بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   مقارنة بين كلية الالسن و كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=86090)

Eslam_Tourism 09-11-2008 06:32 PM

مقارنة بين كلية الالسن و كلية السياحة والفنادق

اولا كلية الالسن: 1- واخدة مكانة مرموقة بين الكليات الادبية وخاصة فى جامعة عين شمس وهى من كليات القمة .

2- بيدرسوا لغتين بيتخصصوا فيهم وطبعا بيطلعوا خبرة فى اللغتين يعنى بيتقنوهم جامد جداااااااااااا .

3- يعملوا فى جميع مجالات الترجمة وايضا مجال السياحة بس فى قطاع الترجمة فقط وممكن يعملوا مدرسين لغات او مترجمين فى قنوات الاذاعة وممكن مرشدين سياحيين .

4- الكلية صعبة شوية عند بعض الناس اللى مبيحبوش اللغات بس طبعا اللى بيحبوا اللغات تبقى مناسبة ليهم جدا .

5- الكلية منتشرة فى جامعتين فقط وهم جامعة عين شمس وجامعة المنيا .

ثانيا كلية السياحة والفنادق: 1- واخدة مكانة اقل من كلية الالسن بشوية بس هى من كليات القمة ايضا فى الكليات الادبية .

2- بياخدوا لغتين فى كل الاقسام سواء سياحة او فنادق او ارشاد سياحى بس لازم يكون فيهم الانجليزى وغير كده بياخدوا المواد الاساسية الخاصة بكل قسم يعنى مثلا قسم السياحة بياخد المواد اللى بتحكى عن عمل شركات السياحة و وكالات السفر و التسويق و الحاجات دى .

3- الكلية سهلة فى قسم السياحة و قسم الفنادق بس لان الدراسة بالعربى ماعدا اللغات اما فى قسم الارشاد بتبقى صعبة لان جميع المواد بالانجليزى وكمان التاريخ بالانجليزى ده غير اللغات .

4- الكلية منتشرة فى جامعات كثيرة زى الاسكندرية وحلوان والمنصورة والفيوم والمنوفية والمنيا وغيرها .

5- فى قسم السياحة يعملوا فى شركات السياحة والطيران ووكالات السفر والسياحة والمطارات
اما فى القنادق يعملوا فى المطاعم والفنادق والقرى السياحية وموظفين استقبال
اما فى قسم الارشاد يعملوا مرشدين سياحيين ومدرسين لغات ايضا .

اى حد عايز يضيف حاجة يقول

Sharp Nails 15-11-2008 11:17 PM

اقتباس:

4- الكلية صعبة شوية عند بعض الناس اللى مبيحبوش اللغات بس طبعا اللى بيحبوا اللغات تبقى مناسبة ليهم جدا .
والله صعبة على الى بيحبوا اللغات والى بيكرههوها
انا عن نفسى طول عمرى فى مدرسة لغات
بس صدقنى انجلش الكلية متغير تماما عن انجلش المدرسة
لو تسمع عن الانجلش القديم
تحس وانت بتقرا النوفل انك مش عارف تفك الخط
بس يلا الى ادبس ادبس
بس والله كلية زى العسل

ايمان بهجت 23-11-2008 07:25 PM

انا كرهت اللغات من كليه الالسن ومضايقه جدا ربنا يستر

MuHaMeD kHaLeD 10-07-2009 04:35 AM

علي فكره انا بحب اللغات جدا
و المقاااارنه دي متميزه

الف شكر

Bent 3bdo 10-07-2009 01:09 PM

طب انا عاوزه اسأل سؤال
هى كليه الالسن بتعتمد ع مجموع واللغات ولالأ ؟؟
ولو بتعتمد بتطلب مجموع اللغات كام؟؟

Eslam_Tourism 10-07-2009 02:07 PM

اعتماد كلية الالسن الاول على درجات اللغات
يعنى انتى مثلا عايزة تخشى قسم المانى يشوفوا درجات الانجليزى وبرضو كدة فى بقية الاقسام
والدرجات اللى بتعوزها كلية الالسن للاقسام بتختلف كل سنة

مهند سعيد عبد الصمد 23-07-2009 09:40 PM

لو سمحت يااستاذ eslam_tourismهى اى شرو ط القبول بهذة الكلية (سياحة وفنادق)بالنسبة لمجموع اللغات (رجاء الرد سريعاااااااااااااااااااااااااااا) والحمد لله رب العالمين

Eslam_Tourism 24-07-2009 12:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سعيد عبد الصمد (المشاركة 1434494)
لو سمحت يااستاذ eslam_tourismهى اى شرو ط القبول بهذة الكلية (سياحة وفنادق)بالنسبة لمجموع اللغات (رجاء الرد سريعاااااااااااااااااااااااااااا) والحمد لله رب العالمين

شروط القبول : - لازم تجيب اكتر من 35 من 50 فى الانجليزى فى الثانوية العامة
- وتجتاز اختبار القدرات اللى بتعمله الكلية بعد نتيجة التنسيق وكل الطلبة اساسا بيقبلوا فيه , تافه جدا يعنى

bosy .. mostafa 25-07-2009 05:46 PM

ليه الرعب ده
انا كنت ناويه على السن و انا لغات على فكره
و برضو بتقولوا لي صعبه
مهو مجموعي مايجيبش غيرها
ارمي نفسي من الشباك يعني
و بعدين ربنا يسهل
كله بأمره

نوران محسن 28-07-2009 09:34 AM

هى كلية سياحة وفنادق بتقبل مرحلة تانية وبتقلل فى مجموع الغات ولا؟ ارجو الرد

جيجىالمصرى 02-09-2009 01:02 AM

:av4056bb7jp3: انا احب كلية الالسن عشان اخويا فى كلية الالسن جامعة المنيا

هشام جوفانى 07-05-2010 01:19 AM

بجد ياجماعه الدراسه فى الكليه صعبه بس لما تحس بعدين انها نفعتك فى شغلك بتهون عليك كل حاجه كانت صعبه ايام الكليه أنا شغال وانا فى سنه تانيه ألسن قسم أيطالى وكان المرتب خيالى والحمد لله بتكلم أيطالى دلوقتى أحسن من العربى وشغال تماموالقسم الايطالى قسم الكعب العالى......
على فكره أنا منت سياحه وفنادق أسماعيليه وحولت والالسن بتدى لغه جامده أحسن من السياحه يعنى لما تيجى تشتغل ماتخافش من الانترفيو ووالله كان معايا واحد زميلى شغال معايه خريج سياحه وفنادق وقسم أرشاد ومكنش يعرف كلام كتير.
وارجع أقول ممارسه اللغه أهم حاجه.
أى حد عايز أى أستفسار رقمى 0161074633

Guitarist 10-07-2010 11:22 PM

هما الاتنين بياخدوا من كام.؟؟؟

Free Love 13-07-2010 08:28 PM

ربنا يخليلنا مصر

Ruony 17-10-2010 06:53 PM

Am in american diploma ...
??i want 2 know what is required score for faculty of alsun !!

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:55 PM.