بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   انصحني شكرا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=416958)

ahmed khalid yehya 08-04-2012 04:26 PM

انصحني شكرا

يا جماعة الموضوع دة لاي واحد محتاج نصيحة من اخ اكبر منه او كده يعني فاللمحتاج اي نصيحه او عنده اي مشكلة بدل ما يكتب موضوع جديد يدخل يكتيه هنا و ان شاء الله اي حد يعرف ينصحة ينصحة و هنستفاد كلنا باذن الله

Engineer .. 08-04-2012 04:32 PM

جزاك الله خيراً فكرة جميلة
وأنا أبدأ
ازاي ممكن تنظم وقتك ؟

To Be Is To Do 08-04-2012 04:33 PM

موضوع رائع وفكرته حلوه
جزاك الله خيرا

هالة محمد 2 08-04-2012 04:40 PM

بجد فكرة حلوا بدل ما تكون الموضيع كلها بمعنى واحد
بارك الله فيك

ahmed khalid yehya 08-04-2012 10:49 PM

90أشكر كل من رد و علي حد علمي ان افضل طريقة لتنظيم الوقت هي الجدول و كل واحد ليه جدول مختلف عن التاني بمعني مفيش صيغة و احدة للجدول المهم يتضمن الصلاة و العبادات المختلفة و ارجو منكم الدعاء ان التحق بكلية الطب البشري :))

أنين الأنين 08-04-2012 11:19 PM

فكرة جميلة
جزاااك الله خيرا

صاحبة الرداء الابيض 09-04-2012 10:54 PM

انا هدخل اولى ثانوى السنة الجاية انشاء الله ومش عارفه اختار فرنساوى ولاالمانى جزاكم لله كل خير

د/نداء الجنة المصرية 09-04-2012 11:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صاحبة الرداء الابيض (المشاركة 4417184)
انا هدخل اولى ثانوى السنة الجاية انشاء الله ومش عارفه اختار فرنساوى ولاالمانى جزاكم لله كل خير

انا بصراحة مش عارفة حاجة عن الالمانى لكن الفرنساوى سهل جدا ومافيهوش اى حاجة صعبة وعلى الجانب التانى فى ناس كتير اوى بتقول الالمانى اسهل بكتير فممكن تسالى حد عنده معرفة بالمادتين

صاحبة الرداء الابيض 10-04-2012 02:14 PM

شكرا جدا ياسارة بصراحة انا سألت ناس كتير ليهم خبرة فى الثانوية العامة ونصحونى اخد فرنساوى و جزاكى الله كل خير

To Be Is To Do 13-05-2012 02:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صاحبة الرداء الابيض (المشاركة 4418171)
شكرا جدا ياسارة بصراحة انا سألت ناس كتير ليهم خبرة فى الثانوية العامة ونصحونى اخد فرنساوى و جزاكى الله كل خير

نصيحه لوجه الله تعالى
خدى ألمانى ح تلاقيه لعب عيال وأمتحانه إيه أتفه من التفاهه ومش بتتحاسبى ع الكتابه الصح للكلمات ف بعض الأسئله ويبقى أهم حاجه إن إللى بيصحح يعرف إنك عايزه تكتبى الكلمه دى
وكلماته تتعد ع الصوابع بعكس الفرنساوى كلمات كتير وحفظه كتير وصعب
أنا كنت ألمانى وجبت 50 وتقريبا الكل جاب فيه 50
المشكله مش ف تقفيل الدرجه ... المشكله إنك تلاقى مدرس ف مدينتك بيدى ألمانى

والله نصيحه لوجه الله ... الألمانى سهل جدا

اسحاق نيوتن 13-05-2012 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد احمد الاحمد (المشاركة 4414857)
موضوع رائع وفكرته حلوه
جزاك الله خيرا

some times ihave dreams that come true

(( لؤلؤة الايمان )) 13-05-2012 03:23 PM

موضوع رائع جدا 0 وانا عندى طلب ازاى اذاكر فرنساوى واجيب فيه الدرجة النهائية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Dr..Soha 13-05-2012 05:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينا 99 (المشاركة 4485669)
موضوع رائع جدا 0 وانا عندى طلب ازاى اذاكر فرنساوى واجيب فيه الدرجة النهائية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شوفى ياستى الفرنساوى سهل جدا انك تقفليه مذاكرته بتبقى انك تاخدى عند مدرس كويس ونشيط بمعنى انه يحل كتب كتير مش كتاب واحد لانه هيشجعك عالمذاكرة بتحفظى الكلمات كويس جداااااااااااااا وبتمعيها لنفسك تحريرى لحد لما تحسى انك صمتيها يعنى لو كتبتى الكلمة سبع مرات عادى متقلقيش وبتذاكرى الجرامر كويس بردو وبعد كدة تحلى الهومورك ولان ناس كتير بتشتكى ان الفرنساوى بيتنسى فانا هقولك على طريقة تخليكى بعون الله متنسيهوش هى انك مثلا خدته الحصة دى نص كلمات الوحدة وانتى حفظتيهم الحصة اللى بعدها هتحفظى النص التانى بعد متحفظيه هاتى الوحدة كلهاااااااااااااا جرامر وكلمات وحلى عليها من كتاب تانى وبعدين امتحان شامل عالوحدة .ارجو اكون افدتك
ياررررررررريت الموضوع ده يتثبت لانه مهم جدا.:):):)

