بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   فصول المنهج الأحياء 3ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=556)
-   -   لو حد فاهم يفهمني =( (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=639463)

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 24-03-2015 02:05 PM

لو حد فاهم يفهمني =(

سؤالي ملوش اي علاقة بالمنهج و مستحيل يجي في امتحانات بس انا محتاجة افهم ..
فلو حد عنده المعلومة و يقدر انه يفهمني و متأكد من كلامه احب اقوله شكرا مقدما ...

السؤال : دلوقتي انزيم دؤكسي ريبونيوكليز يحلل ال dna تماما و لا يؤثر علي rna او البروتين ...الي اخره
انزيم : ( علي حسب ما قالولنا في الكيمياء ) مادة بتتكون داخل الخلايا الحية

انا بقي نفسي افهم ليه في كائن حي محتاج انه يعمل انزيم يدمرله ال dna اللي هو المادة الوراثية بتاعته
سؤالي غبي انا اسفة بس بجد نفسي اعرف الاجابة و دخت في المواقع العلمية مش عارفة اوصل لاجابة

ali2015 24-03-2015 10:41 PM

قدرة ربنا هنعترض

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 25-03-2015 04:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali2015 (المشاركة 6143533)
قدرة ربنا هنعترض

قدرة ربنا ...انه ادلنا عقل نفكر و نسأل
لا طبعا منعترضش
نفكر اكتر و ندور علي اجابات الانزيم دا يا تري خليه ايه اللي بتعملة و بتعمله ليه !!!!

Mohamed_Hamza 25-03-2015 11:22 PM

انا مش لاقي تفسير للكلام دا غير ان انزيم دي أكسي ريبونيوكليز من انزيمات القصر أو من نوع تاني وظيفته قريبة منها

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 26-03-2015 09:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hamza (المشاركة 6144121)
انا مش لاقي تفسير للكلام دا غير ان انزيم دي أكسي ريبونيوكليز من انزيمات القصر أو من نوع تاني وظيفته قريبة منها

يعني ايه انزيمات القصر ؟؟

Mohamed_Hamza 26-03-2015 11:28 AM

انزيمات القصر (أو القطع) موجودة في بعض البكتيريا عشان لو في فيروسات هاجمت البكتيريا دي
بيجي دور انزيم القصر (القطع) -نفرض انه الدي أوكسي ريبونيوكليز- انه يحلل ال DNA الفيروسي (ال DNA للجسم الغريب عن البكتيريا) تماما
بس الDNA الي بتحلله دا مش بيكون للبكتيريا نفسها يعني مفيش "كائن حي محتاج انه يعمل انزيم يدمرله ال dna اللي هو المادة الوراثية بتاعته"لأن الكائن الحي الي فيه الانزيمات دي بيكون فيه -في نفس الوقت- انزيمات معدلة مقاومة لتأثير انزيمات القصر بحيث DNA للكائن الحي نفسه (البكتيريا نفسها) ميتدمرش ، وللفيروس يتدمر.

وفيه استعمالات تانية لانزيمات القصر في الهندسة الوراثية.
شوفي كتاب الامتحان احياء 3 ثانوي 2015 صفحة 152 هتلاقي الكلام دا في الدرس الأخير
"الهندسة الوراثية" تحت عنوان "انزيمات القصر".

انا مجبتش حاجة من عندي انا افترضت بس ان انزيم الدي أوكسي ريبونيوكليز من انزيمات القصر علشان الشبه الكبير بينهم.

مريم عاطف 26-03-2015 02:55 PM

الأمر كله متعلق بالكود - الشفرة - المكتوب بيها ال dna , كل كود بيعمل شغل مختلف و له فائدة مختلفة و على فكرة النسخ بيبدأ عند مناطق معينة من شريط dna و كذلك في حالة rna و كمان النسخ بينتهي عند مكان محدد كذلك ..

باختصار مش ممكن ال إنزيم يدمر ال dna هذا مستحيل

هذا و الله أعلم

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 26-03-2015 05:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Hamza (المشاركة 6144297)
انزيمات القصر (أو القطع) موجودة في بعض البكتيريا عشان لو في فيروسات هاجمت البكتيريا دي
بيجي دور انزيم القصر (القطع) -نفرض انه الدي أوكسي ريبونيوكليز- انه يحلل ال DNA الفيروسي (ال DNA للجسم الغريب عن البكتيريا) تماما
بس الDNA الي بتحلله دا مش بيكون للبكتيريا نفسها يعني مفيش "كائن حي محتاج انه يعمل انزيم يدمرله ال dna اللي هو المادة الوراثية بتاعته"لأن الكائن الحي الي فيه الانزيمات دي بيكون فيه -في نفس الوقت- انزيمات معدلة مقاومة لتأثير انزيمات القصر بحيث DNA للكائن الحي نفسه (البكتيريا نفسها) ميتدمرش ، وللفيروس يتدمر.

وفيه استعمالات تانية لانزيمات القصر في الهندسة الوراثية.
شوفي كتاب الامتحان احياء 3 ثانوي 2015 صفحة 152 هتلاقي الكلام دا في الدرس الأخير
"الهندسة الوراثية" تحت عنوان "انزيمات القصر".

انا مجبتش حاجة من عندي انا افترضت بس ان انزيم الدي أوكسي ريبونيوكليز من انزيمات القصر علشان الشبه الكبير بينهم.

