بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   التربية والآداب (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=448082)

شاعر العاطفة 30-07-2012 12:31 AM

التربية والآداب

سؤال بسيط جداً: إيه أفضل: التربية لغة عربية ولا الآداب لغة عربية؟؟
سؤال أبسط منه: أفضل فى إيه بالظبط وبالتفاصيل الدقيقة؟؟

el_emam40 30-07-2012 02:03 AM

اجابة اسهل من السؤال : هل يختلط الزيت بالماء

وباختصار التربية لغة عربية افضل من الاداب لغة عربية افضل مرة
على العلم ان الاداب ليست وحشة وغير جيدة ولكنها جيدة

ولكن فى نظام جديد فى التعليم نظام التكليف

وهذا يعنى ان كل خريج تربية سوف يعين فى اقرب مدرسة

وسام* 30-07-2012 08:49 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

التربية بالطبع إن كنت تحب مجال التدريس توفر عليك بعد التخرج ويكون المجال مفتوحاً لك مباشرة

لأن هناك مدارس تشترط أن تكون لديك مؤهل تربوى بجانب تخصصك لذلك يلجأ خريجى كلية الآداب إلى أخذ دبلومة تربوى فى سنة إذا كان لا يعمل وسنتين إذا كان يعمل

فكلية التربية لغة عربية تدرس المواد التربوية بالإضافة إلى فروع اللغة العربية لذلك عدد موادها أكبر

أما كلية الآداب تركز على اللغة العربية فقط

سكر مملح 30-07-2012 12:41 PM

التربيه لغه عربي طبعاااااااا
اولاا التربيه اسهل من اداب بكتيييييييييييييييييير وانا في تربيه عام لغه عربيه
وطبعا الوظيفه متاحه لك عن اداب

زهر السعاده 30-07-2012 01:30 PM

طبعا تربيه من غير نقااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش
وتربيه من كليات القمة اصلاااا

بالتوفيق :)

منـ الله ــة 08-08-2012 11:03 PM

تربية أفضل في كل شيء .. ولك الأولوية في التعيين

Alan Tate 08-08-2012 11:56 PM

تربية من دون ادنى شك .. خصوصاً انهم رجعوا لينا نظام التكليف و الأولوية في العمل

مستر محمود عبد العاطى 20-09-2012 06:42 PM

للاسف احنا بنتكلم وخلاص ومش عارفين نظام البلد ازاى.على فكره انا خريجة تربيه اساسى انجليزى 2009 بتقدير جيد جدا والثالثه على دفعتى ومعايا icdl وعملت محاو لات كثيير للشغل بس الظاهر اللى له وسطه فى البلد دى هوه بس اللى بيشتغل
حتى لو كان جايب تقدير قليل

migo9100 16-10-2012 08:40 PM

انا تربيه علم نفس

انا تربيه علم نفس انا امهر من خريج الاداب فى واقفة الفصل لكن خريج اداب امهر منى فى تخصص علم النفس فهمت؟
ابسطهلك
احنا فى تربيه بندرس مواد تربويه وطرق تدريس ومهارات تدريس ......عشان كده مواد التخصص بتقل عندنا اما فى اداب مبيدرسوش حاجه غير التخصص
بس على فكره لو انت عايز تشتغل مدرس وانت متخرج من اداب بتاخد دبلومه تربويه فى كلية التربيه بتدرس فيها كل المواد التربويه

MEDOMAN2006 21-10-2012 07:01 AM

لا طبعاً خريج الآداب أفضل بكتير لإنو بيكون أكتر كفاءة في المادة العلمية والدليل على كده علشان تخلي مؤهلك تربوي بيكتفى بدراسة سنة واحدة فقط تخلي مؤهلك آكاديمي + تربوي يعني بتوع تربية بوجعو قلبهم أربع سنين وييجي خريج آداب اللي هوا أصلاً أكاديمي بحت ويضيف على مؤهلو صبغة التربوية بسنة دراسة وبيني وبينكو بتكون سنة أي كلام أنا شخصياً عملتها وأنا في شغلي ومرحتش الكلية غير ع الإمتحانات

mrahmedhany 23-10-2012 06:40 AM

خريج كلية الآداب أفضل لأنه بيركز على المادة العلمية فقط فى دراسته بدليل بعض الأقسام زى علم النفس له بعد ما يجيب جيد جدا سنتين طب نفسى و بيطلع طبيب نفسى و اللغة العربية مجالها مفتوح أكتر فى الآداب و الانجليزى فى الآداب مجاله مفتوح فى شركات و ترجمة أكتر من التربية الى مجاله التدريس بس و كذلك الفرنساوى و قيس على كده أغلب الأقسام

mr/Guirguis George 24-10-2012 05:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoman2006 (المشاركة 4923160)
لا طبعاً خريج الآداب أفضل بكتير لإنو بيكون أكتر كفاءة في المادة العلمية والدليل على كده علشان تخلي مؤهلك تربوي بيكتفى بدراسة سنة واحدة فقط تخلي مؤهلك آكاديمي + تربوي يعني بتوع تربية بوجعو قلبهم أربع سنين وييجي خريج آداب اللي هوا أصلاً أكاديمي بحت ويضيف على مؤهلو صبغة التربوية بسنة دراسة وبيني وبينكو بتكون سنة أي كلام أنا شخصياً عملتها وأنا في شغلي ومرحتش الكلية غير ع الإمتحانات

انت مش واخد بالك من الكلام اقراه كويس ومتقليلش من شأن تربيه لان الكليه دى من كليات القمه ومفهاش انتساب اما اداب ممكن تدخلها ب60 فى الميه واقل من كده كمان

MR/Ahmad Zayed 26-10-2012 12:01 AM

دار علوم في العربي افضل من الاتنين

aya_ahmed_mahmoud 31-10-2012 08:25 PM

طيب اداب لازم تكوني جايبة كام في المية علشان تدخلي اداب قسم تاريخ مثلا؟

mr/Guirguis George 12-11-2012 05:45 PM

دا بيختلف من كليه لاخرى على حسب عدد المتقدمين لقسم التاريخ

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:46 PM.