بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   أسئلة يحتاج كل طلبة اعدادي الاجابة عليها (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=372322)

Ahmed HP 21-09-2011 01:30 AM

أسئلة يحتاج كل طلبة اعدادي الاجابة عليها

كل طلبة اعدادي دلوقتي حيرانين جدا :confused: و حاسين انهم تايهين :blink: فياريت من الطلبة القدامى :078111rg3: ارشادنا
يعني فيه اسئلة كتير ممكن تكون بسيطة بس محيرة جدا بالنسبة لنا مثلا :

* الادوات امتى نجيبها قبل الكلية و لا ناجلها ؟ و فيه حاجات حنحتاج نجبها ضروري قبل و لا لأ ( يعني حاجات اساسية في اول محاضرات او سكاشن ) ؟

*اول يوم نروح طرازانات كده يعني معناش غير سكتش مثلا حتى لو فيه حاجة خاصة بالرسم ؟

*الاوتوكاد بنحتاج في اعدادي المعماري و لا الميكانيكي و لا الاتنين و لا ايه ؟

*الجدول ده حيظهر امتى و لا حنروح اول يوم عمياني :mellow: ؟

و فيه اسئلة كتير بس انا حكتفي بدول و ارجو من باقي الطلبة السؤال عن كل ما يحيرهم لانه هي دي فايدة المنتدى (( التعاون )) :friendsxs3:

Mohamed Omran 21-09-2011 04:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed HP (المشاركة 3986857)
كل طلبة اعدادي دلوقتي حيرانين جدا :confused: و حاسين انهم تايهين :blink: فياريت من الطلبة القدامى :078111rg3: ارشادنا
يعني فيه اسئلة كتير ممكن تكون بسيطة بس محيرة جدا بالنسبة لنا مثلا :

* الادوات امتى نجيبها قبل الكلية و لا ناجلها ؟ و فيه حاجات حنحتاج نجبها ضروري قبل و لا لأ ( يعني حاجات اساسية في اول محاضرات او سكاشن ) ؟

استنى براحتك اول اسبوع وشوف اللى قبلك جابوا ايه لان فى حاجت الدكاترة بتمليها وملهاش لازمة ومش هنستخدمها :friendsxs3:

*اول يوم نروح طرازانات كده يعني معناش غير سكتش مثلا حتى لو فيه حاجة خاصة بالرسم ؟

طرزان يا هندسة كشكولك السلك وقلمك النضيف عشان متخشش بايدك فاضية :d

*الاوتوكاد بنحتاج في اعدادي المعماري و لا الميكانيكي و لا الاتنين و لا ايه ؟

اولاً اعدادى كلها زى بعضها

الاوتوكاد هنحتاجه باين فى اعدادى بس شغل خفيف لو ناوى على قسم ميكانيكا ففى برنامج تقيل فى الحكاية ده اسمه Solid Works
;)

*الجدول ده حيظهر امتى و لا حنروح اول يوم عمياني :mellow: ؟

ده على حسب الكلية يعنى كلية زى كليتنا مش هينزلها جدول الا لما الدراسة تبدأ ويا عالم ينزل امتى :006et4:

و فيه اسئلة كتير بس انا حكتفي بدول و ارجو من باقي الطلبة السؤال عن كل ما يحيرهم لانه هي دي فايدة المنتدى (( التعاون )) :friendsxs3:

بالتوفيق

:028ja7::028ja7::028ja7:

:028ja7::028ja7:

:028ja7:

gogooo000ooo 21-09-2011 05:09 AM

والله انا زيك بالظبط تايه
بس اللى اعرفه ان الاتوكاد لما نتخصص
اما انت بقى تروح كليتك قبل الدراسه بكام يوم كده وتسال على حكايه الجدول لانى هعمل كده
وعن نفسى بردو هاخد كشكول كبير يشيل 7 مواد عشان لو اى ماده نخدها نكتب فيها واحتمال اكمل بيه لاخر السنه وتبقى ترجع بيه البي وتبيضه
اما الادوات فانا محتاره مش عارفه اجبها دلوقتى ولا لما نبدا