اها اخدتها النهارده في الدرس
بس الانزيم يحلل ال dna تماما
ازيمات القطع بتقطع جزء معين اللي هو موقع التعرف

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 26-03-2015 05:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم عاطف (المشاركة 6144367)
الأمر كله متعلق بالكود - الشفرة - المكتوب بيها ال dna , كل كود بيعمل شغل مختلف و له فائدة مختلفة و على فكرة النسخ بيبدأ عند مناطق معينة من شريط dna و كذلك في حالة rna و كمان النسخ بينتهي عند مكان محدد كذلك ..

باختصار مش ممكن ال إنزيم يدمر ال dna هذا مستحيل

هذا و الله أعلم

مش فاهمة يعني ايه متعلق ب الكود اللي مكتوب بيه ال dna
كل جزء (كروموسوم ) عليه تتابع معين من الجينات و النيوكليوتيدات مختلف عن غيره و كل كان غير التاني يعني البكتيريا غير الانسان غير الديروسوفيلا
النسخ بيبدأ عن منطقة معينه في البكتيرا بس
انما ال dna بتاعنا بيبدأ النسخ من اي نقطة وانا شوفت فيلم وثائقي عن الحاجات دي و فعلا زي ما بقولك

مش عارفة بردو ممكن تسألي المستر بتاعك ؟

Mohamed_Hamza 30-03-2015 09:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر (المشاركة 6144428)
اها اخدتها النهارده في الدرس
بس الانزيم يحلل ال dna تماما
ازيمات القطع بتقطع جزء معين اللي هو موقع التعرف

انا بقول نشوف الي ورانا في المنهج احسن :d
وبعد الثانوية الي عايز ياخد دكتوراه في الانزيم مفيش مشكلة
لأن الثانوية محتاجة واحد بيحفظ مش محتاجة اللي بيفهم ..
دا رأيي

موسي ابوهاشم 30-03-2015 05:05 PM

على فكرة انزيم دى اكسى ريبونيوكليز مش موجود فى اجسام الكائنات الحية انما هو عبارة عن انزيم استخدمه العلماء لقدرته على تحليل الdna بمعنى ادق انا لو عندى زجاجه وحطيت فيها بروتين :DNA; RNA حنلاقى الانزيم يحلل الdna فقط يعنى مش حلاقى فى الزجاجه غير البروتين والRNA فقط

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 30-03-2015 07:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Hamza (المشاركة 6146552)
انا بقول نشوف الي ورانا في المنهج احسن :d
وبعد الثانوية الي عايز ياخد دكتوراه في الانزيم مفيش مشكلة
لأن الثانوية محتاجة واحد بيحفظ مش محتاجة اللي بيفهم ..
دا رأيي

وانا بصراحة بدأت اقتنع برأيك دا :d :romarioxp6:

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 30-03-2015 07:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موسي ابوهاشم (المشاركة 6146732)
على فكرة انزيم دى اكسى ريبونيوكليز مش موجود فى اجسام الكائنات الحية انما هو عبارة عن انزيم استخدمه العلماء لقدرته على تحليل الdna بمعنى ادق انا لو عندى زجاجه وحطيت فيها بروتين :dna; rna حنلاقى الانزيم يحلل الdna فقط يعنى مش حلاقى فى الزجاجه غير البروتين والrna فقط

كان حد قالي قبل كدا انه انزيم صناعي و كدا حضرتك اكدتلي الكلام دا شكرا
بس هو ليه اسمه انزيم لو بيتحضر و مش موجود في اجسام الكائنات الحيه ؟

EyadOsa 30-03-2015 08:20 PM

بصي يا دكتورة انا في اولى طب والكلام ده كله خدناه بالتفصيل الممل اول ترم في الكلية انت عندك جسمك دايما بيحتاج يهدم DNA يعني يكسره ويبني واحد جديد وساعات بيبني DNA جديد باستخدام القديم اللي اتكسر واللي كسره هو انزيم Deoxyribonuclease وده ساعات بيخليه يتكسر تماما ونواتج التكسير تطلع من الجسم مع الاخراج او ممكن يوصله لسكر خماسي بس وده بيتم اضافة قواعد نيتروجينية جديدة له من خلال انزيمات تانية وفوسفات ويطلعلنا DNA جديد بس كده يارب تكوني فهمتي

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 30-03-2015 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EyadOsa (المشاركة 6146829)
بصي يا دكتورة انا في اولى طب والكلام ده كله خدناه بالتفصيل الممل اول ترم في الكلية انت عندك جسمك دايما بيحتاج يهدم DNA يعني يكسره ويبني واحد جديد وساعات بيبني DNA جديد باستخدام القديم اللي اتكسر واللي كسره هو انزيم Deoxyribonuclease وده ساعات بيخليه يتكسر تماما ونواتج التكسير تطلع من الجسم مع الاخراج او ممكن يوصله لسكر خماسي بس وده بيتم اضافة قواعد نيتروجينية جديدة له من خلال انزيمات تانية وفوسفات ويطلعلنا DNA جديد بس كده يارب تكوني فهمتي

مممم شكرا يا دكتور اخيرا لقيت حد متأكد من جوابه
بس تسمحلي في كمان سؤال ..
انا جه في بالي قبل كدا ان الانزيم دا بيتكون في الخليه اللي في مرحلة الموت عشان يكسر ال dna..دا صح ولا ممكن يتكون في خليه حيه عادي ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:07 PM.