بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   إعرض مشكلتك...( ورشة الصيانة ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=486628)

ابراهيم100100 25-06-2015 10:58 AM

عندى فلاشة مبتتعرفش عالجهاز المشكلة مش فى الجهاز لانى جربتها على اجهزة تانية مشتغلتش هى محتاجة سوفت وير وانا مبعرفش اعملهاسوفت وير رجاء عايز اعرف ازاى اصلحها

mfa1 25-06-2015 01:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم100100 (المشاركة 6228773)
عندى فلاشة مبتتعرفش عالجهاز المشكلة مش فى الجهاز لانى جربتها على اجهزة تانية مشتغلتش هى محتاجة سوفت وير وانا مبعرفش اعملهاسوفت وير رجاء عايز اعرف ازاى اصلحها

استخدم برنامج flash repair لإصلاح ملفات النظام للفلاش فهو سهل جدا و موثوق به و مضمون النتيجة و لا يحتاج تثبيت فقط اضغط على البرنامج و اكتب حرف الفلاشة و اتركه يعمل في صمت

http://www.gulfup.com/?TSDdXq فلاش ريبير

medo178253 04-07-2015 05:15 PM

لو سمحتم انا عندي مشكلة وعندي حل بس مش عارف ينفع ازاي؟
طبعا كلنا عارفين ان لو الواحد حب يشتري كارت شاشة خارجي قوي يبقي لازم يغير الباور سبلاي بتاعه صح؟

بصو انا عندي فكرة جهنمية لو تنفع
بص يا باشا
انا حاسيب الباور صبلاي في الكيسة زي ما هو(كيسة تايجر موديل X6)
وانا اشتريت كارت شاشة خارجي نوع 4800 quadro
NVIDIA FX
وطبعا لازم اغير الباور بحاجة جامدة
انا بقي ممكن اعمل ايه؟
بص يا باشا فكرتي اني اجيب باور صبلاي عادي وله مخرج باور 6 فتحات عشان كارت الشاشة
واخليه لوحده بس فقط لتشغيل كارت الشاشة
يعني يدي كهربا لكارت الشاشة فقط
وباقي الكيسة شغالة من الباور الاساسي اللي موجود
ايه رايكم؟
وطبعا انا حاثبته جوا الكيسة نفسها بطريقة بحيث ما يتحركش
وبكدا مش حايحصل مشكلة في الكيسة ولا اي اضرار لأني وصلت كهربا لها من باور صبلاي تاني خااااااااااااالص
وعلي فكرة ممكن الباور التاني يبقي باي مبلغ زهيد يعني مثلا 80 جنيه او 100 بالكتيييير
عشان انا سألت علي الباور اللي يناسب لقيته ب 600 جنيه
فكرة برضه مش كدا؟
انا عاوز اطبق الفكرة دي في جهازي والغرض اني اوفر حوالي 600 جنيه تمن باور صبلاي جديد
ايه رايكم؟

مدرس_حاسب 07-07-2015 06:24 PM

مساعده ضــــــــــروري

سلام عليكم
جهازي ييتقل و بيهنج ويروح للصيانه يفرمته وينزل انتيفيرس عليه واول ما اشغله الانتيفيرس عايز يتحدث وتحديثه من علي النت بفلوس مش بقدر احدثه واشتغله عليه كده من غير انتيفيرس متحدث بعد اسبوعين كده القي الجهاز تقل جدااااااااااااا وهنج واوديه الصيانه ونفس الكلام يحصل مش عارفه اعمل ايه

mfa1 07-07-2015 11:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس_حاسب (المشاركة 6239400)
سلام عليكم
جهازي ييتقل و بيهنج ويروح للصيانه يفرمته وينزل انتيفيرس عليه واول ما اشغله الانتيفيرس عايز يتحدث وتحديثه من علي النت بفلوس مش بقدر احدثه واشتغله عليه كده من غير انتيفيرس متحدث بعد اسبوعين كده القي الجهاز تقل جدااااااااااااا وهنج واوديه الصيانه ونفس الكلام يحصل مش عارفه اعمل ايه

أولا يجب فحص الهارد و التأكد من خلوه من البادسيكتورز و ثانيا يوجد انتي فيرس مجاني و تحديثه مجاني لان طالما الجهاز بدون انتي فيرس كخط دفاع يمنع الفيروسات و التروجانات من الدخول للجهاز و عندها يمكنهم تحميل ملفات اضافية خاصة بالتروجانات و الفيروسات مما يؤدي لثقل و تهنيق الجهاز

