قديم 13-08-2009, 04:25 PM
masternew masternew غير متواجد حالياً
عضو نشيط

masternew is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريناد2025 مشاهدة المشاركة
الحمد لله اخيرا رحت قدمت و الجامعة حلوة اوى وشفت بنات فى اولى هندسة قالولى انى عادى احضر المحاضرات للدكتور اللى انا عايزاة بس السكاشن لازم التزم شوية عشان الغياب بس عادى ممكن احضر السكاشن لاى معيد تانى بس مش زى ما سمعت انى كل اسبوع امتحان قاللولى مفيش الكلام دة خالص وسالتهم عن الامتحانات الشفوية قاللولى ان احنا كنا خايفين منها فى الاول بس بعد كدة عادى خالص وقالوا كمان ان احنا فى الترم الاول منجبش الادوات الهندسية الا لو طلبوا بنستخدمها اكتر فى الترم التانى و اشتكوا شوية من الكيميا بس قالوا ان الدكاترة كويسين قوى وبيخافوا على مصلحتكم ماعدا دكتور اسمة ايهاب قاللولى متنطقيش معاة وشكروا فى دكتور اسمة احمد عبد اللة، اسفة طولت عليكم اوى دمتم بود
شوفت يا وفائى انا مجبتش حاجه من عندى

بجد يا ريناد الدكتور احمد عبد الله ده قمة الكلية فىالاحترام والادب و العلم والسنة الى فاتت كان اول واحد نشوفه بيدى محاضره لينا فى بدايت السنة و بجد كان من احسن الايام فى الكلية ....بصراحه ده راجل خرافه

والدكتور ايهاب بيقوله عليه كده عشان حركة وحشه كان عملها معانا لما لغلنا الكويز و رمه الورق وقعد يزعق ويشتم فينا ويتوعدلنا ......بس هو على العموم اعتذر المحتضره الى بعدها على طول

و بالنسبة للكيمياء
بص يا باشمهندسه بصراحة الكيمياء مش مادة سهلة ابدا فى اعدادى ....ده الى هتعتقده فى الاول ....بس على اخر الترم لما تبذل فيها مجهود هتكتشف انها مادة سهلة وماده مجموع

طب ايه المطلوب منك

اولاوقبل كل شئ لاااااازم تبذل مجهود فيها عشان هى فعلا مش سهلة ....بس ابذل مجهود وتوكل على الله

ثانيا لااااازم تحضر محاضرات الدكتور محمد الحلوانى .....انا عارف ان انت لو حضرت مع الدكتور جارالعلم هتتعقد نفسيا جداا على رابع محاضرة ....فأشترى راحة بالك واحضر مع الحلوانى من الاول وخلاص

