بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شرح الأحياء 2ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=532)
-   -   السؤال الثالث للنابغين (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=28033)

hhibah 22-10-2007 07:35 PM

السؤال الثالث للنابغين

أعزائى طلبه الأحياء :
أذكركم أن التفكير فى أسئله النابغين يجب أن يكون من داخل المعلومات التى درستها فى كتاب الوزاره حتى تسهل على نفسك الاجابه

ما الفكره العلميه التى إعتمد عليها العالم وليم هارفى عندما ربط الزراع عند قاعدته لكى يستطيع مشاهده مواضع صمامات الأورده ؟

مع تمنياتنا بالتوفيق والتفوق
أ.د / هشام هيبه

صوت الحق 22-10-2007 08:01 PM

بارك الله فى حضرتك يا دكتور / هشام وجزاك كل خير

abo ouf 23-10-2007 01:11 PM

الدكتور احمد احمد عوف انشاء الله

[ما الفكره العلميه التى إعتمد عليها العالم وليم هارفى عندما ربط الزراع عند قاعدته لكى يستطيع مشاهده مواضع صمامات الأورده ؟

على ما اعتقدان ............الفكرة هو انه قام بربط الذراع لكى يمنع رجوع الدم عبر الاوردة فينحبس الدم بداخل الاوردة فتنتفخ وبالتالى تظهر الصمامات بوضوح

hhibah 23-10-2007 08:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo ouf (المشاركة 309461)
[ما الفكره العلميه التى إعتمد عليها العالم وليم هارفى عندما ربط الزراع عند قاعدته لكى يستطيع مشاهده مواضع صمامات الأورده ؟

على ما اعتقدان ............الفكرة هو انه قام بربط الذراع لكى يمنع رجوع الدم عبر الاوردة فينحبس الدم بداخل الاوردة فتنتفخ وبالتالى تظهر الصمامات بوضوح

- طبعا اجابتك بها شىء من الصح لكن المعلومه العلميه التى اعتمد عليها فى أنه يربط الذراع عند قاعدته بالذات لم تذكرها
- كما اذكرك بأن تجيب مما درست فى منهجك

مع تمنياتى بالتوفيق والتفوق
أ.د / هشام هيبه

Dr.Nobel 25-10-2007 04:43 PM

اعتقد ان الفكرة العلمية هى انه بربط الذراع قام بالضغط على عضلات الذراع فاوقف عملها تقريبا واصبح عدم رجوع الدم في الاوردة مسئولية الصمامات فقط وبالتالى يستطيع ان يراها

Taleba Me7tasa 26-10-2007 06:39 PM

انا فاهماها بالبلدي كدة هو لما ربط الذراع سير الدم اتوقف ف اتجاه معين فلما حاول يرجع ملا زي انتفاخ كدة اللي هو بين الصمام وجدار الوريد (معلش انا متخيلة الرسمة) فالصمام اتقفل وانتفاخ الدم عند الصمام هو اللي ظهر ف دراعه
عارفة اني بعك بس ياريت حضرتك توافينا بالاجابة الصحيحة

hhibah 26-10-2007 08:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Taleba Me7tasa (المشاركة 310110)
انا فاهماها بالبلدي كدة هو لما ربط الذراع سير الدم اتوقف ف اتجاه معين فلما حاول يرجع ملا زي انتفاخ كدة اللي هو بين الصمام وجدار الوريد (معلش انا متخيلة الرسمة) فالصمام اتقفل وانتفاخ الدم عند الصمام هو اللي ظهر ف دراعه
عارفة اني بعك بس ياريت حضرتك توافينا بالاجابة الصحيحة

أعزائى طلبه الأحياء :
ذكرت لكم مرارا وتكرارا أن تحاول الاجابه بمعلومه علميه مكتوبه نصا بكتاب المدرسه

فلا تدع عقلك يشت ويعتبر أن سؤال النابغين فزوره / لكن اعلم اننا نريد منك فقط ان تستخرج معلومه علميه ذكرت لك فى كتاب الوزاره

