بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   قصة لطيفة اهديها لكل مدرس مصرى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=527704)

نهيره 16-06-2013 06:55 PM

قصة لطيفة اهديها لكل مدرس مصرى

يحكى ان ياشطار كان هناك فلاح ذهب لشيخ قريته يشتكى له انه يعيش فى حجرة واحدة مع زوجته و8 اطفال وابوه وامه وان الحجرة ضيقة جدا حتى انها لاتكفيهم واقفين قال له الشيخ عندى الحل السحرى والسريع لمشكلتك احضر بقرة وضعها فى الغرفة جن الفلاح وتاكد ان الشيخ اصابه الخبل ولكنه عمل بنصيحة الشيخ وبعد اسبوع ذهب للشيخ وهو فى حالة سيئة واشتكى له ان الغرفة اصبح مستحيل بها العيش خاصة مع وجود البقرة ورائحتها ومخلفاتها فاعطاه الشيخ حلا سحريا جديدا اخرج البقرة من الغرفة ففعل وبعد اسبوع ذهب اليه الشيخ ليطمئن على احواله فقال له الفلاح انه فى اسعد الاحوال هو وعائلته كلها بعد خروج البقرة من الغرفةوهى نفس الغرفة التى كانوا يعيشون بها من قبل
هذا حقا هو حال المدرس المصرى وزير قال نقيب معلمين قال مدير ادارة قال سمعت النهاردة من محمود سعد سمعت النهاردة فى المدرسة مش هذه هى الكلمات التى تدور بيننا امبارح والنهاردة وبكره .............مين اللى قال ان حسنى مبارك وسياسته راحت خاليكوا عايشين فى الوهم................. عشان فى الاخر بعد كل الدوخة دى يرملنا الفتات ونقول ياسلام اخيرا خدنا المكافاة
هو سؤالى البسيط لكل مسئول وزير تربية وتعليم رئيس وزراء رئيس دولة تفتكر بعد كل اللى بيحصل مع المدرس ده انه حيدى تربية وتعليم فى الفصل ......انسى ياعمرو
انتم انتم يتضحكوا علينا وبتقولوا انكم بتدونا فلوس وكمان احنا بنضحك عليكم وبنقول اننا بندرس وسلملى على النهضة

رفعت32 16-06-2013 08:00 PM

استاذى الفاضل لازم ندرس لأن دى رسلتنا فى هذه الدنيا وليس لها علاقة بزيادة المرتب أو قلته لأن أنا وأنت سوف نسأل أمام الله

nogah177 16-06-2013 08:05 PM

ذهب رجل الى الامام الشافعى - رحمه الله - يشتكى من انه يعمل عمل يتقاض عليه 5 دراهم و الدراهم الخمسة لا تكفيه و سأله الامام عن طبيعة عمله فأخبره فطلب منه الامام ان يذهب الى رب عمله و يطلب منه تخفيض الاجرة الى اربعةدراهم ففعل الرجلثم عاد شاكيا من قلة الدراهم الاربعة فطلب منه الشيخ ان يذهب الى رب العمل طالبا تخفيض الاجرة الى ثلاثة دراهم وعاد الرجل فى اليوم التالى باش الوجه مرتاح البال و قال له ماذا فعلت يا امام ؟! هل يعقل ان يخفض أجرى و يكفيني مالى فقل الامام علمت ان عملكلا يساوى ما تأخذه اولا ( 5 دراهم ) فعرفت انك تأخذ اكثر من حقك و هو حرام ثم انشد الامام :

جمع الحرام الى الحلال ليكثره
دخل الحرام الى الحلال فبعثره

يا ريت كلنا ندعى على الرئيس بهذا الدعاء

اللهم يا قادر يا عالم ادى مرسي على قد عمله و اديني انا كمان على قد عملى

يا رب الارباب جازى الاخوان على قدر نيتهم و حبهم لمصر و جازنى على قدر عملى وحبي لمصر

ملحوظة :
اخوكم مدرس فى التعليم التجاري كل اللى اشتغلناه السنةدى شهرينتيرم اول و شهر تيرم تانى من مجموع 12 شهر يا ريت كلواحد يكتب اشتغل كام شهر

حندساوي 16-06-2013 08:20 PM

ربنا يشفيك يا خروف

شعبان عيسي 16-06-2013 08:48 PM

ايه ال انته بتقوله دا ياعم الواعظ شهر ايه وشهرين
عشمتوني في النهضة وسعت أنا جيوبي
مانبني غير الوكسه والسد إثيوبي

nogah177 16-06-2013 08:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شعبان عيسي (المشاركة 5341368)
ايه ال انته بتقوله دا ياعم الواعظ شهر ايه وشهرين
مانبني غير الوكسه والسد إثيوبي

يا سيدى ادعى على الرئيس و ابتهل بالدعاء

او اقولك اركب ميكروباص او سيرفيس و اشكى للناس و ادعوهم يدعو على الرئيس علشان انت مدرس ومش راضيين يزودوها و يحسبوها على الجديد بس امانة عليك قولنا الناس هترد عليك تقولك ايه

دكتور حمدى خليل 16-06-2013 11:53 PM

سلملى على الرسالة وعلى التعليم

sadq7 17-06-2013 12:28 AM

اقتباس:

ههههههههههه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:18 PM.