بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   لو سمحتوا ساعدوووونى فى قرارى :) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=587188)

غياب القمر 04-03-2014 03:07 AM

لو سمحتوا ساعدوووونى فى قرارى :)

انا فى القاهرة و عايزة اعرف معلومات عن قسم اعلان فى كليه فنون تطبيقية
ياريت اللى في القسم او لسة متخرج منه قريب يشرحلى بالتفصيل معلش كل الحاجات اللى بيدرسوها فى القسم وهل بيتعاملوا ببرامج ولا لا .. و لو بيتاعملوا ببرامج ايه هى ؟!
وهل القسم متطلب انى اكون بعرف ارسم ولا لا !
ولما بتخرج مفروض ابقى بعرف اعمل ايه وهل مجال العمل متاح ولا لا ؟
وهل فى كليه فنون تطبيقية فى جامعة القاهرة ولا فى جامعة حلوان بس ؟
وسؤال كمان هل القسم بيعلم حاجات فعلا تستاهل ولا ممكن اخد الحاجات دى فى كورس وادخل كليه مضمونة زى السن مثلا او كدة ؟؟

وشكرااااااااا لكل اللى ادانى اهتمامه ودخل انا بجد محتاجة المساعدة :(

bahaaeldeen 04-03-2014 01:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غياب القمر (المشاركة 5768830)

انا فى القاهرة و عايزة اعرف معلومات عن قسم اعلان فى كليه فنون تطبيقية
ياريت اللى في القسم او لسة متخرج منه قريب يشرحلى بالتفصيل معلش كل الحاجات اللى بيدرسوها فى القسم وهل بيتعاملوا ببرامج ولا لا .. و لو بيتاعملوا ببرامج ايه هى ؟!
وهل القسم متطلب انى اكون بعرف ارسم ولا لا !
ولما بتخرج مفروض ابقى بعرف اعمل ايه وهل مجال العمل متاح ولا لا ؟
وهل فى كليه فنون تطبيقية فى جامعة القاهرة ولا فى جامعة حلوان بس ؟
وسؤال كمان هل القسم بيعلم حاجات فعلا تستاهل ولا ممكن اخد الحاجات دى فى كورس وادخل كليه مضمونة زى السن مثلا او كدة ؟؟

وشكرااااااااا لكل اللى ادانى اهتمامه ودخل انا بجد محتاجة المساعدة :(

اهلا بيكى
انا فى فنون جميلة قسم عمارة داخلية وتصميم (قسم الديكور)
واعرف ناس ف اعلان ف تطبيقية
اللى اعرفه انه قسم كويس جدا وبيتعاملوا ببرامج كتير زى فوتوشوب وماكس واى برامج تصميم لانهم كتروا اوى ف اخر فترة
اى قسم فى تطبيقية او فنون جميلة لازم تكونى بتعرفى ترسمى بس مش تبقى 100% يعنى وبعدين سهل جدا انك تطورى من نفسك فى الرسم وتوصلى لاعلى مرحلة فيه(سواء فى الدراسة او فى اى وقت حتى لو فى الكلية) :)
ميزة الكليات العملية ان مجال العمل متاح اوى للى بيقدروا يبقوا متدربين صح وعندهم خبرة صح يعنى حاولى تطورى نفسك ف المجال بكذا طرف تانية ومتكتفيش بالكلية وبس
-كلية فنون تطبيقية جامعة حلوان ولكن مقرها فى جامعة القاهرة
دى بتختلف من شخص للتانى بس الاحسن انك تبقى متمكنة حتى فى الشهادة لو حابة تشتغلى بمجال اوسع او لو عوزتى تسافرى برة :)
لو خريج تطبيقية وعنده مهارة وخبرة ومش سايب نفسه بيتخطف فى اى شغل بصراحة :)
ف الاحسن انك كمان تدخلى الكلية دى لانها عملية جدا وهتفرق جدا فى حياتك :) لان نظامهم مش زى نظام الكليات النظرى اللى ف مصر ويمكن تكون لسه محافظة على مكانتها ونفسها :)
بس انتى ممكن تدخلى فنون جميلة قسم جرافيك او تصوير ودة برضو ممتاز :)
واى سؤال احنا تحت امرك اكيد يارب اكون قدرت اساعد :)

غياب القمر 04-03-2014 03:41 PM

أستاذ بهاء شكرا جدا على اهتمامك وردك الوافى :)
حضرتك افدتنى جدا
هو فى بس طلب صغير لو حضرتك تعرف بنات فى فنون تطبيقية قسم اعلان اتمنى ان حضرتك توصلنى بيهم لو عندهم ايميل او فيس بوك او كدة لانى محتاجة اسالهم اسالة كتير اوى لو ينفع يعنى :rolleyes:
وشكرا تانى لاهتمامك وانك اديتنى من وقتك :))

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:54 PM.