بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   ايه الافضل علوم بترول او جيوفزياء (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=448731)

dalioao 31-07-2012 04:09 AM

ايه الافضل علوم بترول او جيوفزياء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا جتلى كلية علوم وكنت عايزة اعرف ايه الافضل علوم بترول ام جيوفزياء وشكرا لكم مقدما

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 04:15 AM

علوم بترول علشان قسم خاص و بفلوس و عددو صغير بس اقولك حاجة انا فى الكلية و مفيش فرق كبير بين الاتنين

dalioao 31-07-2012 05:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed abd el-aziz (المشاركة 4704333)
علوم بترول علشان قسم خاص و بفلوس و عددو صغير بس اقولك حاجة انا فى الكلية و مفيش فرق كبير بين الاتنين

مفيش فرق من ناحية المواد ولا طبيعة الشغل بعد كده ولاايه خاصة انهم حذرونى وقعدوا يقولوا دى اقسام مش تنفع للبنات فهل ده صح فعلا ولا ايه
وبعدين اللى عرفته ان القسم دول اعادهم قليلة اصلا

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 07:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dalioao (المشاركة 4704648)
مفيش فرق من ناحية المواد ولا طبيعة الشغل بعد كده ولاايه خاصة انهم حذرونى وقعدوا يقولوا دى اقسام مش تنفع للبنات فهل ده صح فعلا ولا ايه
وبعدين اللى عرفته ان القسم دول اعادهم قليلة اصلا

لا هو القسم بس اللى صعب على البنات اللى هو بيكون فى الشغل بس اللى هو جوفيزيا ودة اللى هو اكتشاف البترول فعشان بيكون فى صحرا وكدة فصعب عليكم لكن انا فى كلية العلوم و الكلية كلها بنات :)

just married 31-07-2012 01:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dalioao (المشاركة 4704318)
انا جتلى كلية علوم وكنت عايزة اعرف ايه الافضل علوم بترول ام جيوفزياء وشكرا لكم مقدما

لو علوم اسكندرية بلاش حولوجيا بترول ولا جيوفزياء قسم الجولوجيا عاوز يتحرق اساسا

dalioao 31-07-2012 03:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed abd el-aziz (المشاركة 4704796)
لا هو القسم بس اللى صعب على البنات اللى هو بيكون فى الشغل بس اللى هو جوفيزيا ودة اللى هو اكتشاف البترول فعشان بيكون فى صحرا وكدة فصعب عليكم لكن انا فى كلية العلوم و الكلية كلها بنات :)

بس انا عرفت ان شغل بنات فى شركات البترول بيبقى فى الاوفيس ولا ايه
طب حضرتك تخصصك ايه

dalioao 31-07-2012 03:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just married (المشاركة 4705744)
لو علوم اسكندرية بلاش حولوجيا بترول ولا جيوفزياء قسم الجولوجيا عاوز يتحرق اساسا

لا مش علوم اسكندرية الحمد الله

mohamed-mohsen 31-07-2012 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dalioao (المشاركة 4704318)

بصى لو على جامعة القاهرة قسم علوم بترول ده المميز فيه بس ان شركة schlumberger هى اللى بتشرف عليه وبتشغل اوائل القسم دى حاجة تانى حاجة بقى ان الدكاترة بيهتموا بيهم شويتين مش عارف ليه :* اما عن جيوفيزياء فهى زيها بالظبط فى كل حاجة تانية على ما اعتقد
ملحوظة واحدة بس قسم بترول ب 8000 جنيه فى السنة +10 % زيادة كل عام

dalioao 31-07-2012 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-mohsen (المشاركة 4706932)
بصى لو على جامعة القاهرة قسم علوم بترول ده المميز فيه بس ان شركة schlumberger هى اللى بتشرف عليه وبتشغل اوائل القسم دى حاجة تانى حاجة بقى ان الدكاترة بيهتموا بيهم شويتين مش عارف ليه :* اما عن جيوفيزياء فهى زيها بالظبط فى كل حاجة تانية على ما اعتقد
ملحوظة واحدة بس قسم بترول ب 8000 جنيه فى السنة +10 % زيادة كل عام

