قديم 30-09-2009, 07:08 PM
العمييد العمييد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

العمييد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmidomodamer مشاهدة المشاركة
االسلام عليكم يا جماعه

سيبك بقى من الكلام اللى فات ونيجى بقى لنقطه مهمه اوى الوقتى انت عايز تساوى واحد خريج طب بشرى قعد يدرس 6 سنين و سنه امتياز وكام سنه على ما يتخصص فى قسم العلاج الطبيعى بواحد درس 4 سنين زى بتوع التجاره 4 سنين و سنه امتياز بيشتغل فيها مش بيدرس

انما حقيقه العلاج الطبيعى ايه دكتور العلاج الطبيعى اللى هو خريج طب بشرى وحط تحت طب بشرى مليون خط هو اللى بيحط خطه العلاج بتاع المريض انما خريج كليه العلاج الطبيعى بقى اللى هو انتوا اسمه اخصائى علاج طبيعى وظيفته انه ينفذ خطه العلاج الطبيعى اللى حطها دكتور البشرى يعنى مدلكاتى زى ما احد الاخوه قال هنا ومتزعلش المدلكاتى ده شغل برده والشغل مش عيب اما بالنسبه بقى انهم طلعوا عليكوا اسم دكتور او الكلام ده مش هتفرق دكتور من اخصائى فى اللقب بس وظيفته فى النهايه ايه ( مدلكاتى ) انما انك تقول على خريجى تربيه رياضيه هم اللى بيدلكوا احب اقولك ان ده جهل منك امال مدرسين الالعاب خريجين ايه يمكن تكون كليه علاج طبيعى الله اعلم

انا مش بحتقر لكليه العلاج الطبيعى ولا حاجه بس متحاولش يا بيه تساويها بالصيدله لان مش كل ساقط ومعلش فى الكلمه لو كان جاب مجموع صيدله كان زمانه بيجرى يضرب طبنجات فى الهواء يفتح بقه على الصيدله لان فى نقطه مهمه احب انبه كل الصيادله ليها ولاى حاقد عليها الدكتور البشرى بيشتغل مع الصيدلى فى علاج المريض سواء كان صيدله اكلينيكيه وده حوار تانى مفيش لزمه افتحهولك علشان متتعقدش او صيدله عاديه بحيث التشخيص والادويه والكلام ده انما خريج كليه العلاج الطبيعى ده بيشتغل عند الدكاتره البشرى لانهم بيحطوله الخطه وهو خدام عندهم

انا اسف على الاطاله بس بكررها تانى يا جماعه كل واحد فى صيدله يفتخر بكليته جداً

تحياتى

حرام عليك لا تقسوا عليه بهذه الطريقه انت معتز بالصيدلة زى بعضه بس لو عندك شوية تواضع يكون احسن انا بتفق معاك ان الصيدله احسن من علاج طبيعى بس الكلام ميكزنش بالطريقه الفظة دى

آخر تعديل بواسطة FRANKENSTEIN ، 01-10-2009 الساعة 12:47 PM