قديم 30-07-2009, 11:03 AM
أمل ونور أمل ونور غير متواجد حالياً
عضو جديد

أمل ونور is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr/Fatma مشاهدة المشاركة
شكرا جدا بجد والله

جزاكى الله خيرا

عندى استفسار كمان

*هل يوجد كتب سيتم شرائها قبل الدراسة أم ان الدكاترة سوف يحددوها بعد بداية الدراسة؟

*بالنسبة للبالطو و الادوات اللازمة سيتم تحديدها بعد الدراسة ولا مثلا نذهب للكلية قبل الدراسة للمعرفة؟

*هل الدراسة فى الكلية صعبة بالنسبة للبنات لأنى سمعت الكلام ده كتير؟

شكرا؛

......
العفو على إيه ؟

لا طبعا مفيش حاجة بتشتريها خالص قبل مالكلية بتبتدي ...

لان أساسا الكتب مش بتنزل إلا بعد فترة من بداية الكلية

ولازم تكونوا واخدين بالكم انكم بتشتروا طبعة السنة دي

وكل دكتور بيدخل هيقلكم تشتروا ايه وتجيبوها منين

وكمان بالنسبة للأـدوات في السكاشن هيقلولوكم إيه المطلوب برضه ...

فمتستعجلوش عشان متجبوش حاجة مش مطلوبة

عموما بتبقى الأدوات غالبا أدوات الكيمياء وأدوات تشريح بس ..

هتعرفوا ايه بالضبط بالتفصيل ومتقلقوش الحاجات دي ممكن تجيبوها في نص ساعة يعني متشيليش هم ..

البالطو اه طبعا هتحتاجيه .. وفي إعدادي انا بحب البالطو الطويل (زي بتاع طب بشري) عشان هتتبهدلوا في معامل الكيمياء .. فأحسن طريقة انك تحمي هدومك من المواد الكيميائية تجيبي أطول بلطو تلاقيه
والبالطو ده هتلاقيه على آخر السنة غير قابل للإستخدام الآدمي من كتر البقع اللي عليه فكده كده هتجيبي واحد جديد بتاع دكاترة الأسنان لما تدخلي سنة أولى ان شاء الله

الحاجة الوحيدة اللي هتعملوها قبل ما الكلية تبتدي تنزلي تدفعي المصاريف وتجيبي الجدول وبس وبعد كده كله هتعرفوه بالتفصيل لما الكليات تشتغل ان شاء الله ..

بالنسبة لموضوع صعبة على البنات .. مين اللي قال الكلام ده انا لحد دلوقتي مشفتش حاجة صعبة على البنات ... وعلى فكرة الدكاترة كانوا بيقولوا لينا في المحاضرات ان البنات أحسن في المجال ده في حاجات كتير مثلا عشان البنت مش قوية زي الولد فلما تيجي تخلع سنة ا بتديها فرصة انها تتلخلخ قبل ما تطلعها وده بيخلي السنة تطلع كاملة ومتتكسرش ..

هم بس بيقولوا الكلام ده عشان ينزلوا من معنوياتنا .. لكن متقلقيش الكلام ده مش صحيح خالص

أنا آسفة اني اتأخرت عليكي في الرد ..