eng.ahmedhassan 21-09-2011 06:22 AM

*الادوات متجبهاش غير مع بداية الدراسة لان كل دكتور او معيد هيقولك اية اللى هم عايزينوا بالضبط.
*وبالنسبة لاول يوم روح عادى بس خد معاك كشكول علشان لو فية حد شرح تكتب انت وراة وتحتفظ بمحاضراتك .
*وبالنسبة للاوتوكاد انت مش هتحتاجوا في اعدادى خالص لان الاوتوكاد دة في تخصص عمارة ز
*وبالنسية للجدول انت لم هتروح اول يوم اكيد هتلاقى الجدول نزل وهتعرف مجموعتك اية وسكشنك كام .
ومتقلقش من اى حاجة واى سؤال انا في الخدمة . :)

rehab rehab 21-09-2011 08:09 AM

هو ليه اللى بيسال مش بيقول جامعة ايه ؟؟؟

لو عين شمس:
الادوات لما الدراسة تبتدى لان المكتبات هتديك حاجات ملهاش لازمة فى وسط الادوات علشان من 50 سنة كانوا بيستخدموها
اول يوم كشكول عادى و قلم كفاية
الاوتوكاد فى اعدادى كان معمل فى مادة حاسبات و كان سهل اوى اوى مش محتاج كورس ولا حاجة, فى التخصص بعد كدا كل قسم ليه كورساته

الجدول بينزل قبل الدراسة بيومين تلاتة و كشوفات السكاشن بردو قبل الدراسة بيومين او غالبا بتكون اول يوم دراسة

المحب لله 21-09-2011 09:38 PM

اكيد طبعا وده موضوع كنت عامله
من فتره عن المواد اتمنى تستفاد منه وشكراhttp://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=356835

Ahmed HP 21-09-2011 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed omran (المشاركة 3987059)
بالتوفيق

:028ja7::028ja7::028ja7:

:028ja7::028ja7:

:028ja7:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogooo000ooo (المشاركة 3987075)
والله انا زيك بالظبط تايه
بس اللى اعرفه ان الاتوكاد لما نتخصص
اما انت بقى تروح كليتك قبل الدراسه بكام يوم كده وتسال على حكايه الجدول لانى هعمل كده
وعن نفسى بردو هاخد كشكول كبير يشيل 7 مواد عشان لو اى ماده نخدها نكتب فيها واحتمال اكمل بيه لاخر السنه وتبقى ترجع بيه البي وتبيضه
اما الادوات فانا محتاره مش عارفه اجبها دلوقتى ولا لما نبدا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmedhassan (المشاركة 3987131)
*الادوات متجبهاش غير مع بداية الدراسة لان كل دكتور او معيد هيقولك اية اللى هم عايزينوا بالضبط.
*وبالنسبة لاول يوم روح عادى بس خد معاك كشكول علشان لو فية حد شرح تكتب انت وراة وتحتفظ بمحاضراتك .
*وبالنسبة للاوتوكاد انت مش هتحتاجوا في اعدادى خالص لان الاوتوكاد دة في تخصص عمارة ز
*وبالنسية للجدول انت لم هتروح اول يوم اكيد هتلاقى الجدول نزل وهتعرف مجموعتك اية وسكشنك كام .
ومتقلقش من اى حاجة واى سؤال انا في الخدمة . :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab rehab (المشاركة 3987259)
هو ليه اللى بيسال مش بيقول جامعة ايه ؟؟؟

لو عين شمس:
الادوات لما الدراسة تبتدى لان المكتبات هتديك حاجات ملهاش لازمة فى وسط الادوات علشان من 50 سنة كانوا بيستخدموها
اول يوم كشكول عادى و قلم كفاية
الاوتوكاد فى اعدادى كان معمل فى مادة حاسبات و كان سهل اوى اوى مش محتاج كورس ولا حاجة, فى التخصص بعد كدا كل قسم ليه كورساته

الجدول بينزل قبل الدراسة بيومين تلاتة و كشوفات السكاشن بردو قبل الدراسة بيومين او غالبا بتكون اول يوم دراسة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لله (المشاركة 3989433)
اكيد طبعا وده موضوع كنت عامله
من فتره عن المواد اتمنى تستفاد منه وشكراhttp://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=356835

شكرا جدا يا باشمهندسين افدتوني جدا وربنا يوفقكم و يوفقنا
المحب لله : شكرا موضوعك مفيد جدا خاصة اني اسكندرية

المحب لله 23-09-2011 04:47 PM

الشكر لله يارب تكون استفدت منه واى سؤال انا تحت امرك

فارسة الإسلام 27-09-2011 09:28 PM

جزاكم الله خيراً وجعله في ميزان حسناتكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:08 PM.