الحلقة السادسة
السلام عليكم ورحمة وبركاته
حبيبة بابا صحيت مبسووووووووووطة جدا من نومها
وقابلت ماما وسلمت عليها:
حبيبة بابا : السلام عليكم امي الحبيبة .
ماما : وعليكم السلام حبيبتي اخبارك ايه النهاردة شكلك مبسوطة النهاردة خير ؟
حبيبة : يااااااااااااه شفت حتة حلم رااااااااااااائع
ماما : خير اللهم اجعله خير
حبيبة : شفت إني ماشية في صحرا كنت خايفة اوي ومفيش حد معايا وعمالة انادي ع الناس ومحدش سامعني خالص وقعدت اذكر الله
بعد كدة وانا ماشية وخايفة كدة لاقيت نسمة جت عليا وحسيت بسكينه في قلبي محستهاش قبل كدة
وبعدها لاقيت قماشة نازلة من السما ونزلت اتلبست لوحدها ع وشي وغطتني , وبعدها صحيت .
ماما : ما شاء الله اكيد دا النقاب طبعا , انتي ربنا بيحبك يا حبيبة .. ربنا ييسرلك الخير يا بنتي انا مش هقف في طريقك ابدااا .
حبيبة : خدت ماما في حضنها وقالتلها ربنا يخليكي ليا يا ماما يا حبيبتي وان شاء الله ربنا يقدرني واقدر اسعدك انتي وبابا وتفتخروا ببنتكوا .
ماما : هو دا اللي انا عايزاه يا بنتي اني اشوفك احسن بنت في الدنيا في كل حاجة , انتي اشتريتي النقاب امبارح ؟
حبيبة وهي ف منتهي السعادة : اه يا ماما وقامت جري جابته من الدولاب عشان توريه لماما .
فمين خبط ع الباب (( بابا ))
قامت حبيبة قلعت بسرعة النقاب بعد اما عجب ماما وشالته في اوضتها وراحت تفتح لبابا :
حبيبة : ازيك يا بابا يا حبيبي معلش انا امبارح مسلمتش عليك كنت جاية تعبانة اوي من الجامعة .
بابا : اهلين حبيبة بابا ولا يهمك المهم اخبار المذاكرة ايه ؟
حبيبة : اهو يا بابا هبدأ وان شاء الله هبذل كل جهدي عشان افرحك انت وماما بيا .
بابا : ربنا يوفقك حبيبتي وليكي احلي هدية لو جبتي تقدير حلو .
حبيبة : ربنا يخليك ليا يا بابا يا احلي اب ف الدنيا .
حبيبة مش هتفاتح بابا دلوقت ف النقاب عشان هو لسه جاي وتعبان , هتخلي ماما الاول تبقي وسيط بينهم .
دخلت حبيبة لماما في المطبخ تساعدها ف الطبيخ ودار الحوار الاتي :
حبيبة : اعمل معاكي ايه يا ماما ؟ هاتي اعمل انا الرز عشان انا بطلعه حلو ومفلفل .
ماما : ماشي يا مفلفلة انتي اعمليه بس اغسليه كذا مرة عشان لو في سوس ولا حاجة .
حبيبة : ليه يا ماما متخلي السوس فيه دا مُغذي اوي
ماما : هههههه , ها هتعملي ايه مع ابوكي ؟؟؟
حبيبة : بتحسي بيا علطول يا ماما , بصي انتي كلميه الاول بينك وبينه وحاولي اقنعيه وانت الكل × الكل يا قمر بعد الله طبعا .
ماما : ماشي ربنا يسهل .
تم الغداء ع خير مع احلي رز مفلفل من ايدين حبيبة الحبوبة
ودار الحوار الاتي بين ماما وبابا :
ماما : ها يابو حبيبة اخبار الشغل ايه ؟
بابا : تمام الحمد لله ماشي الحال , حاسس انك عايزة تقولي حاجة ! .
ماما : فعلا يا بو حبيبة بتفهمها وهي طايرة
بابا : لا قبل ما تفكر تطير اصلا .
ماما : ههههههه بص يا بو حبيبة فاكر لما كنت انا وانت معترضين ع لبس حبيبة للنقاب !
