بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   ساعدونى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=451513)

boskaa 07-08-2012 03:01 PM

ساعدونى

لو سمحت انا كنت كاتب فى الرغبات اول حاجه سياحه وفنادق ومجتش
ومش ظاهر انها استكفت من المرحله التانيه انا جايب 80.5 %
بس انا مكنتش اعرف موضوع امتحان الاختبارات هل هو ده السبب
ولو هو ده السبب ممكن المواعيد ؟؟؟؟ ارجو الرد سريعاً

ahmed26 07-08-2012 03:08 PM

السبب انك مدخلتيش امتحان القدرات عشان سياحة وفنادق نزلت مرحلة تالتة

boskaa 07-08-2012 03:11 PM

طب انا الحق ؟
ويريت تقولى امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والمواعيد امتى لو روحت دلوقتى هلحق ؟

moataz salah 07-08-2012 03:38 PM

حد يرد

لو سمحت حد يقولي يعني اية كلية سياحة وفنادق تعليم تبادلي؟؟ خاصة ول حكومة ول تعليم مفتوح؟؟

boskaa 07-08-2012 03:49 PM

لو عاوز تعرف الفرق بين التبادلى وبين العادى لو انتة مجموعك جايب العادى ادخلة مش جايب العادى يعنى لو اللغات عند اقل من 35 من 50 ف الانجليزي او اللغة التانية او مجموعك الكلية اقل من المجموع الى هتطلبة الكلية ادخل تبادلى وتبادلى دة عبارة عن انك بتنزل الكلية يوم ف الاسبوع وبتاخد 25 % دراسة نظرى و75%دراسة عملى والعملى عبارة عن انك بتنزل تتعلم كدة ف المكان نفسة يعنى بتنزل مطعم من المطاعم الى تابعة لشركة امريكانا يعنى كنتاكى ماكدونالدز وبتاخد مرتب شهرى حق تدريبك وتعليمك دة وبيعلموك يبداءو معاك من الصفر يعنى من جارسون لحد مدير مطعم ولم بتخلص الكلية بتشتغل ف اى فرع من فروع شركة امريكانا او مدير مطعم او لم بتخلص بتسافر برا تشتغل ف اى فرع للشركة برة وبتشتغل بردة تبع اى فندق او شيف او اى حاجة انتة تحبها بس بيبقا ليك اولوية عن اى شخص تانى لو اتقدمت لوظيفة تبع شركة امريكانا لان الشركة عاملة تعاقدد مع الجامعه انها تخلى الطلاب الى جايبين مجموع اقل من الكلية انهم يدخلوها ويتعلمو ف نفس الوقت

منقوله

اللهم ارحم شهداء مصر وحدودها

moataz salah 07-08-2012 03:55 PM

انا جايب 81 والا نجليزي 40 ونجحت في القدرات بس انا ادمت سياحة وفنادق تبادلي في الاول اصلا طب ينفع احولها ل سياح وفنادق عادي ؟؟

boskaa 07-08-2012 04:36 PM

معنديش فكره يستحسن تسأل هناك بس ممكن تقولى الاختبارات بتكون امتى ؟ وازاى

اللهم ارحم شهداء مصر

moataz salah 07-08-2012 04:46 PM

الاختبارات انا امتحنت 29/7 امتي تاني مش عارف بس سمعت ان في بعد العيد بس مش متاكد .... بس الاختبار عادي جداا بس اهم حاجة تكوني كويسة في الانجليزي هيسالك اقدم نفسك ولية عايز سياحة وفنادق وساكن فين و وهواياتك ومثلا محافظة جنوب السويس او اي حاجة زيها وبس بس كل دة بالانجلش

boskaa 07-08-2012 04:50 PM

اوكى شكراً

boskaa 07-08-2012 04:53 PM

حد يعرف بقى يا جماعه الاختبارات دلوقتى امتى ولا مفيش تانى !!!!!!!!!!!!!!

ايمان هارون 07-08-2012 05:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskaa (المشاركة 4729617)
حد يعرف بقى يا جماعه الاختبارات دلوقتى امتى ولا مفيش تانى !!!!!!!!!!!!!!

اسال

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskaa (المشاركة 4729608)
اوكى شكراً

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moataz salah (المشاركة 4729595)
الاختبارات انا امتحنت 29/7 امتي تاني مش عارف بس سمعت ان في بعد العيد بس مش متاكد .... بس الاختبار عادي جداا بس اهم حاجة تكوني كويسة في الانجليزي هيسالك اقدم نفسك ولية عايز سياحة وفنادق وساكن فين و وهواياتك ومثلا محافظة جنوب السويس او اي حاجة زيها وبس بس كل دة بالانجلش

ايون صح كدة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskaa (المشاركة 4729549)
معنديش فكره يستحسن تسأل هناك بس ممكن تقولى الاختبارات بتكون امتى ؟ وازاى

اللهم ارحم شهداء مصر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moataz salah (المشاركة 4729412)
انا جايب 81 والا نجليزي 40 ونجحت في القدرات بس انا ادمت سياحة وفنادق تبادلي في الاول اصلا طب ينفع احولها ل سياح وفنادق عادي ؟؟

وجايب كام ف الفرنساوى لو اعلا من 35 من 50 ممكن عادى انك تحول من تعليم تبادلى لتعليم حكومى ودة الافضل ليك عشان هيبقا عندك حرية اختيار بين تالت اقسام ومش هتضطر تنزل وتشتغل اربع ايام ف مطعم هينفع بس انزل اسالهم لو عادى انك تحول ن شؤن الطلبة تمام اوى لو مش عادى انزل على مكتب التنسيق واعمل تحويل ورقى متسكتش لتلاقى نفسك ادبست :) بس ربنا معاك اسال شؤون الطلبة لان عندنا الى عاوز يحول من قسم لقسم هما بيخلو يحول عادى انما موضوع تبادلى وحكومى معرفش بس انتة امتحانات القدرات بتاع منحة امريكانا ولة بتاعت الكلية العادية عشان انا اعرف ان قدرات التبادلى دى غير بتاعت الكلية العادية وعشان كدة تلاقيك قبلت ف تبادلى :( جوب على اسلتى وانا هفيدك

boskaa 07-08-2012 05:23 PM

اقتباس:

اسال
اسأل مين ؟

ايمان هارون 07-08-2012 05:36 PM

شؤوووووووووون الطالبة

moataz salah 07-08-2012 06:34 PM

انا امتحنت امتحانات الكلية بس انا الصراحة مكنتيش فاهم يعني اية تبادلي فحطتها هي الاول عشان سألت واحد قالي ا عامل كدا... انا جيب في الفرنساوي 42 ... طب انا لو عايز احول عادي اقولهم اية ول اعمل اية ؟؟ واخول من اين ؟؟

ايمان هارون 07-08-2012 06:45 PM

تمام مجموعك حلو ف كل حاجة روح اللية وقولهم عاوزة احول لو نفع من الكلية تمام منفعش من الكليةو روح مكتب التنسيق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:21 AM.