قديم 22-07-2010, 09:35 PM
الصورة الرمزية ahmed610
ahmed610 ahmed610 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ahmed610 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bedo man مشاهدة المشاركة
وعندي سؤال هل هيا سهله ولا صعبه اللي يعرف اي حاجه عن تجاره انجلش يقول لان انا اول سنه لسا في الكليه ف مش عارف اي حاجه ف اي حاجه
بص يا بيدو مع المذاكرة مفيش حاجة صعبة والى بينفض طول السنة اى حاجة هتبقى صعبة علية
الى اقدر اقولهولك ان تجارة انجلش مش كلية صعبة (فى ناس بتشوف ان طلبة المدارس الحكومية مبيقدروش يكملو فى تجارة انجلش على اساس س ان الدراسة بالانجليزى دة كلام غلط... نسبة كبيرة اوى من طلبة تجارة انجليزى جايين من مدارس عربى وانا واحد منهم وماشيين فى الكلية ومفيش مشاكل ) فا الكلية سهلة ان شاء اللة متقلقش انا عارف ان الى داخل الكلية اول سنة بيبقى قلقان وحاسس انة مش عارف حاجة خالص كلنا كنا كدة بس بعد شوية بتاخد على الجو وبتتعود وعايز اقولك ان حياة الجامعة بشكل عام ممتعة ومختلفة خالص عن حياة المدارس دة جزء مقتبس من موضوع كنت كتبة قبل كدة يمكن يفيدك :

بالنسبة للدراسة هتبقى كلها بالانجلش فا محدش يتخض لما الدكاترة يدخلوا اول محاضرة ومينطقوش ولا كلمة عربى والموضوع دة مش صعب لانك بعد فترة قصيرة هتتعود علية

بالنسبة للمواد هيبقى عندنا خمس مواد ترم اول وخمس ترم تانى وهى اغلبها مواد نظرية باستثناء الرياضة(Math) والمحاسبة (Accounting) فيما عادا ذلك مواد نظرية زى الادراة (Managment) او الاقتصاد (Economic) وغيرهم طبعا

نظام الامتحانات عندنا حاجة اسمها امتحانات الميد تيرم ودى بتبقى بعد الدراسة بحوالى شهر ونص وبيبقى عليها ثلاث درجات فى المادة الواحدة كمان عندنا اعمال سنة ثلاث درجات لكل مادة ودى الدكتور بيديها على الحضور والمشاركة وامتحانات الكويز واحيانا الواجب (Assignment) واحيانا بمزاج الدكتور وفى اخر الترم بيبقى امتحان الفاينال وعلية 14 درجة عشان يبقى المجموع فى كل مادة من عشرين

بالنسبة للكتب هتبقى كلها جاية من امريكا والمؤلفين كلهم اجانب وعلى الرغم من ان الكتب تقيلة قوى و هتتعبكو وانتو مروحين بيها بس بجد كتب نضيفة واسلوبها جميل

اتمنى انى اكون افدتكم وادتكم خلفية عن الكلية ولو بسيطة
طبعا الكلام دة كلة يخص تجارة انجلش القاهرة بس