قديم 04-09-2009, 11:05 PM
الأمير الرقمى الأمير الرقمى غير متواجد حالياً
عضو فعال

الأمير الرقمى is on a distinguished road
Opp

[quote=محمد بكر;1559726]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير الرقمى مشاهدة المشاركة
الحمد لله...فى محطة محولات....المرتب معقول....بس طبعا مش زى القطاع الخاص.....لكن مميزات الحكومه على المدى الطويل أفضل (وجهة نظر كثيرون يختلفون معى فيها)

اكيد فى شركة توليد كهربا أو توزيع
و المميزات دى جميلة جدا
لو انت قصدك على مميزات النقابة
لا...محطات المحولات بتبقى تبع الشركة المصرية لنقل الكهرباء وليس النقل أو التوزيع....وبالنسبة للمميزات...فأنا أقصد الاستقرار إلى حد ما....بمعنى أن القطاع الخاص ممكن فى أى وقت يقوللك "مع السلامه" وده وارد....أما القطاع الحكومى فده مستبعد إلى حد كبير...بالاضافه إلى مستحقاتك الماليه تكون مصانه .... ووجود المعاش (بعد عمر طويل إن شاء الله) .... يعنى....تقدر تقول حاجات تكمن شويه...عكس القطاع الخاص اللى على كف عفريت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido bassyo مشاهدة المشاركة
طب بالنسبة لموضوع المحاضرات دا؟ انا هقعد اكتب من غير ما افهم؟ ولا هفهم ومااكتبش؟
ولا هعمل ايه بالظبط؟
لازم تكتب ورا الدكتور...حتى لو منتاش فاهم اللى بيقوله....ولما تيجى تبيض المحاضره وتلاقى أجزاء مش فاهمها....تسأل عنها واحد زميلك تانى يوم...ولما تروح....تسجل الجزء اللى مكنتش فاهمه ....وبكده تضمن ان محاضراتك تكون كامله (كتابة و فهما).......

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasasa مشاهدة المشاركة
فسم جامع ما بين الميكانيكا والإلكترونيات
وهو بالتأكيد قسم صعب جداً
شغله حلو أوى بس مش موجود كتير فى مصر (حسب ما الكل بيقول )
بس ممكن تشتغل مكان بتاع ميكانيكا أو مكان بتاع إلكترونيات
دائما أنا معترض على جملة (صعب جدا).....بناء على إيه هو صعب؟....انت درست عشان تحكم؟....متخليش غيرك (من المحبطين ومثبطى الهمم ) يأثروا على فكرك....القسم ده هايل...وأنا أشرت إليه فى مشاركه سابقه.
وشغله موجود فى مصر ف كل حته (أنا لفيت مصانع وشفت وضع الميكاترونكس مميز إزاى)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pinkykitty مشاهدة المشاركة
ألف مليون شكر ع الموضوع يا بشمهندس بس يا ريت تقولنا ع المواقع اللي حتفيدنا في الدراسة وكمان المواقع اللي بتقول كل حاجة بتوسع وبتدي حاجات زيادة علشان الواحد يبقى متمكن في مجاله وانا ان شاء الله ناوية ادخل قسم نووي ايه رأي حضرتك في الموضوع ده وهل مجال العمل بتاعة كويس وللا لأ.... طيب لو هو مش كويس ايه رأي حضرتك في قسم كيمياء وشكرا مقدما لحضرتك
والله أنا آسف إنى لسه مجهزتش مشاركه قويه عن استخدامات الانترنت الهندسيه...بس وعد منى ف أقرب وقت إن شاء الله...بس انتوا تابعونا

طبعا المجال النووى ده أيامه...خاصة موضوع المحطه النوويه الجديده اللى هتبقى فى الضبعه ان شاء الله...و أكيد هيحتاجوا استاف كبير من المهندسين .... فاتوكلى على الله وادخليه .... بس مش هضحك عليكى....معرفش كتير عن مجالات الطاقة النوويه فى مصر وشغلها أخباره إيه.....
أعتقد مجالات الكيمياء أكتر فى الشغل....لكن المستقبل فى الطاقة النوويه....القرار قرارك
_________
تحياتى للجميع....ونلتقى بعد الفاصل :-)