قديم 04-08-2011, 06:04 PM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road
Icon7

اقتباس:
عنونها محطه مترو كوبري القبه القاهره ..

ودا توبيك فيه كل الداتا اللى عيزاها

http://www.2gna.com/vb/showthread.php?t=3714 .. الكورس بحوالى 400 الى 500 جنيه .. تحديد المستوى من 50 الى 70 جنيه .. الكتاب بتاع المستوى من 40 الى 70 جنيه

اهااا اصل فى مكتبة قريبة منى جدا فى مصر الجديدة واسمها سوزان بردو .
لكن الكيت كات ده بعيد عنى خااالص .
الكورس ده يا ترى كنت حضرتك بتاخده فى كام ليفل .؟ ومدة قد ايه يا باش مهندس محمود ؟؟
اقتباس:
معهد سوزان مبارك .. واخذت كورسين فى مكتبه خالد ابن الوليد .. انا كنت بروح المكتبه قرأءه اطلاع وقلت بالمره اخد كورسيز وكمان قريبه منى .. عندك المعنهد البريطانى و الجماعه الامريكيه ( دى للمعاهم فلوس .. موش انا اكيد ) لان ممكن الكورس يعدى 7 الاف ( واصلا الكورس بيقعد 12 او 13 سيشن محاضره او لقاء ) !!

انا مرحتش السنادى علشان الوقت كان مضغوط وخلصنا متأخر .. وكنت مستنى النتيجه .. وبعدين التنسيق ..

بس بعمل بروفيجن لنفسى اكيد فى البيت .. بحاول اطور من مستوالى فى الاجلش اكيد

طبعا كورس المعهد البريطانى ده غالى جداا وعشان كدة تحس ان الكفاءة فيه اعلى عدد قليل + ناس اجانب بيعلموك +ممنوع الكلام بالعربى طول ما حضرتك موجود فى المعهد .
بس بجد معلومات هايلة انابحاول اجمعها علشان استفيد منها علشان اول الصيف اللى جاى بأذن الله اقدم فيها وما اضيعش وقتى زى السنة دى .

اقتباس:
ما قلتلك احنا غلبانين .. نزل فى 300 و 400 احسن .. ( ونحاول نستفيد من الكورس استفاده قسوى .)
بس ايه حكاية الى 300 و400 دول دول بتع الـ auc ولا ايه ؟؟
اقتباس:
بصى البروفيحن دا مرحله تانيه ( المرحله الاولى انى كنت قوى اساسا ! .. اقصد السنه اللى فاتت كنت خلاص اعودت انى ادخل مواقع اجنبيه كتير .. انزل كورسز .. قواميس زى اوكسفورد و كامبريدج .. حفظ كلمات كتييييييييير بشكل لا يطاق .. مركزتشس فى الجرامر ولا حرف حتى ( نشيل الجرمار من دماغنا خالص لو حبينا نتعلم انجلش بشكل بروفيشنال .. خليك 50 % جرامر ) .. مفيش حاجه فىالانجلش اسمها شيل No sooner وحط had !! .. الكلام دا احنا بس اللى بنعلمه !! كلام فاشل انجلش جرامر ابس من كدا بكتير

ايوه فعلا الواحد محتاج انه يبقى قوى فى اللغة وبعدين يعمل بروفيجن .
ما شاء الله بس ده مستحيل معايا فى الدراسة فى الثانوى . ان شاء الله اظبط وقتى فى الجامعة واتعلم كلمات كل يوم على الاقل 15 كلمة مثلا .
وفعلا موضوع الاهتمام بالجرامر دونا عن الكلمات بجد حاجة غريبة شوية ؟! لان احنا كعرب بنتكلم عاميةيعنى مش متمسكين بقواعدنا النحوية اللى فى الانجلش تعنى الجرمر فى حين ان اهم حاجة اننا نعرف نعبر عن مشاعرناوخواطرنا بالكلمات مش بالجرمر وكدة " وان كان الجرامر يؤثر احيانا فى المعنى فده مش فى كل الجمل "
وياريت يكون التعليم ف السنين اللى جايه مبسط فى اللغات وكل ا لمواد يااااارب .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
بجد الخطوات اللى حضرتك عملتها دى منطقية جداا وعملية فى نفس الوقت انا هعملها بأذن الله عاجلا وخضرتك شجعتنى جداا عليها .
فعلا فى الاغانى زى أغنية لسامى يوسف كان بيقول فيها healin ويقف وماكانش بيقول healing وكانت ناون وكنت بقول ممكن يكون انا مش سامعاها كويس او يكون هو بينطق امريكان وانا متعودة على البريتش بس انا كنت عارفة ان الامريكان بينطقوها كده لكن استغربت لما حضرتك قولت ان البريتش كمان بينطقها بدون الـ g .حتى لو كانت ناون .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ
فعلا الانجلش لذيذ جدااا
وان شاء الله اعمل الخطوات اللى حضرتك اتبعتها .
بس بجد معلومات ممتازة مش عارفه اشكر حضرتك ازاى عليها والله
ربنا يوفقك يااارب.