وبرده اشترىورق الدكتور فارووق لو لقيته لانك صعب اوى تذاكر من الكتاب بس متيأس

و اعرف انك لو يأست من الكيمياء فى بداية السنة فأنت ماشى صح لأن هو ده الطبيعى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حيران في الثانويه مشاهدة المشاركة
اهلا وسهلا ريناد
انا كمان اعدادي هندسه علي فكره
ومستغرب شوية من الكلام اللي انتي قلتيه ده وعايز احط علامات تعجب !!
انا كنت لسه هناك برؤضو بقدم امبارح الاربعاء يعني لو انتي كنتي هناك يبقي اكيد شفتك انا هناك لان كان هناك بالظبط حوالي 8 بنات
المهم
انا رحت المدرج بتاع اعدادي للاسف حاجه زباله ومش مستوي خالص المدرسه الثانويه انضف بكتييير
انا من بره شفت تكييفات قبل ما ادخل قلت قشطه الموضوع هيبقي اخر تمام وبتاع
وما هي الا دقائق دخلت ولقيت الموضوع مراوح ويقال ان نصها مش شغال
الدكاتره والمعيدين بصراحه هما اللي بيشكروا فيهم اوي وبيقولو كليه الهندسه جامعه المنصوره دكاترتها ممتازين والمعيدين كمان
وفي النهايه كل شىء له ايجابيات وسلبيات
يعني انا من كام يوم كنت رايح كليه هندسه بترول بتاع السويس مع احد صاحبي
كليه وحشه جدا يعني المنصوره تبقي قصر بالنسبالها مثلا
هي اصلا كانت مستشفي قديمه وقلبوها كليه
لكن للاسف مقدرش اقول غير ان الابنيه التعليميه في مصر مستواها وحش اوي في كل حته
باستنثناء بعض الاماكن زي الجامعه الامريكيه والالمانيه
وطبعا الكلام ده كلو بفلوس كتير
عموما انا في النهايه بقول
ربنا يوفقنا في اعدادي هندسه وكل واحد يحقق اللي بيتمناه
واتمني لكل واحد انو يعرف اصحاب كويسين لان الاصحاب هما اللي بيحددو انتي هتمشي ازاي
فمن الاول انصح كل واحد يختار صح
بصراحة مدرج اعدادى (مدرج 21) ده كاااارثة كبرى فى الكلية
بالاضافه انه مدرج زبالة زبالة كمان وسائل الايضاح فيه كانت فى منتهى السوء من اول البروجيكتور الى مكنش حد بيشوف منه اى حاجه وطالبنا بتغييره مييييييييت مره وقدمنا شكاوى بس لا حياه لمن تنادى بالاضافه الى الميكروفون الى كان بيبوظ فى الاسبوع مرتين ويتتعطل المحاضرات علشان او كان الدكتور بيتكلم منغيره فكتيير مكانوش بيسمعوا حاجه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حيران في الثانويه مشاهدة المشاركة
للعلم مثلا انا ابن خالي برضو في هندسه المنصوره هو داخل تانيه
المهم كان زي حالاتي كده كان جايب مجموع كبير 98.5 % اقل مني ب .2 يعني
المهم كان متكرم كان الاول علي مدرسته وبتاع ورايح الكليه طبعا متخيل انو رايح بقا وطالع الاول وبتاع
المهم راح اول يوم قعد ع الارض حسب كلامه
فانا عايز اسال في الموضوع ده
هل في قعده ع الارض فعلا وكده ؟
حكايت العدد والمكان هجيبهالك من الاخر
بص يا سيدى اولا فى بداية السنة هيكون المجموعات لسه متقسمتش يعنى المدرج الى بياخد 700 بالكتير هيبقى مضطر انه يستحمل 2000 طالب بقدرة قادر ...متسالنيش هيحصل ازاى بس على الاقل هتقعدوا اسبوعين قبل ما المجموعات تتقسم فبالتالى هتشوفوا بهدلة جامده جدا فى المحاضرا و زحااام شديد (انا عن نفسى كرهت الكلية فى البداية بسبب الزحمه) ده طبعا لو مكنتش الكلية حلت المشكلة دى السنة دى
بس بصراحة كانت السنة الى فاتت مشكلة الزحمة مشكلة شديدة فى بدايت السنة و كنا بنقعد فى اى حته سواء على الارض او على الشبابيك (احلى مكان) او حتى بقعد فوق جنب الدكتور و هو بيشرح ده طبعا لو لقيت مكان تقعد انما لو ملقتش هتفضل واااقف طول المحاضره زى ناااس كتير فانا تحمد ربنا لو لقيت مكان تقعد فيه وخلاص

انما بعد ما المجاميع تتقسم بيبقى ال2000 مثلا يتقسموا على 3 مجاميع فبيبقى العدد معقول و بيقعد الكل فى مكانه ومبيبقاش فى مشكلة خالص

بس فى مشكلة برده لما يكون الناس بتحب تحضر لدكتور معين وتسيب دكتور معين
يعنى مثلافى الكيمياء كان فيه عميد الكلية السابق (الدكتور ابراهيم جار العلم) ده راااجل علامه ودماغه عاليه اوى بس المشكلة انه مكنش بيعرف ينزل لمستوى الطلاب فمكناش بنفهم حاجه خاااالص فوق ان الراجل ده فوق ال60 سنة
و كان فيه دكتور محمد الحلوانى ده اقل من 35 سنة و بيعرف يشرح ويبسط الامور بالبلدى وبالعربى فكانت كل الدفعه بتحب تحضر له وتسيب الدكتور جارالعلم فبالتالى كان بيبقى محاضرة الحلوانى زحمة اوى اوى اوى ومكنتش بلاقى مكان اقعد فيه ولا حتى اقف فيه ......زى بداية السنة قبل ما تنقسم المجموعات