قديم 12-09-2009, 06:06 PM
Eng. Alios Eng. Alios غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعدادي عمارة بكلية الفنون الجميلة )

Eng. Alios is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة banzer مشاهدة المشاركة
خلاص صدقتك والله
دنتاا محدش كلمك تاني بين ال4 ردود
اصل انا مكنتش بسأل عليها ولا اعرف عن مجموعها
بس اللى على طول كنت بسمعه إنه اعلى حاجة في علمي رياضة هندسة ثم حاسبات

لكن مكنش عندي خلفية عن فنون عمارة
أولاً : الف مبروك للباشمهندس بلال اللي ح يبقى زميلك في الكهربا .... انا بجد فرحت له لأنه صمم على حلمه و علشان كده ربنا كرمه علشان تعب علشان يوصل لتحقيق حلمه ده ... ربنا يوفقكم كمان و كمان ..

ثانياً : يمكن انت في هندسة ماتدراش بالتنسيق ... ترتيب كليات علمي رياضة بتبقى كالتالي :
هندسة البترول - الهندسة - الفنون الجميلة ( عمارة ) - الحاسبات و المعلومات - العلوم (رياضة) ....

و حدثت في عدد قليل من السنين ان حاسبات ومعلومات كانت بتاخد اعلى من هندسة , لكن الكلام دا كانت الكلية لسه طالعة جديد , فكان الاقبال عليها كتيير ...

و تقريباً مجموعها نزل الايام اللي فاتت دي لأن كليات الحاسبات و المعلومات محتاجة اعداد كتييييير علشان موضوع النقابة اللي هما عاوزينها تتعمل ....

ثالثاً :
كلية الفنون الجميلة موجودة في تلات اماكن و بس ( حلوان - اسكندرية - المنيا ) ... علشان كده مش مسموع عنها قد كده , لكن شهرتها عالية لأنها أقدم من كلية هندسة كمان .... زائد ان مجموع اعداد الطلاب في التلات اماكن دول لا يتعدى ال 700 طالب و طالبة ...

رابعاً :
المستقبل يا جماعة بإيد ربنا ... مشكلتنا ان احنا بنفكر في الشغل من قبل ما ندرس اصلاً ... و ده غلط جداً , احنا لازم ناخد الموضوع واحدة واحدة ...
معلهش يعني ... اكم من الناس خريجي هندسة ميكانيكا و كهربا و حاسبات و ... و ... و ... قاعدين مبيشتغلوش .... ليه ؟

لأنهم مش متميزين .... مكملوش من بعد البكالوريوس انهم حتى ياخدوا ماجيستير و لا دكتوراه ... كسلوا و وقفوا عند البكالوريوس من غير لا كورسات و لا يحزنون ....

يمكن ح تقول ان كلامي غلط ... لكن صدقني الشركات اليومين دول بتدي الاولوية للمتميز ... المتميز و فقط ...

و الكلام ده مش لهندسة وبس , لأ , ده لكل الكليات ....

لازم نؤمن يا جماعة ان في ربنا ... ربنا هوا اللي بيسهل و هوا اللي بيكرم للي تعب و شقي ... للي حاول و اجتهد ... و صدقوني ربنا كريم غفور , لما يلاقي التعب ده , صدقني ربنا بيرزقك ... و ح تلاقي الشغل جه لحد عندك و انت مرتاح ....

----------

جزاكم الله كل خير و ربنا يوفقكم
و اي استفسارات أنا موجود إن شاء الله