

ملحوظات هامة ....من خبرتى المتواضعة

--------------------------------------------------------------------------------

لا داعى لشراء البالطو الازرق ويكفى ان تاخذه من احد زملائك بالفرقة الاولى الا اذا كنت ستدخل قسم ميكانيكا فانصحك بشراءه فطلبة قسم ميكانيكا يحتاجونه فى الورش.

بالنسبة للمسطرة اذا كنت تريد دخول قسم كهرباء فلتكتفى بشراء مسطرة 80 فلن تحتاج المسطرة اطلاقا فى قسم كهرباء اما اذا كنت ستدخل اى قسم اخر فلتشترى مسطرة 120
ــــ
طبعا هتلاحظوا ان الماركات روترنج او كدة .. لكن مش لازم روترنج زى ما هو قال ..ممكن اى حاجة تقضى الموضوع بالذات للناس اللى مش ناويين يكملوا عمارة او مدنى لان غالبيتها ادوات رسم + ان سعرها غالى مقارنة بغيرها من الادوات اللى سعرها اقل وتمشى ..
ـــــــــــــــــــــ
اهم حاجة محدش يجيب حااااجة لأن فى دكاترة مش بتطلب حاجات ممكن نعملها بأدوات بديلة " زة مثلا الاسطمبة بتاعه الدواير دى عبارة عن دواير مظبوطة ممكن الواحد يرسمها بالبرجل وهكذا "
مثلا الفوطة الصفراء ممكن نستبدلها بأى قماشة عادية ونضيفة بديلة عاادى .
كمان البوردة اللى بنرسم عليها لو فى البيت اى سطح مستوى يبقى ممتاز وبديل ليها .
البرجل اللى فوق ده ده تقريبا من ابسط انواع البراجل فى حاجات تانية واسعار اعلى ..
كان نفسى انزل حاجات تانية بس دى للبداية ..