حسونة بيه 13-05-2012 06:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed khalid yehya (المشاركة 4414839)
يا جماعة الموضوع دة لاي واحد محتاج نصيحة من اخ اكبر منه او كده يعني فاللمحتاج اي نصيحه او عنده اي مشكلة بدل ما يكتب موضوع جديد يدخل يكتيه هنا و ان شاء الله اي حد يعرف ينصحة ينصحة و هنستفاد كلنا باذن الله

انا محتاج معجز ة مش محتاج نصيحة لو تعرف تلاقى حل مع انى معتقدش اوك
انا والدتى اتوفت اول قبل السنة بشهر تقريبا طبعا انا كنت داخل السنة بطموح بلا حدود طبعا بعد اللى حصل والله حصل بعديه انا بقيت انسان مخلت تمام بعد ما والدتى اتوفت ابويا اتجوز بحجة انى مش هنقدر نعيش كدة والكلام الكتير طبعا عارضت وحصلت مشاكل من اول السنة وانا جالتى حالة ياس من الدنيا ونفضت للسنة كلها مذاكرتش الا حاجات قليلة جدا
لحد وقت قريب حلمت بوالدتى وبتبصلى بغضب ساعتها والله اتمنيت الموت وقولت يمكن لو زاكرت وجبت مجموع يفرحها بس زى ما بقوله فى وقت الانسان يفوق فيه ويلحق نفسه وفى وقت الانسان يفوق بعد فوات الاوان جيت حسبتها لاقيت الناس بتراجع من شهور وانا لسه هفتح الكتاااااب كل واحد بيشوف اللى مكتوبله (على فكرة اتكلمت كل ده لانى مش لاقى حد اتكلم معاه انا اسف انى طولت عليكم )

Dr..Soha 13-05-2012 06:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسونة بيه (المشاركة 4485988)
انا محتاج معجز ة مش محتاج نصيحة لو تعرف تلاقى حل مع انى معتقدش اوك
انا والدتى اتوفت اول قبل السنة بشهر تقريبا طبعا انا كنت داخل السنة بطموح بلا حدود طبعا بعد اللى حصل والله حصل بعديه انا بقيت انسان مخلت تمام بعد ما والدتى اتوفت ابويا اتجوز بحجة انى مش هنقدر نعيش كدة والكلام الكتير طبعا عارضت وحصلت مشاكل من اول السنة وانا جالتى حالة ياس من الدنيا ونفضت للسنة كلها مذاكرتش الا حاجات قليلة جدا
لحد وقت قريب حلمت بوالدتى وبتبصلى بغضب ساعتها والله اتمنيت الموت وقولت يمكن لو زاكرت وجبت مجموع يفرحها بس زى ما بقوله فى وقت الانسان يفوق فيه ويلحق نفسه وفى وقت الانسان يفوق بعد فوات الاوان جيت حسبتها لاقيت الناس بتراجع من شهور وانا لسه هفتح الكتاااااب كل واحد بيشوف اللى مكتوبله (على فكرة اتكلمت كل ده لانى مش لاقى حد اتكلم معاه انا اسف انى طولت عليكم )

انت بتتاسف ليه ؟؟؟؟؟؟؟مفيش اسف بينا هنا لاننا كلنا اخوات
اولا البقاء لله وحده وانا لله وانا اليه راجعون .اسال الله العظيم ان يغفر لها ولجميع موتى المسلمين ويسكنها فردوسه الاعلى
ثانيا هى فعلا بتحس بيك ولو كنت بتذاكر ولالا بدليل الحلم اللى انتا شوفتها فيه
ثالثا توكل على الله ولاتعجز اعمل اللى تقدر عليه الفترة دى وبسسس ومتفكرش فى حاجة تانية ابدااااااا وتيجى زى متيجى المهم تحل امتحاناااااات كتير وصدقنى انا املى ف ربنا كبير وانه هيكرمك بس متخليش الشيطان يضحك عليك وروح الياس دى تملكك.بالتوفيــــــــــــــــق.

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:19 AM.