قديم 22-07-2011, 11:07 PM
shantie shantie غير متواجد حالياً
عضو جديد

shantie is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esma3ilovic مشاهدة المشاركة
بالنسبة لطلبك معرفة كل شئ عن كلية اللغات انا بقولها تاني انا مش طالب في كلية اللغات علشان كده بطالب الناس اللي في كلية اللغات انها تدخل وترد علي استفساراتكم ..... عموما كلية اللغات من الكليات المرموقة جدا في جامعة الأزهر ومن الكليات التي تصنف ضمن كليات القمة وخريج كليات اللغات من جامعة الأزهر علي وجه الخصوص يحظي بسمعة عالية جدا بعد تخرجة ويكون له الأولوية في التعيين من بين نظرائه في كليات اللغات الأخري ...... تنقسم كلية اللغات الي قسم ادب انجليزي ودراسات اسلامية بالاضافة الي الترجمة الفورية للغة الانجليزية فقط بالنسبة للبنين وللغات الاوروبية اضافة للانجليزي بالنسبة للبنات ..... قسم الأدب أربع سنوات وبقية الأقسام خمس سنوات ..... تدرس في كلية اللغات جميع انواع الترجمة ( قانونية واقتصادية وسياسية واسلامية وتتبعية ) الدراسة في كلية اللغات في السنة الأولي تكون صعبة في بدايتها ولكن سرعان ماتذوب هذه الصعوبة بعد تعرف الطلاب علي نظام الكلية ودخولهم في جو الدراسة الجامعية ........ أنصحك بالحصول علي كورسات من الان لأن هذا سيفيدك جدا خاصة في الاستماع والتلقي من الدكاترة كما ذكرت من قبل .... وطبعا أحسن مكان للكورسات هي الجامعة الأمريكية بس غالية جدا 850 للمستوي لذلكـ أنصحك بكورس معهد القوات المسلحة حوالي 350 للمستوي والدراسة به علي حد علمي رائعة كما سمعت ...... بالنسبة لسهولة المواد او صعوبتها والله انا علي اللي شفته بالنسبة لطلبة تمهيدي المواد سهله جدا ولكن الطلبه هي اللي بتصعب العملية علي نفسها او علشان مظلمش الطلبة تقريبا الطلبة والدكاترة لاني علي كلام اصدقائي ان الدكاترة بيعاملوهم علي اساس انهم قمة في الانجليزي لكن زي ماقلت الصعوبة بتتلاشي كلما تعمق الطلاب في الدراسة ومعرفتهم اسس الترجمة الصحيحة .... وبالنسبة لموضوع الترجمة أنصحك انك من اول يوم يكون معاكي قاموس علشان تترجمي الكلمات الصعبة ويقال ان اكسفورد وكامبريدج هما افضل القواميس ...........

اي استفسارت انا حاضر ولكن اتمني ان يرد طلاب اللغات لان ردهم سيكون اوفي واقطع ..... بالتوفيق ان شاء الله
لا ان كان ع الكورسات فانا باذن الله هقدم ف الجامعة الامريكية ان شاء الله فى خلال ايام
وميرسى جدا ع معلوماتك وسورى لو ارهقتك ف المعلومات