بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى أخصائى تكنولوجيا التعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=839)
-   -   تبادل الخبرا ت بين أخصائى التكنولوجيا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=215241)

هويدا ابراهيم 13-01-2011 05:04 PM

اخصائى التطوير فى المدرسة زى المرمطون متبهدل من الكل
كل اللى عايز حاجة يكتبها اويعملها يروح لة وبأوامر من المدير

الرحمة 1 15-02-2011 09:43 PM

أنا سعيد جدا أنى وجدت أخيرا منتدى لنا نحن أخصائى التكنولوجيا بالمدارس
كنت عايزة اعرف هو المعمل بيكون شغال طول اليوم طب ما في مدرسين مش بيرضوا ينزلوا ويقولوا
ان حصص المعمل دي تضيع وقت نعمل معاهم اية ؟

khalifasoft 26-02-2011 04:20 AM

ممكن حد يفيدنا ويقول امتحان الكادر لاخصائى التطوير عبارة عن اية ولو عندة وصلات يا ريت يضيفها مشكورا
انا متعاقد وزارى حاليا وبيقولوا فى موقع الوزارة لازم نجمع اوراق الاكاديدية قبل 22 مارس

ام عربى 24-03-2011 08:24 PM

تحياتى للجميع اود فعلاً ان اعرف ماهى اعمال اخصائى التطوير هل هى تشغيل المعمل للطلبة من خلال تدريب الطلبة او حتى تدريب العاملين فى المدرسة والدخول على الحصص التخيلية وتشغيل المناهج التعليمية من خلال الاسطوانات الواردة الى المدرسة او تحميل الاسطوانات من موقع الوزارة ام مسئول عن المكاتبات الخاصة بالمدير وشئون الطلبة واعمال شئون العاملين وشئون الطلبة المرتبطة بموقع الوزارة مثل تحديث بيانات الطلبة والعاملين والاحصاء الاستقرارى بالاضافة الى مسئوليتنا مسئولية كاملة عن العهدة بالاضافة الى ادخال بيانات الsms والحصص الاحتياطى اعتقد عمل الاخصائى حالياًبعيد كل البعد عن العملية التعليمية

r_mahmoud 24-03-2011 09:17 PM

على فكرة بتختلف من مدرسه لاخرى انا مش بعمل كل دة خالص

أفياء 12-04-2011 11:52 PM

إلى الأخ المتواجد بالمنتدى
السلام عليكم
أرجو إفادتي عن المسئولية عن الجرد السنوي
من المسئول عنه أخصائي تكنولوجيا التعليم
أم أمين التوريدات
أرجو الإفادة فأنا أخصائي أول تكنولجيا تعليم
نرجو الرد عاجل

قناوية 19-04-2011 11:18 AM

الاخ الفاضل أفياء بالنسبة للجرد السنوى امين التوريدات بيحضر لى ورق الجرد وأنا بقوم بكتابة العهدة الى عندى وأوقع عليها وخلاص يمكن ده مش صح لان امين التوريدات مش بيراجعها بنفسة من الكشوف الفعلية للعهدة بس يمكن لانى بقالى 13 سنة فى المدرسة وفيه ثقة كبيرة فى والحمدلله

قناوية 19-04-2011 11:23 AM

الأخت رحمة 1 بالنسبة للجدول والمدرسين اللى مش بيرضوا ينزلوا انا بعمل كشف بالأسطوانات اللى عندى والمناهج اللى محملاها من النت وأمضى كل المدرسين عليه بالعلم وبقسمه حسب الصفوف وبكتب فيه على جميع المعلمين الحضور للأطلاع على محتوى الاسطوانات لمعرفة مدى مناسبتها للمنهج الحالى والمعلم الذى لا يحضر يتحمل المسئولية كاملة بعد توقيعه امام اى من المسئولين وبرضوا فيه كتير مش بيحضر لكن انا بعمل اللى على وبخلى المدير يوقع بعد لم التوقيعات بتاعت المعلمين وبجيب صورة من جدول حصص المدرسة كلها وببدأ أعمل جدول المعمل حسب الاسطوانات اللى عندى وبعمل الجدول عبارة عن اسم المعلم المادة الصف وتوقيع المعلم وبكده يكون المعلم موقع على موعد حصته ولا ميجيش هو المسئول والله الموفق

hema22 18-07-2011 05:09 PM

ياريت ادارة المنتدى ترفع لنا كل النشرات الخاصة بحجرات التطوير و العمل بها و عمل الأخصائى