بابا : اه .
ماما : انا بالصدفة وهي نايمة قريت موضوع عن النقاب وعرفت فوائده للبنت وانها سُترة لها وانه اصلا فرض وووووووو_ قعدت تقوله الكلام اللي فاكراه هم النقاب وعن وفرضيته _ ويااااااااااه يا بو حبيبة بجد ربنا نزل في قلبي حب الستر والعفاف لبنتي وخلاني استبشر خير ليها في مستقلبها وجوازها .
بابا : ازاي تستبشري خير يعني اصلا الموضوع منافي للاتنين مستقبل ايه مع النقاب !! وجواز ايه مع النقاب هو حد هيكون شايفها اصلا ولا هايجيلها وهي لابساه .
ماما : بالنسبة لمستقبلها حبيبة اصلا شاطرة وبالذات لما بتبقي حالتها النفسية حلوة بتبدع ف مذاكرتها فلما نفرحها بموافقتنا ع النقاب دا اكبر حافز ليها , واديك شفتها الايام اللي فاتت كانت عاملة ازاي ومكشرة وحالتها النفسية وحشة وكانت مأثرة علينا وعليك انت بالذات ,
اما بالنسبة لجوزاها فانا سألتها برده نفس السؤال قبل كدة وردت عليا رد مقنع جدااا باختصار ( إن كل شيء قسمة ونصيب وانه كل شيء بايد ربنا ولا ايه ؟ )
بابا _ اقتنع بس لسه مش متقبل الفكرة وخايف _: ونعم بالله طبعا , طيب سيبني دلوقت يام حبيبة هدخل انام وابقي افكر ف الموضوع دا .
ماما : حاضر اتفضل يابو حبيبة تصبح ع خير .
حبيبة مستنية ع ناااااااااار خروج ماما من الاوضة , فخرجت ماما :
حبيبة : هااااااا يا ماما الحبيبة طمنيني سبع ولا ضبع ؟؟؟
ماما : لا سبع ولا ضبع , بس بصي انا كنت حاسة وانا بكلمه انه اقتنع بكلامي وقالي هيفكر بس خير ان شاء الله .
حبيبة : يارب خير ويقتنع ويوافق يارب عشان الكلية بكرة وانا خلاص يا ماما مش هخرج من البيت من غيره .
ماما : ربنا يهدي الحال .
حبيبة قاعدة بتذاكر بس كل شوية تسرح ف النقاب وتتخيل نفسها وهي نازلة بيه لاول مرة بس ترجع وتخاف من قرار بابا وتعد تدعي ربنا كتييييييييير وتكمل مذاكرة .
ماما وبابا قاعدين بيتفرجوا ع التليفزيون وبابا بيقلب ف القنوات لاقي الشيخ محمد حسين يعقوب وهو بيحبه فماما قامت تعمل لبابا شاي ,
وبابا قاعد بيتفرج ع الشيخ سمعه بيقول (( يا كل أب بتمنع بنتك من النقاب اتقي الله , لو النقاب فرض هتقدر تقف قدام ربنا وتقوله انا كنت بعارض بنتي وبمنعها من تنفيذ فرضك هتقدر ؟؟!! رد عليااااا ؟؟! ولو النقاب سُنة هيجيلك وش انك تقف قدام رسول الله صلي الله عليه وسلم وتقوله انا كنت بعارض سُنِتك ومش هخلي بنتي تنفذها ؟؟! تقدر ؟؟ امال فين حبك لله ورسوله ؟؟!!!! ....... ))
ياااااااااا سبحان الله كلام جه في الجوووووون
وبابا سمع الكلام واتأثر جداا بكلام الشيخ
وقال لا يارب مش هقدر امنع فرض لا يا رسول مش هعارض سُنتك !.
ونادي بابا ع حبيبة :
بابا : يا حبيبــــــــــــه .
حبيبة : نعم يا بابا .
بابا من غير مقدمات : البسي النقاب يا حبيبة انا موافق .