طب طبيعة عملهم ايه يعنى فى شركات البترول

mohamed-mohsen 01-08-2012 01:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dalioao (المشاركة 4707517)
طب طبيعة عملهم ايه يعنى فى شركات البترول

بصى بشكل عام شركة البترول قبل ما تجيب مهندسى البترول عشان يبدأوا التنقيب لازم يجيبوا جيوفيزيائى عشان يبقوا متأكدين ان هنا فى بترول ولا لأ وعلى بعد كام متر من سطح الارض

وعايز اصحح مفهوم خاطئ بس ان الجوفيزيائى مش لازم يشتغل مع البترول بس ممكن كمان يشتغل مع المهندس المعمارى والمدنى وشركات المياه وشركات الابار الجوفية ومع الجيولوجيين وغيره :d

mohamed-mohsen 01-08-2012 01:42 AM

بس انتى جاتلك علوم القاهرة ولا علوم ايه ؟!

esraa ashraf 2013 01-08-2012 03:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-mohsen (المشاركة 4707984)

بصى بشكل عام شركة البترول قبل ما تجيب مهندسى البترول عشان يبدأوا التنقيب لازم يجيبوا جيوفيزيائى عشان يبقوا متأكدين ان هنا فى بترول ولا لأ وعلى بعد كام متر من سطح الارض

وعايز اصحح مفهوم خاطئ بس ان الجوفيزيائى مش لازم يشتغل مع البترول بس ممكن كمان يشتغل مع المهندس المعمارى والمدنى وشركات المياه وشركات الابار الجوفية ومع الجيولوجيين وغيره :d

هو حضرتك بتدرس فى جامعة القاهرة؟؟

طيب اية هيا المواد اللى بيدرسوها فى قسم البترول الخاص دة؟؟ أصلى سمعت ان فى مواد مشتركة زى مثلا كيميا حيوان كده بيدرسوها.

.....طيب مش قسم الجيوفيزياء بردو بيشغل فى البترول؟؟ طيب اية الفرق؟؟ ولا القسم الخاص دول بيبقى ليهم الأولوية

آخر سؤال رخم شوية.....هما بردو بيشرحوا؟؟ يعنى اللى فى القسمين سواء جيوفيزياء او بترول بيلبسوا بالطو ابيض

معلش اسألتى كتير واتمنى الجواب بسرعه

dalioao 01-08-2012 02:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-mohsen (المشاركة 4707995)
بس انتى جاتلك علوم القاهرة ولا علوم ايه ؟!

علو عين شمس

كيميائي طبي2011 01-08-2012 04:56 PM

علوم بترول

mohamed-mohsen 02-08-2012 02:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 4708256)

هو حضرتك بتدرس فى جامعة القاهرة؟؟

طيب اية هيا المواد اللى بيدرسوها فى قسم البترول الخاص دة؟؟ أصلى سمعت ان فى مواد مشتركة زى مثلا كيميا حيوان كده بيدرسوها.

.....طيب مش قسم الجيوفيزياء بردو بيشغل فى البترول؟؟ طيب اية الفرق؟؟ ولا القسم الخاص دول بيبقى ليهم الأولوية

آخر سؤال رخم شوية.....هما بردو بيشرحوا؟؟ يعنى اللى فى القسمين سواء جيوفيزياء او بترول بيلبسوا بالطو ابيض

معلش اسألتى كتير واتمنى الجواب بسرعه

انا طالب فى كلية علوم جامعة القاهرة

قسم بترول بيدرسوا
1- calculus 1
2- general physics 1
3- general chemistry1
4- geophysics 1
5- introduction to geology 1
ده ترم أول

اما الترم التانى
1-organic chemistry
2- Numerical computation 2
3- general physics 2
4- geophysics 2
5- introduction to geology 2

الفرق بين القسيمين بقى ان schlumberger هى مشرفة على قسم بترول واوائل القسم ده بيتعينوا فى الشركة بعد التخرج

اما عن البالطوا الابيض فالكل لازم يلبسوا عشان معمل الكيمياء بس ملهمش علاقة بالتشريح

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:09 PM.