medo10000 18-07-2011 05:58 PM

ما بنعمل كدا والتوجيه بيجى يتكلم معنا احنا مش مع المدرسين ولو المدير مش بيفهم بيجيب اللوم على الواحدوكمان شغل المدرسة كله بيبقى على الاخصائى اى شغل فيه كمبيوتر وبعدين انا مش كويس اوى فى الكمبيوتر بس الحمد لله مستويا افضل من مدرس الحاسب اللى عندى فى المدرسة بس الواحد مش عارف يعمل اى حاجه فى شغل المعمل وكمان المدرسين اغلبيتهم مش بيحب ينزل المعمل وكله بيتحجج انه مضيعه للوقت والواحد بيدخل الفصل مش بيلاقى المدرس اساسا الا من رحم ربى والواحد كتير حاول يغير حاسب الى بس كل المحاولات فشلت انا تعيين /3/2011

معتز أبوزيد 18-07-2011 07:05 PM

مشكوووووووووووووووووووووووووووووووررررررررررر

emy technology 17-09-2011 01:04 PM

السلام عليكم رحمه الله وبركاته
انا سعيده جدا لتواجدي معكم في هذا المنتد وارجو ان استفيد منكم
اولا اريد وضع نقاط منظمه بحقوق الاخصائي في المدرسه وما له وما عليه
وانا اعمل في مدرسه اعدادي وفيه معملين ومشاكلي كتيره جدا مع الموجه ودايما يقولي ان انا مسؤله عن الاتنين في حيث انه في مدرس مكتوب عهده الحجره التانيه باسمه وبيصرف له حوافزه واقوله شوف بقي شغل الحجره يقولي انا مدرس ولي حصصي وانت المسؤله وطلبت من المدير ان يعمل خطاب طلب مدرسه زميله فاضيه تمسك معي الحجره رفض بشده وقال انتي موش هتعرفيني شغلي طب اشتكي من لمين ؟؟ والكل مايل
انا عايزه اعرف كل حقوقي عشان اعرف اشتكيهم

amir_metwalli 02-10-2011 11:54 PM

للاسف جدا
اصبح دور أخصائي تك التعليم قاصرا علي سجلات يتم التعامل معها
تدني مستوي تك التعليم ( الكمبيوتر)
سد العجز في الأخصائي بمؤهلات (ناس مبيعرفوش في الكمبيوتر والله )

hossam73 03-10-2011 10:02 PM

مدارس البروباند

السلام عليكم
انا اخصائى بمدرسة يوجد بها مشروع البروباند حيث يوجد معمل أوساط متعدده يوجد به 30 جهاز و3 أجهزة لاب توب وبعض الأجهزة الأخرى كما يوجد ايضا معمل مناهل المعرفة بالمدرسة و يوجد لى زميل اخصائى مثلى لكن مسئول عن مناهل المعرفة وانا مسئول عن معمل الأوساط المتعددة
المهم هل يحق لى ان استعمل معمل الأوساط المتعددة كحجرة مناهل المعرفة حيث فى نفس الوقت تستخدم الأوساط فى حصص الحاسب الآلى لعدم وجود معمل حاسب آلى بالمدرسة فأرجو استفسار هل اشغلها كمعمل مناهل المعرفة فى غير أوقات حصص الحاسب الآلى أم لا
ايضا ارجو استفسار عن كيفية استعمل اجهزة المحمول بالمدرسة
وشكرا

ايمن سليمان 04-10-2011 09:51 PM

بصراحة يا جماعة اخصائي التكنولوجيا ده وظيفة مش كويسة خالص لدرجة ان في مدرسين في المدرسة مش عارفين انت اصلا بتعمل ايه في المدرسة والمفروض الشغلانة دي تتلغي خالص من الوزارة ويتحول كل اخصائيو التكنولوجيا الى مدرسين حاسب الي
يا جماعة ده انا دوخت علشان اسافر ولما في المقابلة يعرفو اني اخصائي تكنولوجيا خلاص المقابلة بتنتهي فورا
مع العلم بأن مستواي في الكمبيوتر كويس لكن بيقولك انت مش بتدرس حاسب الي احنا عايزين مدرس حاسب الي وبياخدو ناس مع احترامي ليهم مدرسين حاسب الي بصراحة مستواهم بيكون اقل مني بكتيير
بصراحة وظيفة بالنسبة لي مش كويسة خالص
مع اني اخصائي تكنولوجيا من 2000/8/19

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:57 AM.