حبيبة : ايـــه ؟ بتقول ايـــــه يا بابا ؟ بجد ؟ والله ؟ البسه ؟ انت موافق ؟ ياااااااااا الله !!!! وانهمرت حبيبة في الدموووووووع
بابا خد حبيبة في حضنه وقالها البسيه يا بنتي انا لا يمكن ابدا اعارض فرض ربنا او سنة نبينا عليه الصلاة والسلام .
وماما سمعت عيااااااط حبيبة جت جري لاقيت حبيبة في حضن بابا وسمعت كلامه ليها وعيطت ماما هي كمان .
وخلاااااااااااااااص حبيبة هتلبس النقاب من بكرة
هييييييييييييييييييييييه .
وصحيت حبيبة من نومها ف منتهي النشاط والسعادة
وهي بتكوي النقاب كل شوية تبوسه مش مصدقة انها هتلبسه وقعدت تدعي لماما وبابا والبنت المنتقبة اللي قابلتها في الجامع وقاتللها ع النقاب .
ولبست حبيبة النقاب وراحة تسلم ع ماما وبابا قبل متنزل
حبيبة : ماما - بابا غمضوا عنيكوا .
بابا : اهو .
وريتهم شكلها بالنقاب والزي الاسلامي
وهم الاتنين في نفس واحد : ربنا يحفظك يا بنتي .
خرجت حبيبة من البيت بالنقاب لاول مرة
وياااااااااااا ع الاحساس يااااااااه .
فصحباتها منتظرانها وبالذات رقية كانت متظراها عند باب الجامعة :
رقية واقفة لاقت اخت منتقبة جاية عليها : السلام عليكم يا اختااااااااه .
رقية شاكة فيها : وعليكم السلام اختي ؟
الاخت المنتقبة : انتي مش عارفاني يا رقية انا حبيبة .. حبيبة لبست النقاب يا رقية .. حبيبة مش مصدقة نفسها يا رقية .. باركي لحبيبة وعقبالك يا رقية ..
رقية : وااااااااااااااو مش معقول انا بقول الصوت صوت حبيبة بس مش لاقية حبيبة استخبت تحت زي العفاف .. الله عليكي يا حبيبة .. بجد متتخليش انا فرحت اد ايه ومعت رقية من فرحة صديقتها وانها بتتمني تكون زييها .
وداخلين حبيبة ورقية الجامعة وقابلوا الشلة بتاعتهم
سارة : ايه دا مين دي يا رقية؟
رقية : تتوقعوا تكون ميــــــــن ؟
كلهم : معقول تكون حبيبة !!
حبيبة : هي بعينها حبيبة ايه رأيكم بقي في النيو لوك الاسلامي الجديد .
سارة : انتي برده نفذتي اللي ف دماغك دا ؟
حبيبة : اه يا سارة الحمد لله والشكر لله عقبالك
سارة : الله اعلم .
حبيبة : تعرفوا انا ف غاية السعادة وحكيت لهم ع حلم امبارح وقعدت تكلمهم شوية ع النقاب وتحببهم فيه ,
وهي ماشية ف الجامعة ياااااااا كأنها جوهرة مصونة ماشية مش زي باقي البنات اللي للاسف مش مقدرين قيمة نفسهم ومش مقدرين هم قد ايه غاليين فلازم يحافظوا ع نفسهم من اللي رايح واللي جاي عمال ينهش ف جسمهم وجمال وشهم .
هكذا قد لسبت حبيبة النقاب ولكن النقاب ليس هو نقطة النهاية عند المسلمة لالالالالالالالالالالا هو نقطة البداية لها **بداية طاعة الله سبحانه
**بداية اتباع سنة الرسول عليه الصلاة والسلام
** بداية الدعوة لله
** بداية التخلق باخلاق المسلمة الصح
** بداية التفوق الدنيوي والدراسي
** بداية الامتحانات والابتلاءات من الله لمعرفة صدقي معه
** بداية طريق السعادة الحقيقة المتمثلة في طاعة الله عز وجل .
والي اللقاء مع الحلقة الاخيرة من قصة حبيبة
وهي هتكون عن نماذج من الابتلاءات او المعوقات البسيطة التي تُقابل الاخت المنتقبة