قديم 23-07-2009, 10:18 PM
physics_forever physics_forever غير متواجد حالياً
عضو جديد

physics_forever is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوكم طالب فى سنة ثالثة علوم

عايز اقولكم اولا ان الكلية مش صعبة للدرجة دى زى ما كل الناس فاكرة طبعا مفيش كلام ان الكلية طبعا محتاجة مذاكرة كتير شوية وطبعا حضور دائم
بس بجد الدراسة فيها ممتعة ولذيدة جدا وكل اللى هيدخلها وهو حاببها هيتأكد من ده

ولازم نعرف ان 80% من اللى بيدخلوها مش بمزاجهم بس لازم الناس تعرف انها هتفضل كده برضة فالناس اللى حاسة اللى هى هتدخلها لازم تقتنع بيها وتحبها علشان تقدر تستمر فيها

اقتباس:
طب انا علمى رياضة ..

ياترى اقدر ادخل قسم ايه ..عشان شوفت فى تنسيق السنة اللى فاتت ...بيبقى تنسيق علوم/رياضة لوحدها ..

يعنى مش فاهمة .."هو انا مش ممكن اكتب علوم عادى من غير رياضة "..؟؟

بالنسبة لعلمى رياضة فى التنسيق فعلا لازم يكتب علوم/رياضة

بس ده مش معناه ان انت هتدخل قسم رياضة

لبالعكس بيبقى قدامك اكتر من قسم وهما كيمياء (بس مش فى كل الجامعات) _جيولوجيا_ فيزياء _وطبعا رياضة

وكل قسم بداخله شعب كتيرة

اقتباس:
ميرسي ع الرد الوافي بس عايزة أعرف ايه المواد والأدوات المطلوبة ف سنة أولى أنا علمي علوم
فعلا المواد فى سنة أولى بتتحدد على حسب الشعبة وهما 3 بس فى اولى (علوم (طبيعية -بيولوجية -جيولوجية))

وعلوم طبيعية بتأهل للدراسة فى أقسام وشعب (كيمياء و فيزياء ورياضة) علشان كده بتكون مواد الشعبة دى عبارة عن كورسات فى الكيمياء والفيزياء والرياضة

_وعلوم بيولوجية بيدرسوا نبات وحيوان وكيمياء( وفيزياء ورياضة بس مش زى علوم طبيعية طعا أقل بكتير)

وعلوم جيولوجيا بيدرسوا جيولوجيا ونبات وحيوان وكيمياء (وفيزياء ورياضة بس مش زى علوم طبيعية طعا أقل بكتير)

وبالنسبة للأدوات حاجات بسيطة بس أهم حاجة هى البالطو طبعا