أ.د / هشام هيبه

imaan 26-10-2007 11:17 PM

تقريبا الجمله اللى فى الكتاب هى(توجد الصمامات فى الاورده كبيره الحجم) ولذلك يتم ربط الذراع عند قاعدته حيث يكون الوريد الكبير فى الذراع عند القاعده او بدأ قريبا منها من تجمع الشعيرات الدمويه والاورده الصغيره :rolleyes:
يارب دى تكون الاجابه

hhibah 27-10-2007 09:52 PM

اجابه سؤال النابغين :

الفكره العلميه هى :

أن الأورده تحمل الدم من الجسم فى اتجاه القلب

الشرح :
عند ربط الزراع من اعلى تمتلىء الاورده بالدم للسبب السابق / وتنتفخ فيمكن مشاهده موضع الصمامات

أ.د / هشام هيبه

أ. الدادمونى 30-10-2007 11:53 PM

نشكركم دكتور هشام على هذا السؤال الرائع

Taleba Me7tasa 04-11-2007 02:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhibah (المشاركة 310149)
أعزائى طلبه الأحياء :
ذكرت لكم مرارا وتكرارا أن تحاول الاجابه بمعلومه علميه مكتوبه نصا بكتاب المدرسه

فلا تدع عقلك يشت ويعتبر أن سؤال النابغين فزوره / لكن اعلم اننا نريد منك فقط ان تستخرج معلومه علميه ذكرت لك فى كتاب الوزاره

أ.د / هشام هيبه

طب مانا ماشتيتش ولا حاجة ماهي اجابتي هي هي ولكن اختلاف الاسلوب
شكرا استاذي الفاضل

hhibah 04-11-2007 03:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Taleba Me7tasa (المشاركة 311929)
طب مانا ماشتيتش ولا حاجة ماهي اجابتي هي هي ولكن اختلاف الاسلوب
شكرا استاذي الفاضل

ابنتى الغاليه :
فى اى سؤال فى ماده الاحياء / يمكن ان نقبل من الطالب الشرح بأى اسلوب ( ولو ان اسلوب الكتاب المدرسى اضمن فى تحقيق الدرجه )

اما المعلومه العلميه نفسها فلا يقبل ابدا اى اسلوب آخر
فكون الاورده تحمل الدم من الجسم فى اتجاه القلب / معلومه علميه لا تحتمل أى اساليب اخرى
اما شرح كيفيه مشاهده الصمامات نتيجه هذه المعلومه ممكن ان نقبل اى اسلوب صحيح

أ. د / هشام هيبه

hemo_man 06-11-2007 08:05 PM

SoRRy...............................

hhibah 06-11-2007 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemo_man (المشاركة 312522)
يا برنس السؤال ده مش سؤال أمتحنات ده سؤال أى كلام
و الكلام ده مش من عندى ده أنا سائل فيه موجه أحياء

عزيزى : hemo_man

اسمح لى لو كان هذا السؤال أى كلام زى ما بتقول يبقى عليه العوض فيك وفى اللى قالوا لك انه مبيجيش فى الامتحانات

واحب اقولك ان عنوان السؤال ( سؤال نابغين ) يعنى لو كنت تريد اسئله حفظ فقط وتريد ان تحصل على 43 من 50 او ما قارب ذلك فأنت لست فى دائره اهتمامى
لاننى اتعامل فقط مع الطالب الذى يريد ان يحصل على الدرجه النهائيه بسهوله ويسر

اما من ناحيه موجهى الاحياء فأنا والحمد لله على اتصال بعدد كبير منهم واجد منهم ترحيبا شديدا بهذه الاسئله

ولابد ان تعلم تمام العلم أن هناك تعليمات شديده جدا هذا العام بالتركيز على الاسئله التى تقيس مستويات التفكير العليا فى جميع المواد وستزيد نسبتها عن ال15 %

وأخيرا يجب أن يكون اسلوبك مهذبا والا لن تنجح فى حياتك أيا كانت مهنتك

الاستاذ الدكتور / هشـــــام هيبـــــــه

hemo_man 06-11-2007 11:08 PM

معلش حضرتك أنا معرفش أنك كبير فى السن كنت فاكرك منينا و علينا يعنى :d
و أنا أسف لو كنت زعلت حضرتك مره تانيه
و بعدين أنا بكره حاجه أسمها حفظ و أنت خدت عنى فكره غلط خالص و أنا أحب أتعرف علييك أكتر و نعرف بعض أكتر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:11 AM.