مدرس_حاسب 10-07-2015 10:07 PM

ممكن حضرتك تقولي علي الانتي فيرس المجاني علشان اقدر انزله
وازاي افحص الجهاز واشوف لو فيه باد سكتور و لا لا
و لو فيه باد سكتور ازااي اصلحه
وجزاك الله خير

mfa1 10-07-2015 11:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس_حاسب (المشاركة 6241319)
ممكن حضرتك تقولي علي الانتي فيرس المجاني علشان اقدر انزله
وازاي افحص الجهاز واشوف لو فيه باد سكتور و لا لا
و لو فيه باد سكتور ازااي اصلحه
وجزاك الله خير

أخي لو كتبنا في جوجل كلمة انتي فيرس سيعطينا صفحات و نختار و ممكن ننزل افيرا مجاني بسهولة
بالنسبة للباد سيكتورز ممكن فحص الهار ببرنامج Hdd reg و هو اقوى برنامج متخصص لفحص الهارد و اظهار الباد سيكتورز بأنوعها و معالجتها مطلوب منك فقط النفس الطويل و ترك البرنامج يعمل ولا نقاطعه يعني ممكن نشغل البرنامج في وقت ننحن لا حتاج الجهاز و نتركه يعمل و بعدها نعود لنرى كم البادات التي ظهرت و كم البادات التي تم معالجتها

lailaaa 14-07-2015 11:52 PM

لو سمحت **النت عندنا فصل اكتر من مرة ويرجع من الشركة ويقطع لحد ما فصل خالص والموظف بعد المعاينة للجهاز قال انه هاكر غير الاعدادات الخاصة بالكمبيوتر ..........السؤال ازاى احمى الكمبيوتر من الاختراق واحذف اى تدخل ليه؟

مع العلم ان الفيس بوك كان بيظهر انه اتفتح من اكتر من مكان غير مكانى اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو معرفة كيفية ازالته وحمايته ؟

وهو ممكن الموبايل بساعد عن طريق الواى فاى فى نقل فيرس من الموبايل للكمبيوتر ؟؟

وازاى احمى الموبايل واعرف الاختراق واحذفه ؟

وشكرا جدا

البغدادى البغدادى 27-07-2015 02:08 PM

سيدى الفاضل عندى مشكلة (الجهاز لا يأخد بور الا اذا و عملت له كوبرى على البور صبلاي بوضع سلك بجانب اللون الاسمر والاخضر واذا رفعت السك لا يأخذ الجهاز كهرباء )فما الحل ارجوكم الرد بسرعة ولكم جزيل الشكر والتقدير

mfa1 27-07-2015 07:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البغدادى البغدادى (المشاركة 6252177)
سيدى الفاضل عندى مشكلة (الجهاز لا يأخد بور الا اذا و عملت له كوبرى على البور صبلاي بوضع سلك بجانب اللون الاسمر والاخضر واذا رفعت السك لا يأخذ الجهاز كهرباء )فما الحل ارجوكم الرد بسرعة ولكم جزيل الشكر والتقدير

نصيحتي لا لا تتعامل مع الباورسبلاي من الداخل بدون خبرة منعا لمشاكل خطيرة غير الباور بواحد سليم افضل مبين انه فاصل عند نقاط الاسلاك التي ذكرتها

البغدادى البغدادى 27-07-2015 09:45 PM

حضرتك انا غيرته لكن الواضح ان البور القديم عامل قفلة فى البورده (ايه الحل )

البغدادى البغدادى 27-07-2015 10:05 PM

mfa1 28-07-2015 12:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البغدادى البغدادى (المشاركة 6252508)

فحص البوردة عند متخصص ( ورشة صيانة متخصصة بالبوردة)ليكشف مكان القفلة أو المشكلة و يزيلها

ahmed ferhane 28-07-2015 10:59 AM

أولا ألف شكر للسادة القيمين على هذا الركن الممتاز
مشكلتي أن لدي حاسوب مكتبي آش بي لكنه لا يقلع
وتتظهر هذه الكتابة بالأنجليزي
décompilation or desassembly prohibeted

mfa1 28-07-2015 05:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed ferhane (المشاركة 6252787)
أولا ألف شكر للسادة القيمين على هذا الركن الممتاز
مشكلتي أن لدي حاسوب مكتبي آش بي لكنه لا يقلع
وتتظهر هذه الكتابة بالأنجليزي
décompilation or desassembly prohibeted

لقد تم تغيير في بعض اعدادات الحماية للكيسة من البايوس لكن يمكنك الدخول للوحة البايوس و اختيار الاعدادات الافتراضية default
يقول في الجملة السابقة ممنوع فك القطع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:17 PM.